تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مکتب ایرانی صلح در میانه‌ی دولت-ملتِ ناصلح!
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از همایش سالانه صلح

مکتب ایرانی صلح در میانه‌ی دولت-ملتِ ناصلح!

خبرنگار دیدارنیوز با حضور در دومین پیش نشست همایش سالانه صلح و ادبیات انجمن علمی مطالعات صلح ایران که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گزارشی تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

عدم تصویب لایحه پالرمو کمک به ترامپ است

News Image Lead

عدم تصویب لایحه پالرمو درمجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس‌جمهورآمریکا (دونالد ترامپ) کمک خواهد کرد، زیرا به این وسیله او برای گسترش تحریم‌ها نیازی به بهانه‌تراشی نخواهد داشت که در نتیجه آن، شرایط اقتصادی کشور نابسامان‌تر و در کل، معضلات هم بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۸۶۲
۱۰:۱۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز- لایحه "پالرمو" یکی از٤ لایحه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی است که پس از مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد، اما با وجود آنکه زمان ایران برای پیوستن به این کنوانسیون، بسیار اندک است و با وجود باز بودن پرونده مربوط به این موضوع، اعضای مجمع هنوزبه نتیجه مشخصی دست نیافته اند.

 

این در حالی است که اگر ایران در موعد مقرر، خواسته‌های چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی را تصویب و تأیید نکند، اقدامات تقابلی و تنبیهی علیه آن آغاز خواهد شد. عدم همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی و بازگشت به فهرست سیاه و تحریم‌های آن، به منزله بستن تمامی درها و روزنه‌ها برای تعامل مالی و بانکی حتی با کشورهایی مانند چین و هند است که تا به همین جای کار هم نشانه‌هایی از استقبال این کشورها در عدم همکاری اقتصادی با ایران مشاهده می‌شود. به طور نمونه می‌توان به کاهش همکاری‌های خودرویی چینی‌ها با ایران اشاره کرد که بر قیمت‌ این کالا در داخل کشور، بسیار تاثیرگذارده است.

 

محمدصدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با دیدارنیوز درباره آخرین خبرها از رسیدگی به لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: « پس از طرح این لایحه  درروز شنبه و بیان نظرات مخالف و موافق، نتیجه‌ای به دست نیامد و قرار برآن شد تا درجلسه آتی در این خصوص نتیجه گیری انجام شود.»

 

وی که زمانی با اطمینان خاطر از تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن گفته بود، درباره پیش بینی خود از سرنوشت این لایحه اظهار داشت: «درباره سرنوشت لایحه پالرمو در حال حاضر نمی‌توان نظر داد و به طور دقیق از آن، صحبت به میان آورد.»

 

با وجود آنکه دولت با حمایت مجلس، برای بازنگاه داشتن برخی کانال‌های ارتباطی مالی با جهان و خصوصاً با اروپا در چهارچوب حفظ برجام، نیازمند شفاف‌سازی مالی و تصویب نهایی لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی است؛ اما منتقدان دولت تصویب ٢ لایحه باقیمانده در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی را در جهت منافع نظام نمی‌بینند و درهمین رابطه ازتمام تریبون‌ها برای اظهار نظر علیه آن بهره می‌برند.

 

حجت‌الاسلام صدیقی به عنوان خطیب نماز جمعه تهران در هفته اول بهمن ماه سال جاری گفته است:« پیوستن به FATF خلاف استقلال فرهنگی کشور است و مسئولانی که آن قدر در برجام اصرار داشتند مگر نمی‌بینند که نتیجه آن گوشت ۱۰۰ هزار تومانی است. چه تضمینی وجود دارد که اگر FATF را امضا کردیم چوب‌های محکم‌تری نخوریم. این وسیله‌ای برای تحریم‌های محکم‌تر و فشارهای بیشتر بر ما می‌شود.»

 

البته این اقدام، تنها راه نشان دادن مخالفت با تصویب لایحه مورد اشاره نبوده است. در زمان بررسی این لایحه در مجلس، دلواپسان با پیامک‌های بسیاری اقدام به تهدید نمایندگان کردند، بطوریکه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفته است:« اگر پیامک‌هایی را که برای من در رابطه با لوایح FATF آمده منتشر کنم، یک کتاب خواهد شد.»

 

عدم تصویب لایجه پالرمو کمک به ترامپ است

 

ظاهرا این پیامک‌ها برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ارسال شده است و.احمد توکلی در این رابطه گفته است:« روزانه ۷ تا ۱۰ پیامک برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رد لوایح  FATF ارسال می شود.». البته گرچه او از دریافت پیامک ها ناراحت نیست و این کار را حق مردم می‌داند، اما به نظر می رسد گروهی در حال تحمیل سلیقه سیاسی خود به کل مردم ایران است و  این در حالی روی می‌دهد که مردم از طریق صنددوق‌های رای، پسند سیاسی خود را اعلام کرده‌اند و مخالفان بی‌توجه به این خواست، اما به نام مردم ایران می‌تازند.

 

به طور کلی موافقان این لایحه به دنبال دفع ضرر هستند و اساسا به همین دلیل است که  اسرائیل، عربستان و آمریکا به دنبال تصویب‌نشدن این لوایح هستند و تلاش می کنند تا در کشورمان نوعی خودتحریمی شکل بگیرد، از همین رو ٨ تن از وزیران دولت نیز در نامه‌ای خطاب به رهبر حمهوری اسلامی ایران، خواستار ورود ایشان برای رسیدگی و تعیین تکلیف هرچه زودتر لوایح چهارگانه مربوط به عضویت ایران در "اف اِی تی اف FATF " شده بودند.

 

محمدصدر درادامه این گفت‌وگو، عواقب عدم تصویب این لایحه را چنین برشمرد: «عدم تصویب لایحه پالرمو درمجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس‌جمهورآمریکا( دونالد ترامپ) کمک خواهد کرد زیرا به این وسیله او برای گسترش تحریم‌ها  نیازی به بهانه‌تراشی نخواهد داشت که در نتیجه آن، شرایط اقتصادی کشور نابسامان‌ترو در کل، معضلات بیشتر خواهد شد.

 

صدر در این خصوص که تصویب پالرمو سبب تسهیل مبادلات بانکی خواهد شد، اظهار داشت: تسهیل مبادلات مالی و بانکی درصورت تصویب لایحه پالرمو خیلی قطعی به حساب نمی‌آید ولی مسئله قطعی این است که شرایط از وضعیت فعلی بدتر نمی‌شود.

 

وی درباره دلیل تعداد بیشترمخالفان با لایحه پالرمو نسبت به موافقان در مجمع براساس خبرهایی که در رسانه‌ها به انتشار درآمده است، ابراز کرد: این بحثی است که باید مخالفان با توجه به شرایط فعلی کشور و پیامدهای تصویب یا عدم تصویب لایحه پالرمو توضیح دهند.»

 

گفته می‌شود اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتظارمیزان کارآیی اینستکس یا همان وعده اروپایی‌ها برای جبران تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا هستند. براساس گفته مقامات کشورهای اروپایی و حتی مراجعه به اظهارنظر وزیرامورخارجه کشورمان که گفته بود« وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود، وقتی می‌خواهد مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستد» باید چنین نتیجه گرفت که نباید ازاینستکس توقع معجزه داشت.

 

بنابراین با این شرایط کشوربه لحاظ اقتصادی، گرچه این روزها مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز درباره تصویب پالرمو تصمیم نگرفته است، اما به نظر نمی‌رسد که با این کار در نهایت مخالفتی صورت گیرد ولی احتمالا آنچه به عنوان موافقت از این نهاد بیرون خواهد آمد سفت و سخت تر از مصوبه نمایندگان مجلس است که شاید در نتیجه آن اندک کارآیی خود را هم از دست بدهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی