تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

نظام جمهوری‌اسلامی به مسئله اقلیت‌ها و حقوق‌حقه آن‌ها تأکید دارد

News Image Lead

رجایی با اشاره به اینکه امام (ره) نگاهی قومی – مذهبی به مردم نداشت، افزود: بعد از پیروزی انقلاب، حضرت امام (ره) در پیامی ضمن تشکر از اهالی محترم کردستان که دِین خود را به اسلام و مسلمین به نحو شایسته ادا نموده اند می‌فرمایند: «از قول اینجانب به دهقانان و کشاورزان محترم تذکر دهید که گول تبلیغات بی اساس را نخورید. اسلام و حکومت اسلامی برای شما احترام زیاد قائل است و با شما به بهترین وجه رفتار می‌کند».

کد خبر: ۲۰۱۲۸
۱۶:۳۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی: همراهی اقلیت‌های دینی با نهضت مردمی علیه رژیم پهلوی به صورت پراکنده و در پاره‌ای موارد به شکل سازمان‌یافته انجام پذیرفت. نقطه اوج این همراهی را باید در دستگیری شماری از مبارزان اقلیت‌های دینی توسط عمال رژیم پهلوی در بحبوحه انقلاب و شهادت تنی‌چند از آن‌ها مشاهده کرد. این روحیه همراهی و همبستگی در ادامه این مسیر پرفراز و نشیب همچنان تداوم یافت و جامعه اقلیت‌های دینی که خودرا در این پیروزی سهیم می‌دانستند، با حضور پرشور در همه‌پرسی سال ۱۳۵۸، به «جمهوری‌اسلامی»، رأی «آری» دادند تا نشان دهند به استقرار نظامی دین‌بنیان تمایل دارند. همچنین نقش روحانیون و ماموستا‌های اهل سنت کردستان، در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست. شهادت ۵۳ نفر از روحانیون کردستان، مؤید این مطلب است که آنان پیشاپیش مردم در مساجد و منابر حضور داشته اند و همواره مردم را به رویارویی با رژیم پهلوی دعوت کرده اند.
 
غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با دیدارنیوز به نقش اقوام و اقلیت ها در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روحانیون و ماموستاهای اهل سنت در کنار جوانان انقلابی کردستان، اعلامیه ها و پیام های حضرت امام خمینی (ره) را در میان آحاد مردم توزیع می کردند و از کوچکترین فرصت ها برای آشنا ساختن مردم با آرمان های امام خمینی(ره) استفاده می کردند.
 
وی افزود: کردستان به خاطر روحیه معنوی و گرایش مردم آن سامان به مسائل دینی به سرزمین مساجد و مناره‌ها مشهور بوده است و همین ویژگی مثبت دلیلی بوده برای حضور روحانیون و ماموستا‌ها در منابر و تبلیغ بر علیه حکومت پادشاهی.

رجایی با اشاره به اینکه امام (ره) نگاهی قومی – مذهبی به مردم نداشت، افزود: بعد از پیروزی انقلاب، حضرت امام (ره) در پیامی ضمن تشکر از اهالی محترم کردستان که دِین خود را به اسلام و مسلمین به نحو شایسته ادا نموده اند می‌فرمایند: «از قول اینجانب به دهقانان و کشاورزان محترم تذکر دهید که گول تبلیغات بی اساس را نخورید. اسلام و حکومت اسلامی برای شما احترام زیاد قائل است و با شما به بهترین وجه رفتار می‌کند».

وی یادآور شد: از این پیام ارزشمند امام (ره) می‌توان این گونه برداشت کرد که اولاً حضرت امام (ره) به نقش و جایگاه روحانیون و مردم کردستان تأکید داشته اند. دوم این که ایشان به ظلم، ستم و تبعیضی که پهلوی در حق مردم این خطه روا داشت و بر عقب نگه داشتن مردم کردستان تاکید داشت، کاملاً واقف بودند، سوماً ایشان شروع فتنه‌ها و دسیسه‌های گروهک‌ها را پیش بینی کرده بودند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: درواقع، رویکرد نظام جمهوری‌اسلامی و مواد مصرح در قانون اساسی آن در خصوص پیروان ادیان توحیدی، تا حد زیادی نشان داد به مسئله اقلیت‌ها و حقوق‌حقه آن‌ها تأکید دارد. تداوم همراهی اقلیت‌های دینی با آرمان‌های انقلاب و اهداف نظام در سال‌های بعد نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. عمق ریشه‌های این همسویی را باید در حضور مؤثر مسیحیان، زرتشتیان و کلیمیان در جبهه‌های جنگ تحمیلی علیه ایران به نظاره نشست. بیش از صد‌ها شهید و جانباز از جامعه اقلیت‌های دینی، نمودی است از یکدستی جامعه‌ای متکثر.

وی در خصوص نقش اقوام و مذاهب مختلف در شکل گیری انقلاب مخصوصاً اهل تسنن بیان داشت: اهل تسنن نقش تعیین کننده‌ای در انقلاب داشتند. مشخصه انقلاب یک انقلاب شیعی بود که مردم شیعه به مرجعیت شیعه لبیک گفتند و اهل تسنن چه علما و چه متدینین آن‌ها از این اهداف پیروی کردند. در هر صورت مناطق اهل سنت در انقلاب نقش سازنده‌ای داشته اند.

رجایی در پاسخ به این پرسش که اقلیت‌های مذهبی از منظر قانون اساسی تا چه حد می‌توانند در قدرت شرکت کنند اظهار داشت: در بعضی از آیین نامه‌ها هست که اگر می‌خواهند وارد ارتش شوند باید بنویسند اهل سنت هستند. اما اینکه این قانون باشد من اطلاعی ندارم. ولی در عمل در مورد آن‌ها ملاحظاتی است، اما این به معنای تبعیض و نفی قانونی نیست.

وی اظهار داشت: در دانشگاه‌های ما اساتید اهل سنت تدریس می‌کنند و قانون اساسی آن‌ها را به عنوان ایرانی پذیرفته و حق و حقوق یکسان دارند. اصلاً منع قانونی ندارد که وزیر یا معاون، سنی مذهب باشد کما اینکه در بین معاونین و مدیران نیز حضور دارند.

غلامعلی رجایی در خصوص نوع حکومتی که مد نظر امام خمینی بود بیان داشت: تا زمانی که ایشان در نجف بود بحث حکومت اسلامی مطرح بود، در پاریس بود که امام اندیشه جمهوریت را مطرح کرد و حدود آن را پارلمان و قانون اساسی مشخص می‌کند و وقتی عده‌ای از گروه‌های اسلامی فلسطینی، لیبیایی و لبنانی نزد ایشان می‌روند که به عنوان خلیفه با وی بیعت کنند، امام نمی‌پذیرند.

وی خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که امام در پاریس تصمیم خود را گرفته است. بین ۱۲ بهمن تا ۱۲ فروردین، طی پنجاه و چند روز نظام جمهوری اسلامی را به رفراندوم می‌گذارد، با اینکه می‌دانیم جمهوری اسلامی عنوان خود ساخته امام نبود. در آن زمان یک جمهوری اسلامی در پاکستان وجود داشته است. علی رغم اینکه تلاش‌هایی شد که به این عنوان اصطلاحاتی مثل دموکراتیک و... اضافه شود، امام از این عنوان دفاع کرد و اجازه نداد که چیزی به آن اضافه شود.

وی در خصوص اینکه آیا امام (ره) قصد حکومت داشت یا نه بیان داشت: در یکی از مصاحبه‌های پاریس، امام می‌گوید من در حکومت هادی و ناظرم و بعد‌ها در چندین جا به این گفته خود استناد کرده است. اوایل اسفند به قم می‌رود. به موجب سکته‌ای که در سال ۱۳۵۸ می‌کند و پس از استعفای دولت موقت و از طرف دیگر برای کنترل وضعیت جسمانی‌اش به تهران می‌آید. امام به ناچار و به اقتضای شرایط خاص کشور، مسئولیت را پذیرفتند.

 
  
   
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی