
با اعلام یونیسف، ۸۵ میلیون کودک بهطور کامل از مدرسه محروماند: ۵۲ درصد آنان دختر هستند، ۱۷ درصد پناهجو یا آواره داخلیاند و بیش از ۲۰ درصد از نوعی ناتوانی جسمی یا ذهنی رنج میبرند.
دیدارنیوز: در روز جهانی معلم، یونیسف هشدار میدهد که میلیونها کودک در کشورهای درگیر جنگ از آموزش محروم ماندهاند؛ مسئلهای که به گفته این نهاد، یکی از بحرانیترین چالشهای آموزش جهانی به شمار میرود.
روز جهانی معلم که از سال ۱۹۹۴ برای گرامیداشت امضای «توصیهنامه وضعیت معلمان» در تاریخ ۵ اکتبر ۱۹۶۶ در پاریس پایهگذاری شد، فرصتی برای یادآوری نقش حیاتی معلمان در تضمین آموزش باکیفیت است. با این حال، به گفته یونیسف، بخش آموزش همچنان از کمبود سرمایهگذاری و کاهش شمار دانشآموزان رنج میبرد.
بر اساس گزارش سال ۲۰۲۴ صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، تنها ۳۱ درصد از کشورها دارای نظام مؤثر توسعه حرفهای معلمان هستند؛ رقمی که بسیار پایینتر از هدفگذاری ۶۴ درصدی است.
این گزارش میافزاید که در دهه گذشته، شمار کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در سطح جهانی در حدود ۲۶۵ میلیون نفر باقی مانده، اما تازهترین برآوردها نشان میدهد این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۲۷۲ میلیون نفر افزایش یافته است.
یونیسف هشدار داده است که کمکهای توسعهای رسمی برای آموزش (ODA) در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۳.۲ میلیارد دلاری، معادل ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته، روبهرو خواهد شد. به گفته این نهاد، این کاهش بودجه میتواند شمار کودکان خارج از مدرسه را از ۲۷۲ میلیون به ۲۷۸ میلیون نفر افزایش دهد.
نیکولا گراتزیانو، رئیس یونیسف ایتالیا، در این باره گفت: «هیچ کودکی نباید از حق یادگیری و ساختن آیندهای بهتر محروم شود. فراهم کردن معلمان آموزشدیده، باانگیزه و مورد حمایت، به معنای ارائه صرفِ دانش نیست، بلکه به معنای فراهم کردن حفاظت، امید و فرصت برای زندگی است.»
۸۵ میلیون کودک کاملاً از تحصیل بازماندهاند
یونیسف برآورد کرده است که در حال حاضر ۲۳۴ میلیون کودک در جهان برای دسترسی به آموزش باکیفیت نیازمند حمایت هستند؛ این رقم نسبت به سه سال گذشته ۳۵ میلیون نفر افزایش یافته است.
از این میان، ۸۵ میلیون کودک بهطور کامل از مدرسه محروماند: ۵۲ درصد آنان دختر هستند، ۱۷ درصد پناهجو یا آواره داخلیاند و بیش از ۲۰ درصد از نوعی ناتوانی جسمی یا ذهنی رنج میبرند.
وضعیت در غزه به طور ویژه بحرانی است؛ بهطوریکه تا ژوئیه ۲۰۲۵، حدود یکمیلیون و ۴۶۶ هزار کودک در این منطقه با دشواریهای جدی در دسترسی به آموزش مواجهاند. طبق گزارشها تا ژوئن ۲۰۲۵، ۵۸۸ مدرسه آسیب دیدهاند که از این میان، ۵۳۸ مورد (بیش از ۹۵ درصد) در نوار غزه و ۵۰ مورد دیگر در کرانه باختری قرار دارند.
در سودان، بیش از ۱۷ میلیون نفر از ۱۹ میلیون کودک در سن تحصیل، از مدرسه بازماندهاند. در هائیتی نیز تشدید خشونتهای تبهکاران و ناآرامیهای مدنی بیش از ۱.۴ میلیون کودک را در وضعیت اضطراری آموزشی قرار داده است.
یونیسف: سرمایهگذاری برای معلمان، سرمایهگذاری برای آینده است
یونیسف تأکید میکند که «سرمایهگذاری برای معلمان، سرمایهگذاری برای آینده است» و وعده داده است که برای حمایت از هر معلم، ایجاد کلاسهای فراگیر و فراهم کردن فرصت یادگیری برای تمام کودکان در سراسر جهان تلاش خود را ادامه دهد.
نیکولا گراتزیانو در پایان با قدردانی از معلمان سراسر جهان گفت: «در این روز جهانی معلم، از همه معلمان و مربیانی که با شجاعت و فداکاری، حتی در دشوارترین شرایط، به آموزش کودکان ادامه میدهند، سپاسگزاریم. ضروری است که دولتها و جامعه بینالمللی هرچه سریعتر در آموزش سرمایهگذاری کنند تا هیچ کودکی در هیچ نقطهای از جهان، بدون حضور معلمی در کنار خود نماند.»