تیتر امروز

مهدی خورشیدی: برای توسعه کشور باید ابتدا ساختار اصلاح شود/ صالح اسکندری: در دوران روحانی کمترین میزان فروش نفت را داشتیم
در مناظره "مذاکرات و آینده ایران" مطرح شد:

مهدی خورشیدی: برای توسعه کشور باید ابتدا ساختار اصلاح شود/ صالح اسکندری: در دوران روحانی کمترین میزان فروش نفت را داشتیم

دیدارنیوز در یکی دیگر از سلسله برنامه‌های مناظره خود با موضوع مذاکرات و آینده ایران به سراغ مهدی خورشیدی و صالح اسکندری رفت و تاثیر مذاکرات بر جامعه و آینده ایران را بررسی کرد.
سعید شریعتی: کارت‌های بازی تهران در وضعی نیست که با رویکرد اتلاف وقت به مذاکرات نگاه کند/ اراده برای رسیدن به توافق در عالی‌ترین سطح حکومت اتفاق افتاده/ تندرو‌ها با تمام صدای نخراشیده و بلندشان، پشتوانه جدی سیاسی در حکومت ندارند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با دیدارنیوز مطرح کرد

سعید شریعتی: کارت‌های بازی تهران در وضعی نیست که با رویکرد اتلاف وقت به مذاکرات نگاه کند/ اراده برای رسیدن به توافق در عالی‌ترین سطح حکومت اتفاق افتاده/ تندرو‌ها با تمام صدای نخراشیده و بلندشان، پشتوانه جدی سیاسی در حکومت ندارند

اصلی‌ترین دشمن توافق ایران و آمریکا در این شرایط، فقط اسرائیل و نیرو‌های نیابتی آن هستند. لذا، هرکس با این روند توافق مخالفت کرده و با هر ادعایی به دنبال به شکست منجر کردن آن باشد، صرفا به برنامه...
قرارداد جنجالی بابک زنجانی با وزارت راه/ اسرائیل همچنان در پی حمله به ایران/ چشم انتظار شنبه‌های رویایی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

قرارداد جنجالی بابک زنجانی با وزارت راه/ اسرائیل همچنان در پی حمله به ایران/ چشم انتظار شنبه‌های رویایی

این هشتاد و هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
یادداشتی از قاسم یزدان‌پناه

تفاهم‌نامه همکاری آموزش و پرورش و نیروی انتظامی: (الزامات، مزایا و ملاحظات)

قاسم یزدان‌پناه، مدیرکل مدارس غیردولتی اسبق وزارت آموزش و پرورش یادداشتی درباره تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی برای دیدار ارسال کرده که در این مطلب می‌خوانید.

کد خبر: ۱۸۳۳۰۷
۱۳:۴۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۴

تفاهم‌نامه همکاری آموزش و پرورش و نیروی انتظامی: (الزامات، مزایا و ملاحظات)

دیدارنیوز _ قاسم یزدان‌پناه*:

مقدمه
در فروردین ۱۴۰۴، وزارت آموزش و پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه‌ای مشترک به‌منظور توسعه همکاری‌های آموزشی، اجتماعی و فرهنگی امضا کردند. این تفاهم‌نامه که در راستای سیاست‌های پیشگیرانه و ارتقای امنیت اجتماعی در محیط‌های آموزشی تدوین شده، توجه رسانه‌ها، کارشناسان و افکار عمومی را جلب کرد. اما متأسفانه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به جای بررسی دقیق مفاد تفاهم‌نامه، بیشتر به صحبت‌های تعارفاتی و رفاقتی وزیر آموزش و پرورش و فرمانده نیروی انتظامی پرداخته شد. این نوع تعارفات، که در فرهنگ ایرانی ریشه دارد، متاسفانه در جلسات رسمی هم مشاهده می‌شود و در فضای مجازی به سرعت منتشر و توجه‌ها را جلب می‌کند. لازم بود رسانه‌ها بر محتوای واقعی این تفاهم‌نامه نیز متمرکز می‌شدند. البته روابط عمومی‌های آموزش و پرورش و نیروی انتظامی در اطلاع رسانی منفعل عمل کردند.

در این شرایط، به وزیر آموزش و پرورش و مدیران وزارتخانه توصیه می‌کنم که در جلسات رسمی مراقب رفتار و گفتار خود باشند. این موضوع مخصوصاً در وزارت آموزش و پرورش که زیر ذره‌بین رسانه‌هاست، اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌خصوص که خانواده‌ها به شدت نگران وضعیت امنیت مدارس هستند.

نکات مثبت تفاهم‌نامه

تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامی دارای مزایای قابل توجهی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترویج فرهنگ نظم و انضباط اجتماعی: 
این تفاهم‌نامه به‌طور مؤثر به ترویج فرهنگ نظم در مدارس کمک می‌کند و از بروز آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های آموزشی پیشگیری می‌کند.

افزایش آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها: 
همکاری‌های آموزشی و فرهنگی می‌تواند آگاهی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی افزایش دهد.

ارتقای امنیت محیط‌های آموزشی: 
با ارتقای همکاری‌ها، امنیت مدارس تقویت می‌شود و آرامش روانی برای دانش‌آموزان فراهم می‌آید. 

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی:

بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی به‌منظور فرهنگ‌سازی و تشویق مشارکت اجتماعی می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

همکاری در طرح "نماد":

 طرح "نماد" به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در جهت مسئولیت اجتماعی پلیس، می‌تواند موجب ایجاد تحولی مثبت در مدارس شود.

نکات منفی و ملاحظات

با وجود مزایای قابل توجه این تفاهم‌نامه، برخی نگرانی‌ها و ملاحظات نیز وجود دارد که باید به آنها توجه شود:

گسترش فضای امنیتی در مدارس: 
برخی کارشناسان نگرانند که این تفاهم‌نامه به گسترش فضای امنیتی در مدارس منجر شود که ممکن است باعث کاهش احساس امنیت روانی دانش‌آموزان گردد.

استفاده ناصحیح از ابزار‌های انتظامی: 
در صورتی که نیروی انتظامی به‌طور نادرست و بدون دقت کافی وارد مدارس شود، ممکن است از ابزار‌های انتظامی به شیوه‌ای نادرست استفاده گردد.

حفظ استقلال نهاد آموزش و پرورش: 
اهمیت حفظ استقلال وزارت آموزش و پرورش در تدوین و اجرای شیوه‌نامه‌های مربوط به تفاهم‌نامه نباید نادیده گرفته شود. مشارکت کارشناسان علوم تربیتی در این زمینه ضروری است.

تجربه کشور‌های دیگر

در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، همکاری پلیس و آموزش و پرورش با رویکرد‌های غیرامنیتی انجام می‌شود. برای مثال، در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، کانادا و استرالیا، طرح‌هایی همچون افسران مدرسه (School Resource Officers) و همیاران پلیس به کار گرفته می‌شود. این طرح‌ها به‌جای تمرکز بر امنیت فیزیکی، بر مشاوره و آموزش مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله متمرکز هستند. در این کشورها، مشارکت والدین و متخصصان علوم رفتاری در تصمیم‌گیری‌ها در اولویت قرار دارد تا امنیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان حفظ شود.

نگرانی‌های اجتماعی و امنیتی اخیر در ایران

در ماه‌های اخیر، افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان، ناآرامی‌های اجتماعی و حساسیت‌های امنیتی، به‌ویژه در خصوص تجمعات دانش‌آموزی، باعث شده تا نیاز به توجه جدی‌تر به امنیت و سلامت روانی محیط‌های آموزشی بیشتر احساس شود. در این شرایط، اجرای شتاب‌زده و بدون اقناع عمومی تفاهم‌نامه‌ها ممکن است به افزایش بی‌اعتمادی عمومی و نگرانی‌های بیشتر دامن بزند. از این رو، استفاده از رویکرد فرهنگی و آموزشی به جای برخورد‌های انتظامی، پیشنهاد می‌شود.

توصیه‌ها

برای اجرایی شدن مؤثر این تفاهم‌نامه، برخی توصیه‌های کلیدی وجود دارد:

وزارت آموزش و پرورش: باید در تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی تفاهم‌نامه، از متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی و جامعه‌شناسی استفاده کند.

پلیس: 
باید از ظرفیت‌های نرم مانند کارگاه‌های آموزشی، مشاوره و مشارکت والدین برای همکاری با مدارس بهره ببرد و حضور فیزیکی پلیس را محدود به موارد ضروری کند.

اطلاع‌رسانی شفاف: 
برای اقناع افکار عمومی، باید به‌طور شفاف اهداف این تفاهم‌نامه و نحوه اجرای آن به مردم توضیح داده شود.

شورای راهبری فرهنگی-اجتماعی: 
در هر مدرسه باید شورایی با حضور مدیر، مربی پرورشی، نماینده اولیا و پلیس تشکیل شود تا اقدامات اجرایی به صورت جمعی و با مشورت انجام شود.

الگوگیری از تجارب موفق کشور‌های دیگر:
 باید از تجارب موفق کشور‌هایی مانند آلمان، ژاپن و کانادا در ایجاد همکاری‌های آموزشی و فرهنگی پلیس و مدارس استفاده شود.

منابع:

۱. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. (۱۴۰۴). اطلاعیه رسمی انعقاد تفاهم‌نامه.
۲. ایرنا. (۱۴۰۴). گزارش خبری تفاهم‌نامه پلیس و آموزش و پرورش.
۳. افشار، م. (۱۳۹۸). امنیت و آموزش در مدارس. فصلنامه علوم اجتماعی.
۴. Klein, J. (۲۰۲۰). School Resource Officers in International Perspective. Springer.

*مدیرکل مدارس غیردولتی اسبق وزارت آموزش و پرورش

ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت