
در پی انتشار خبری با عنوان «بابک زنجانی ۳۰۰ تاکسی برقی شرکت داتوان را روانه خیابانها کرده است.» این موضوع سوالاتی را در رسانهها مطرح کرده است. آیا او مجوز دارد؟ یا اول اقدام میکند و بعد مجوز میگیرد؟!
دیدارنیوز: دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی میگوید تاکنون بابک زنجانی برای راه اندازی تاکسی اینترنتی مراجعهای به این اتحادیه برای دریافت مجوز نداشته است.
«بابک زنجانی ۳۰۰ تاکسی برقی شرکت داتوان را روانه خیابانها کرده است.» این خبری بود که طی روزهای اخیر در فضای رسانهای و مجازی منتشر شد. شنیدهها حاکی از آن است که بابک زنجانی قرار است با تاکسیهای برقی، به جمع تاکسیهای اینترنتی فعال در کشور بپیوندد، آنهم در شرایطی که نوع ورود بابک زنجانی به فعالیتهای اقتصادی همچنان محل ابهام است. خاصه آنکه بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود بابک زنجانی مجوزی برای فعالیت ندارد و هنوز بدهیهایش را به طور کامل تسویه نکرده است.
براساس اطلاعاتی که شخص بابک زنجانی منتشر کرده بود، «داتوان با بهرهگیری از ۴۵۰۰۰ دستگاه تاکسی BZ۳X و چانگان، ناوگان حملونقل هوشمند خود را در استانهای سراسر کشور برای خدمات نوین و متفاوت به تسخیر در خواهد آورد. کرج اصفهان و تهران شروع کار ما خواهد بود….».
اما سوال این است که آیا ورود زنجانی به فعالیت در عرصه تاکسیهای اینترنتی با کسب مجوز صورت گرفته است؟ آیا در این زمینه تاکنون اقدامی کرده است یا نه؟
تاکسی اینترنتی بابک زنجانی باید مجوز بگیرد
در این باره، صادق محمدی دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی به اقتصادنیوز، گفت: تاکسی اینترنتی بابک زنجانی هم باید از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز بگیرد و من ندیدهام تاکنون اقدامی انجام دهد و درخواستی به اتحادیه ارسال کنند.
او در این باره که آیا شروع فعالیت تاکسی اینترنتی بابک زنجانی باید بعد از دریافت مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی باشد؟ گفت: فعالیت تاکسیهای اینترنتی ضوابط و الزاماتی دارد که باید از کانال اتحادیه عبور کند. این تاکسیها برای اتصال به برخی سامانهها نیز باید از اتحادیه مجوز بگیرند؛ بنابراین اینطور نیست که بدون دریافت مجوز از اتحادیه کار را شروع کنند.
دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی ادامه داد: صلاحیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی باید به تایید اماکن برسد که همین مرحله هم باید از کانال اتحادیه عبور کند. بنابراین، من هم در همین شنیدهام که قرار است بابک زنجانی تاکسی اینترنتی راه اندازی کند و تاکنون مراجعهای به اتحادیه نداشته است.
کدام نهاد بالاتر از اماکن است که میتوانند به رانندگان صلاحیت بدهد؟
اما از سوی دیگر در چند روز گذشته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز اعلام کرده بود قرار است برای امنیت بیشتر مسافران، نوع مجوز گرفتن تاکسیهای اینترنتی تغییر کند.
در این باره نیز صادق محمدی گفت: الان تایید صلاحیت رانندگان از طریق اماکن صورت میگیرد، اینکه بخواهیم این مرحله را تغییر دهیم، سوالی را به ذهن متبادر میکند. قرار است کدام نهاد بالاتر از اماکن، احراز صلاحیت رانندگان را انجام دهد؟ مگر از اماکن نهاد بالاتری داریم که من نمیشناسم؟
دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: تا تاییدیه اماکن نباشد، هیچ رانندهای نمیتواند شروع به فعالیت کند که هماهنگی با اماکن هم فقط از کانال اتحادیه میگذرد.
محمدی ادامه داد: تایید صلاحیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی از طریق اماکن، مرحلهای است که به طور اتوماتیک از طریق اتحادیه انجام میشود. شاید ایشان میگوید احراز صلاحیت اماکن سطح پایین تری دارد؛ ایشان کدام نهاد را میگویند که سطح بالاتر از اماکن باشد؟ بگویند و ببرند همان جا انجام دهند.