تیتر امروز

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵

این صد و سی و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

بدون ظریف، سیاست خارجی پزشکیان به کجا خواهد رسید؟

مسعود پزشکیان، از همان آغاز مسیر انتخاباتی خود، به مشورت‌های محمدجواد ظریف تکیه کرد. نه تنها به‌عنوان یکی از وزرای خارجه شناخته‌شده ایران، بلکه به‌عنوان یک استراتژیست که در دوران دیپلماسی خود توانست ایران را در سخت‌ترین شرایط، با کمترین هزینه ممکن از بحران‌ها عبور دهد.

کد خبر: ۱۷۹۵۶۲
۱۵:۳۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۳

بدون ظریف، سیاست خارجی پزشکیان به کجا خواهد رسید؟
دیدارنیوزـامیر رضا اعتمادی: مسعود پزشکیان، از همان آغاز مسیر انتخاباتی خود، به مشورت‌های محمدجواد ظریف تکیه کرد. نه تنها به‌عنوان یکی از وزرای خارجه شناخته‌شده ایران، بلکه به‌عنوان یک استراتژیست که در دوران دیپلماسی خود توانست ایران را در سخت‌ترین شرایط، با کمترین هزینه ممکن از بحران‌ها عبور دهد. اما امروز، در حالی که هنوز دولت پزشکیان تثبیت نشده، جریان‌های تندرو مترصد فرصتی برای کنار گذاشتن ظریف هستند. سؤال کلیدی این است: اگر آن‌ها موفق شوند، دولت پزشکیان بدون ظریف به کجا خواهد رسید؟

 نقش ظریف در دولت پزشکیان؛ فراتر از یک مشاور ساده
محمدجواد ظریف، چه به‌عنوان وزیر خارجه و چه به‌عنوان یک چهره سیاست‌گذار، همیشه نقش فراتر از یک مقام اجرایی داشته است. او معمار توافق هسته‌ای و یکی از معدود دیپلمات‌هایی است که می‌توانست میان جناح‌های مختلف داخلی و قدرت‌های خارجی تعادل برقرار کند.

با آغاز دولت پزشکیان، ظریف نه‌تن‌ها در تدوین سیاست خارجی بلکه در بسیاری از تصمیمات کلان و حتی انتخاب کابینه تأثیر مستقیم داشت. پزشکیان، برخلاف بسیاری از روسای جمهور پیشین، تجربه دیپلماتیک نداشته و مشخصاً در حوزه سیاست خارجی به ظریف وابسته بود. حذف ظریف یعنی از دست رفتن این ستون استراتژیک در سیاست‌گذاری دولت.

حذف ظریف؛ تبعات و پیامد‌ها
۱. تضعیف سیاست خارجی و آغاز انزوا
دولت پزشکیان، در فضای جهانی پرتنش، نیاز به فردی دارد که زبان دیپلماسی را در سطح بین‌المللی بشناسد. کنار گذاشتن ظریف، یعنی ایران دوباره به دوران انزوای دیپلماتیک بازگردد.

۲. افزایش فشار‌های خارجی
توافقات بین‌المللی و تعاملات اقتصادی جهانی، با چهره‌هایی مانند ظریف ممکن می‌شود. حذف او یعنی کاهش اعتبار دیپلماتیک و افزایش تحریم‌ها و فشار‌های خارجی.

۳. افزایش قدرت تندرو‌ها در دولت
حذف ظریف به‌معنای قدرت‌گیری بیشتر جریاناتی است که به‌دنبال تقابل به‌جای تعامل هستند. این مسئله می‌تواند دولت را از مسیر اعتدال خارج کرده و آن را به زمین بازی رقبای سیاسی‌اش بکشاند.

۴. تضعیف دولت در برابر مجلس و نهاد‌های امنیتی
حضور ظریف، یک سد مهم در برابر نفوذ برخی نهاد‌ها در تصمیم‌گیری‌های دولت بود. حذف او، یعنی کاهش استقلال دولت در تصمیم‌گیری‌های کلان و تسلیم شدن در برابر فشار‌های داخلی.

۵. بی‌ثباتی داخلی و کاهش اعتماد عمومی
ظریف یکی از معدود چهره‌هایی است که میان مردم و نخبگان، مقبولیت بالایی دارد. کنار گذاشتن او، تنها به تضعیف دولت در عرصه بین‌المللی منجر نمی‌شود، بلکه اعتماد عمومی را نیز کاهش می‌دهد و احتمال بروز نارضایتی‌های گسترده را افزایش می‌دهد.

دولت پزشکیان بدون ظریف؛ فرصت یا بحران؟
برخی معتقدند حذف ظریف، می‌تواند فرصت استقلال برای پزشکیان باشد. اما سؤال اینجاست: آیا پزشکیان تیم جایگزینی برای سیاست‌گذاری خارجی دارد؟ آیا او می‌تواند بدون ظریف، در برابر فشار‌های داخلی و خارجی مقاومت کند؟

پاسخ این است که دولت پزشکیان بدون ظریف، بیش از آنکه فرصتی برای استقلال باشد، گامی به‌سوی بی‌ثباتی و انزواست. شاید پزشکیان بتواند به‌مرور مسیر متفاوتی را برای خود ترسیم کند، اما در کوتاه‌مدت، حذف ظریف یعنی ورود دولت به یک دوره از تزلزل، ناپایداری و فشار‌های فزاینده.

 نتیجه‌گیری
اگر تندرو‌ها موفق شوند ظریف را کنار بگذارند، دولت پزشکیان در بهترین حالت، دولتی ضعیف، بدون سیاست خارجی کارآمد و گرفتار بحران‌های داخلی خواهد شد. حذف ظریف تنها یک تغییر در ساختار دولت نیست، بلکه نشانه‌ای از تغییر توازن قدرت به‌نفع جریاناتی است که تعامل را برنمی‌تابند و انزوا را ترجیح می‌دهند.

پزشکیان دو راه دارد: یا تسلیم فشار‌ها شود و شاهد افول دولتش باشد، یا با تمام توان از ظریف دفاع کند و استقلال دولت خود را حفظ کند. آینده دولت او، وابسته به تصمیمی است که در این بزنگاه تاریخی خواهد گرفت.

*کارشناس اقتصادی

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
0
0
فردی مانند اقای ظریف باتوجه به تواناییها وتجربیاتش در سیاست ایران قطعه ای از پازل است ک باید باشد
علی
|
United States of America
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
0
0
فقط آقای دکتر ظریف و سلام لعنت به کینه توزی
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر