تیتر امروز

مذاکرات تهران و واشنگتن/ یک عضو تیم مذاکره‌کننده‌: فضای مذاکرات غیرمستقیم مثبت است/ بعید است گفتگوها به فردا کشیده شود
امروز ایران و آمریکا در عمان مستقیم یا غیرمستقیم گفتگو می‌کنند (بروز رسانی می‌شود)

مذاکرات تهران و واشنگتن/ یک عضو تیم مذاکره‌کننده‌: فضای مذاکرات غیرمستقیم مثبت است/ بعید است گفتگوها به فردا کشیده شود

امروز شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴، قرار است مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم میان مقامات ایران و آمریکا در کشور عمان برگزار شود. عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان و استیو ویتکاف، نماینده ترامپ در این مذاکرات...
شوک سوختی به صنعت برق؛ دولت قیمت را بالا برد!/ هشدار درباره شرایط آبی ۱۴۰۴/ سود عجیب ارزی در جیب دلالان
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

شوک سوختی به صنعت برق؛ دولت قیمت را بالا برد!/ هشدار درباره شرایط آبی ۱۴۰۴/ سود عجیب ارزی در جیب دلالان

این دهمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان گرامی...
مناظره دیدار در برنامه "دیدار اندیشه" با موضوع علم و عصمت امام در امر حکمرانی (قسمت اول)

سلیمانی: من چیزی بنام ولایت سیاسی برای پیامبر و امام علی قائل نیستم/علاالمحدثین: اگر فکر کنیم علمِ بسیار، یک مخلوق را خدا می‌کند، خدا را خیلی پایین آوردیم

در تیرماه ۱۴۰۳ دیدار نیوز گفت‌و‌گویی علمی با حجت الاسلام عبدالرحیم‌سلیمانی اردستانی با موضوع "کنش امام حسین؛ عقلایی یا دستور خاص" در ایام محرم انجام داد و متعاقب آن نقد دکتر جواد علاءالمحدثین به صحبت‌های سلیمانی اردستانی نیز در دیدار منتشر شود.

کد خبر: ۱۷۷۹۵۰
۱۷:۲۷ - ۱۱ دی ۱۴۰۳

سلیمانی: من چیزی بنام ولایت سیاسی برای پیامبر و امام علی قائل نیستم/علاالمحدثین: اگر فکر کنیم علمِ بسیار، یک مخلوق را خدا می‌کند، خدا را خیلی پایین آوردیم

 

دیدارنیوزـ حسین جعفری: در تیرماه ۱۴۰۳ دیدار نیوز گفت‌و‌گویی علمی با حجت الاسلام عبدالرحیم‌سلیمانی اردستانی با موضوع "کنش امام حسین؛ عقلایی یا دستور خاص" در ایام محرم انجام داد و متعاقب آن نقد دکتر جواد علاءالمحدثین به صحبت‌های سلیمانی اردستانی نیز در دیدار منتشر شود.

قسمت اول این مناظره را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات دیدار ببیند.

به اعتقاد سلیمانی اردستانی با فهم مشهور و رایجی که در خصوص علم، قدرت و عصمت امام وجود دارد نمی‌توان امام را الگوی مردم معرفی کرد. همچنین امر حکومت را مربوط به مردم دانسته و معتقدند که نه پیامبر و نه امامان، هیچیک ولایت سیاسی از طرف خدا نداشتند.

علاءالمحدثین در مقام نقد بیان می‌کند که "قبل از اینکه امام شناسی ایشان نقص داشته باشد، در بیان خدا شناسی ایشان نقص وجود دارد. " و از این‌منظر معتقد بود تعریف سلیمانی از امامت بسیار نازل است.

دیدار نیوز با توجه به موافقت سلیمانی اردستانی و علا‌المحدثین میزبان مناظره‌ای با موضوع "علم و عصمت امام و نسبت معصومین با امر حکمرانی" شد.

در این مناظره سوالاتی در خصوص عصمت و علم امام در حوزه شخصی و حکمرانی مطرح شد، پرسیدیم آیا امام در حوزه حکمرانی مصون از خطاست؟ آیا تلقی رایج و مشهور امروز مقبول صحابی ائمه هم بوده و یا نظریه مشهور؛ سده‌ها بعد از غیبت امام زمان بعنوان‌نظریه غالب مطرح شده است، بدنبال پاسخ به این سوال بودیم آیا حضرت رسول (ص) و امام علی (ع) در امر حکمرانی خود را مصون از خطا می‌دانستند و برای خود قدرت مطلقه قائل بودند و یا حاکم را موظف به مشورت دانسته و در برابر مردم پاسخگو بودند؛ و در نهایت نیز این سوال را پی می‌گرفتیم آیا مدعیان نیابت از طرف ائمه حق دارند در برابر مردم برای خود قدرت مطلق تقاضا کنند؟

در قسمت اول این مناظره فقط موفق به طرح سوالات مقدماتی شدیم و قرار شد مابقی سوالات در قسمت دوم طرح و پاسخ داده شود.

سلیمانی اردستانی در ابتدای مناظره یادآور می‌شود که "بنده در مساله‌ی علم و عصمت ائمه تقریباً اندیشه‌های شیخ صدوق را قبول دارم؛ و اگر شیخ الان بود حوزه علمیه را [بدلیل غلبه نظریه مشهور موجود]تعطیل می‌کرد. "

سلیمانی معتقد است: "پیامبر باید به دو دلیل در مساله حکمرانی با مردم مشورت کند: اول آنکه، چون همه چیز را نمی‌داند پس نیاز به مشورت دارد و دوم آنکه حق مردم است که در سرنوشت خودشان دخالت کنند و به همین دلیل هم کسی نمی‌تواند بگوید، چون نائب آنان است همه اختیارات پیامبر را دارد. "

سلیمانی تصریح می‌کند:"من چیزی بنام ولایت سیاسی برای پیامبر و امام علی قائل نیستم، پیامبر به پیامبری منصوب شد و در این حوزه معصوم است، اما حکومت را مردم مدینه به پیامبر دادند. پیامبر بدلیل عصمت گناه نمی‌کند، چه کبیره و چه صغیره، اما ممکن است که خطا بکند، خطا که گناه نیست.

در مقابل علاالمحدثین نیز چنین باور داشت:"اگر فکر کنیم علم بسیار، یک مخلوق را خدا می‌کند، خدا را خیلی پایین آوردیم، از دو جهت یک این‌که مخلوق ضعیف، با علم بسیار، شد خدا، یعنی خدا این‌قدر کوچک است؟ از جهت دیگر، خدایی که نمی‌تواند به بنده‌اش علم بسیار بدهد. قدرتش این‌قدر محدود است.

سلیمانی چند بار در رد عقیده رایج شیعی تأکید کرد که قرآن فرموده: «إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»: «خدا است که آگاه از درون سینه‌ها است» من هم این را عرض کردم که قران فرموده: «إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»: «خدا است که شنوا و بینا است.»، اما درباره انسان هم فرموده: «فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً»: «انسان را شنوا و بینا قرار دادیم.» این‌که دلیل قرآنی نشد.

صحبت های  سلیمانی مبتنی بر یک پیش‌فرض است که عصمت را معادل جبر می‌گیرند، یعنی اگر شخصی عصمت دارد، مانند ربات برنامه‌ریزی شده است و طبق برنامه پیش می‌رود و خودش تصمیم‌گیر نیست. در صورتی که چنین تلازمی وجود ندارد. عصمت می‌تواند دقیقاً به این معنا باشد که شخص خودش دارد تلاش می‌کند و با امتیاز‌های شخصی‌اش مدارج را طی می‌کند. البته خدا هم حمایت و تضمینش می‌کند. "

از ببیندگان و مخاطبان دعوت می‌کنیم تا قسمت اول این مناظره را با دیده تامل بنگرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
2
حرف استاداردستانی عین ایات قران وتوحیدوقانون جزای خداست که درقران هست خدابه شماعصمت میدهد ویاریتان میکند یاری گاهی اوقات نادان شدن حتی دشمن است پس عصمت ازجانب خداداده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
3
1
اگه تکنولوژی مهم نبود وباعث رشدنمیشد ائمه وپیامبران رجعت نمیکردند تارشدکنند عصمت بینش نیست عصمت باعث ساب شدن روی بشره وگرنه حتی ائمه وامام علی هم بقولی رودست میخوردن مثل ابن جارودیاهمسرتروریست امام حسن که شهیدشان کرد مهم این است که دراوج پاکی بابدی برخورد کردند وگرنه امام حسین که اگرمیدانست که شهیدش میکنند ورفت پس مهدورالدمی خودش رااظهارعملی کرد یا میخواستن مردم جهنمی بشوند باشهادتشان یا همه عالم رااطلاع طوری که بکنند ونکنند نیست بخاطرصفای باطن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
نقصان ازخطامیادمثل ناراحتی ریه بخاطرسیگارکشیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
العان که تاجایی لوث شده که میگن فلان اقاکه رییس کشور است حرفش عملی میشه وعلم لدنی داره وپیشگویی اقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
1
1
علم مطلق امام رضاازخودش ندارد خدااحوال شیعه رامیدهد دانایی اعطایی است وهمه رانداردوگرنه درقران است که اگرعلم غیب میدانستند شرراازخوددورمیکردند که درمثلاچشم دردامام علی یا جادوشدن پیغمبرودندان شکستن بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
0
حرفهایکی است دردقیقه46
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
حالا که اینقدراش شورباشده این میشه نایب اون هاله نورمیبینه ضدهم هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
خطای عدم توجه خطانیست ولی خطاروی غلطه بنظرم وگرنه پیغمبرکه حریص به مردم است چرانتوانست مثلا دنیاوبیشتربگیرد وشکست نخورد علم مطلق کارفقط خداست درمنابربراحتی میفرمایند روزی دست امام است درحالیکه روزی گاهاازمجاری ناباب وحتی باب وحلال درافرادحتی ناصبی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
امامت ادامه وقدرتمندترازمسیرانبیااست وگرنه پیامبرکه مسیحیت بود میتوانست پیامبرحتی مسیحیت اصیل داشت نه اینکه حنفی وابراهیمی باشد شبه خدابود که ازنوزادی به دین اسلام خودشان بود خدامطلع میکنه اینکارتمثیل است وکارعلماست که هرکسی باهرگناهی بیاید تبرک میشود نه اینکه امام سلام میدهد وطبعاحامی میشود برای نوعی برگشت ازگناهه مثل اعتراف به گناه درپشت دراتاق اتاق اعتراف به کشیش نه الزام کامل وگرنه امام مهدی چراوقتی امام رضا سلام میدهد امام زنده ومرده دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
علم مطلق دانستن شامل زمان هم میشود پس چطوره که درمعراج پیامبرفهمید مثلا برخی عاقبت امامان بعدی که درتورات هم بود علم مطلق وان بینا وشنوای خدامثل کسی نیست حتی امام مخصوص خداست ونشانه توحیدخداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
السلام علیک یاعباس تاکجاااااااااااااااا تامثل دراویش که به امام علی میگفتند خدایی ودست خدایی اونجوری وحتی امام انهارابه قتل رساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
2
برای قدرت سیاسی وماله کشی روی رباوتبعیض وسهیمه که خودکشی وفساداورده امام وامامزاده روصفت خدابارکردند درحالیکه سادات بسیاری همراکشته وتجاوزکردند مثل صفوی مثل دیلمیان مثل بنی صدرو .... ومثل حتی کافرشدن یاالتقاطی سادات لابداونهاهم درعدالت خدافرق میاوردچون مثلاسیدهستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
2
انگارصفت شده واقعی وافسانه روتبدیل به غلوووووووشده است وامام ها غلوی هاراتکفیرکرده اند سلام دادن اگرحل میکرد فحشابرای پول که درلبنان وحتی ایران هست نبود واگرهم باشه ازدوست داشتنه وگرنه امام اگاه مهدی است انهم خدابخواهدومطلق خداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
عیسی کورنابیناراشفامیدادپس بینایی ان شخص شفایافته محتاج عیسی است نه خدابینایی ان فردچه قیاسی است شماراه بنی اسراییل انزمان رامیروید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
0
میدونی چراایجادشده چون اوجب واجبات قدرته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
4
ازقران هم توخودشیعه مثل سازمان منافقین وحجتیه وانقلاب پرستی میاد نوع نگاه مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
امام حسین برای کشته شدن به کربلانرفت وضمنا امام حسین هنوزدرقتلگاه زنده بودند وامام سجادان لحظه امام شداشتباه نیست امتحان قبول شدن است خداتقلب نمیکند خداناعادل نیست که کسی یزیدبشود ویکی امام حسین ازاول واگرخداهم میدانست کی چی کاره است بدون امتحان عملی پس چرادنیاومحل امتحان افرید خدالازم به اینکه ماهم بدانیم نبود چو نقوه قاهره است امام درامتحان پیروزشد حتی اکرنرسیدهدفش مهم است حتی اکردرامتحان وخواستش انحراف ازشرایط شد ومردم شیعه نخواستند وباشمردرعمل یکی شدند وکودتای درونی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
اردستونی راس میگه مسیرش اصلاح بود هرچندنشد راهش درست بود
Ashley Hamilton
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
0
برنامه سانسوری داشت خخخخ امام امتحون داد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
3
چرادرباره سیستم گل وبلبل فعلی حرف زده نشد بارکوردسقوط پول ونابودی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
کربلاکاری حکومتی نبود وگرنه امام به تاخت میرفت کربلا وچرامیگن که چراامام علی وصادق قراربود منجی باشند پس یاامام ایرادداشت یاشرایط وچراهست دراخرزمان بدی هاوظلم به اوج میرسد وخوبها هم کیفی پایینترازسلمان هستند ومنجی اخرمیادوچراپیامبران وائمه دعامیکردند برای هدایت ونمیشد وخدامیگفت حرص نخورواکرهفتادتاتوبه بخوای نمیشه پس امام که دراوج هست هم نمیتواند پس اشکال دارد یانقص داردولی عمدنیست یاتوانش ان استدرویشصدتا شمشیرمیخورد زخم نمیشود س چراامام حسین این کاررابامدیتیشن نکرد اردستانی راست میگه وحرفش توحیده که خداخوبی راقرارداده وائمه دران راه درحدتوان ولوباخطاواشتباه نخواسته میروند ولی صدخودش راازصدتمام وکمال میذاره وگرنه باتوجید خدامغایراست که خلیفه ونائب وجاشنین وروزی رسان ووسیله رزق داشته باشد به معنای برترازانسان به اون صورت مثل شبه خدای یونایی ها پسرزئوس وهرکول ما هم اگرکرامت میکنیم بخاطرفداکاری ونشان دادن راه است نه اینک هازخدا بصیرت کنده امام به خودش وصل والصاق کرده یا چیزی ازخدایی خداداردوگرفته باه روسیله ویه دریاچه مثلا کنارعلم خدادارد یالوله کشی کرده برای قلب خودش این ضدتوحیداست توان انسان ولو امام محدوداست واین توان محدودامکان خداشدن رامیگیرد گناه نیست که مثلا من نمیتوانم ده هزارکیلورابلند کنم ولی درحدتوانم مثلا باورزش صدکیلوبلند کنم برای خداارزش دارد این کارمهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
روی کلمات بحث نکنید خداخداست ولاغیرامام علی درزمان حکومتش اختلاس شد اگ بگیم میدانستن وگذاشت یه بحه نمیدانستن گذاشت یعنی اگاه نبودمیدانست گذاشت ضدمردمه مهم این بود که رسوایش کردونذاشت کاربه مرگ خودخواسته وفحشابرای نون شب وسرکوب برای گرانی برسه وبهشون بگه ضددین امام دانای بذات الصدورنیست نخواهدبودونخواهدشدچون این کارخداست ولاغیرحتی خودامام مهدی شهید میشوند درزمان حکومت داری پس باید بگیم امام حکومت داری نمیداند انهم دراوج حکومت مهدوی پس نتیجه این است امکان اشتباه ناخواسته هست ولی خواسته یاتغافل عمدی وشبه عمدی برای ان حادثه نیست وازقصورعمدی امام نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
2
امام درمقام امامت اون غفلتی که باعث ویرانی میشود وغفلتی که ادامه داراست ضدمردم ندارد وبی تفاوت نیسب روند یابرای قوم وخویش سیاسی خودش فرق قائل است نیست
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
خداکه نمیتونه بیادحکمرانی کنه چون نامحدوده امام رومیکنه وامام که خدانیست هم هروهدایت کنه وخواست امام هدایت همه بود ولی بامدیریت امام چون خدانیست نمیشه خدانمیخوادباقدرت منطقیش حله تااینجامیدونم میخوای ازاین چی دربیاری شاید باورتو ننشه ولی توخوابگاه دانشجویی مهندسی بادوستام کلی درباره این مناظره حرف زدیم این حرف حکومتهای به اسم ائمه است تادهن مردم روببندن وقصورنخواسته روباماله کشی اشتباهات روندی وخواست وغلطهای خودشون یکی کنند ودهن ماروببندن مثل بنیاد سهمیه اسکوند پول مثل نجومی بگیری ونقلابی گفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
0
1
درقران هست خدااگرنبود اشتباه میکردی واگرمیدانستی منافق کیست رویکردمناسب میگرفتی پس امام اگاه وعصمت مثل خداندارددددددددد
آیت الله العظمی یعقوب محمدی دیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
1
2
سازمان اطلاعات نظامی ایران (س. ا. ن. ا.)

چرا سربازان ایالات متحده قوی هیکل و قد بلند هستند؟

در کشورهای پیشرفته همانند ایالات متحده آمریکا و کانادا، آردهای نانوایی با چهار ویتامین یعنی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید فولیک غنی سازی می شود. هدف غنی سازی حمایت از جسم و اعصاب و روان افراد و جلوگیری از گسترش منازعه های فیزیکی و مشاجره های لفظی به دلیل مسلح بودن مردم است. ویتامین های گروه ب سهم زیادی در سلامت سیستم عصبی دارند. همچنین نیاسین موجب قدبلند شدن کودکان و نوجوانان و پیشگیری از بروز چاقی در سایرین می گردد. به منظور توضیح بیشتر؛ نیاسین مستقیماً ترشح هورمون رشد را تحریک می کند. در سال 1983، تحقیقات نشان داد که تجویز داخل وریدی 500 میلی گرم نیاسین باعث افزایش چشمگیر هورمون رشد می شود. اکنون می دانیم که حتی مقادیر کم نیاسین می تواند سطح هورمون رشد خون را افزایش دهد. به همین دلیل است که سربازان ایالات متحده قد بلند و قوی هیکل هستند.

با تشکر- افسر تحقیق
حمدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
1
1
امام اسم خداست و همانطور که نام کسی جز بر خود آن شخص دلالت ندارد ، امام هم تجلی خداست اما در عین حال نام یک شخص عین خود او نیست پس می توان گفت امام عین ذات خدا نیست اما تجلی و اسم اعظم خدا و ظرف مشیت اوست و عقول از درک او حیران هستند امام همچون پدری مهربان و دوستی همراه و دلسوز و برادری دوقلو و مادری مهربان برای مردم در مشکلات و سختی های روزگار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
2
1
وقتی هوش مصنوعی برتر از انسان به وجود آمد و پیشرفت های محیر العقول آینده مثل هلوگرام و غیره ساخته شد مردم پی می برند بسیاری از معجزاتی که عده ای می گفتند غلو در مورد امامان شیعه است غلو نبوده و با علم قابل انجام است. حتی یک آدم ساده هم با علمش می تواند . امامان خیلی بالاتر از چیزی هستند که مردم می فهمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
غلوعقیده است نه الصاق به دیدن وعملکردکامل عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
1
0
امام هرچی هست بااسم اون این وضع ماله کشی ونابودی دردنیا واخرت مردم ایجادشده
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
3
۲) آقای اردستانی تاکید دارند که علم به ما کان و ما یکون و ما هو کائن، به معنای علم بی نهایت و علم مطلق است. و اگر بر این  اعتقاد باشیم که مخلوقی از مخلوقات خدا چنین علمی دارد، این اعتقاد شرک است.
پاسخ:
آقای اردستانی حتما می‌دانند که علم خداوند، بی نهایت است ولی جهانی را که خلق فرموده، جهان محدودی است. لذا اگر قائل باشیم که کسی به اعطای الهی علم به همه ی جهان دارد، علم نامحدودی به او نسبت نداده ایم. و به هیچ وجه او را شبیه خدا نکرده ایم.
آقای اردستانی به درستی میگویند: خدا مانند خودش را خلق نمی کند. چون همین که او خلق شد، می شود مخلوق. در حالیکه خداوند خالق کل شیء است و مخلوق نیست.
اینجا هم همین قاعده صادق است. وقتی می‌گوییم خداوند علم بی اندازه به کسی داده، دیگر علم او شبیه علم خدا نیست. چون آن شخص به تعلیم و اعطای الهی صاحب علم شده، و علم خدا ذاتی او و استقلالی است. لذا اگر ادعا کنیم پیامبر ص علم به ما کان و ما یکون و ما هو کائن دارد. چنین باوری شائبه شرک در بَر ندارد.
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۳) اینجا توضیح دهم که بحث آقای محدثین مبنایی تر بود، چون اگر در مقام ثبوت، ثابت شود که یک اعتقادی، محال عقلی است. دیگر نوبت به مباحث اثباتی نمی رسد.
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۴) آقای اردستانی میگویند: من برای پیامبر ص ولایت سیاسی قائل نیستم و حکومت را مردم مدینه به پیامبر ص دادند.
پاسخ:
اولا : آقای اردستانی هیچ دلیل و شاهد قرآنی برای اثبات ادعای خود ارائه ندادند!
ثانیا : خداوند در آیات متعددی ارکان مختلف حکومت ( مانند قضاوت ، امور اقتصادی و امور نظامی ) را برای پیامبر ص اثبات میفرماید.  و من به چند آیه اشاره می کنم.
• خداوند در آیه ۶۵ نساء خطاب به پیامبر ص میفرماید:
فلا و ربک لا یومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما.
در این آیه شریفه خداوند  بروشنی مقام قضاوت را برای پیامبر ص اثبات میفرماید.
• خداوند در آیه ۱۰۳ سوره توبه خطاب به پیامبر ص میفرماید:
خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها و صل علیهم ان صلوات سکن لهم...
از این آیه برداشت میشود که پیامبر ص تنها مأمور به ابلاغ احکام زکات نیستند.  بلکه از جانب خداوند به گرفتن زکات مکلف می‌شوند.
• در تمامی جنگهای دوران پیامبر ص، خداوند تصمیم گیری برای شروع جنگ و یا صلح را و همچنین فرماندهی جنگ را بر عهده پیامبر ص می گذارد.
• یا ایها النبی حرض المومنین علی القتال..
                                              ۶۵/انفال
• و ان جنحوا للسلم فاجنح لها...   ۶۱/انفال
• فقاتل فی سبیل الله لا تکلف الا نفسک و حرّض المومنین...                       ۸۴/نساء
یا در مسئله مربوط به امنیت جامعه، خداوند پیامبر ص را عهده دار امور امنیتی جامعه میداند و میفرماید:
• و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به و لو ردوه الی الرسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم...  ۸۳/نساء
همانطور که ملاحظه میفرمایید، خداوند شؤون مختلف حکومت را برای پیامبر ص اثبات می فرماید. و در بسیاری از آیاتی از این دست، خداوند پیامبر ص را با وصف رسول یا نبی ، مورد خطاب قرار می‌دهد و این میرساند که حکومت جزء رسالت و نبوت ایشان است.
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۵) آقای اردستانی میگویند:
قضاوت جزء مسائل حکومتی پیامبر ص است و از حوزه رسالت ایشان جداست.
پاسخ:
اگر چنین است؛ خوب است ایشان به این سؤال بنده پاسخ بفرمایند:
● پس چرا خداوند در آیه ی ۶۵ نساء، تسلیم بودن در برابر حکم و قضاوت پیامبر ص و حتی نداشتن کدورت در دل از حکم آن بزرگوار را، شرط ایمان بر شمرده است؟
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۶) آقای اردستانی میگویند:
علم پیامبر ص آن مقداری است که از عالم غیب، خداوند در باره احکام دین به ایشان رسانده است. حالا ممکن است خداوند یک چیزهایی اضافه تر هم به پیامبر ص بگوید
پاسخ:
اگر ایشان می پذیرد که خداوند علاوه بر احکام دین، چیزهایی اضافه تر به پیامبرش ص وحی فرموده، دیگر با برهان عقلی نمی توانند گستره ی آنچه را که خداوند اضافه تر به پیامبرش ص فرموده، محدود کند.
چرا که عقل در این موضوع ساکت است و قضاوتی ندارد. در این موضوع که خداوند، علاوه بر احکام دین، چه مقدار به پیامبر ص علم داده باید به آیات قرآن و نقل صحیح مراجعه کرد. و از حوزه ی قضاوت عقل خارج است.
به عنوان مثال قرآن میفرماید:
ما به داوود ساختن زره را یاد دادیم . ( آیه ۸۰ انبیاء )
یا میفرماید: ما به حضرت داوود و سلیمان ع زبان پرندگان را یاد دادیم. ( ۱۶/نمل )
یا به آصف بن برخيا دانشی عطا شد که او توانست در کمتر از چشم بر هم زدنی، تخت سلطنتی بلقیس را از یمن به فلسطین جابجا کند. ( ۴۰/نمل )
یا به همراه حضرت موسی علیه السلام دانشی عطا شد که او می توانست آینده را ببیند و بر اساس آن اقداماتی انجام دهد. ( آیات ۶۵ تا ۸۲ سوره کهف )
• واضح است که تا قبل از نزول این آیات شریفه، در اینکه خداوند چنین دانش ها و توانمندیهایی به انبیاء و اولیاءش داده یا نه ؟عقل هیچ قضاوتی ندارد. و ما با مراجعه به آیات قرآن در می یابیم که خداوند این علوم را ( که از جمله علوم دینی هم نیستند ) به انبیائش عطا فرموده است.
بنابراین عقل در این موضوع که خداوند چه مقدار به پیامبر ص و امام ع علم داده است، ساکت است و قضاوتی نمی تواند داشته باشد.
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۷) آقای اردستانی میگویند:
اگر معتقد باشید که امام ع صدای زوار خود را می شنود و جواب می‌دهد و همچنین صدای دور دست ها را هم می شنود، یعنی امام در همه جا حضور دارد!
پاسخ:
اولا : ما شیعیان بر این باور نیستیم که ابدان امامان علیهم السلام همه جا حضور فیزیکی دارند. بلکه اعتقاد ما اینست که ارواح پیامبر ص و امامان ع به اعطای الهی بر همه جهان اشراف علمی دارند. و این مستلزم حضور فیزیکی در همه جا نیست.
امروزه یک افسر پلیس می تواند در یک اطاق مانیتورینگ بنشیند و همزمان تمام شهر را زیر نظر داشته باشد. و تصویر تمام خیابان‌ها ی شهر را ببیند. و این مستلزم حضور پلیس در تمام خیابان‌ ها نیست.
• خداوند در باره حضرت عیسی ع میفرماید: که عیسی ع گفت: و انبئکم بما تاکلون و ما تدخرون فی بیوتکم...
آیا این فرمایش عیسی ع به معنای آن است که حضرت عیسی ع در زمان حیات خود در همه خانه ها بطور همزمان حضور فیزیکی داشته اند؟ خیر. بلکه به معنای اشراف علمی اوست در موضوع مورد اشاره بوده است.
• ضمن آنکه خداوند موجوداتی آفریده که از چنین توانمندیهایی برخوردار هستند.
خداوند میفرماید: شيطان شما را وسوسه می کند. یعنی شیطان در درونی ترین لایه های وجودی انسان یعنی فکر و اندیشه او، نفوذ دارد. اصلا بحث حضور نیست بلکه میفرماید او در شما نفوذ دارد و شما را وسوسه می کند.
یا در آیه ی دیگری میفرماید:
انه یریکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم. 
                                                  ۲۷/اعراف
در آیه دیگری میفرماید:
شیطان [ نه تنها در شما نفوذ دارد و شما را وسوسه می کند ] بلکه بر بعضی از انسان ها [ که شاید اکثریت انسانها را هم شامل شود ] سلطه و سلطنت دارد.
انما سلطانه علی الذین یتولونه و الذین هم مشرکون.                                    ۱۰۰/ نمل
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۸) آقای اردستانی میگویند:
اگر بگوییم امام از بدو تولد علم به همه چیز دارد، امام متفاوت از ما خواهد شد و در نتیجه نمی تواند الگوی ما باشد.
پاسخ :
• در این فرسته، بدنبال اثبات علم امام از بدو تولد نیستم. بلکه قصدم نقض استدلال آقای اردستانی است.
اولا : شرط الگو قرار دادن یک نفر، همسانی کامل او با دیگران نیست.
ما می توانیم خداوند را در ویژگی ستارالعیوبی و یا عفو و گذشت از دیگران، الگوی خود قرار دهیم.
ثانیا : از ما نخواسته اند که ما عین پیامبر ص و امام ع بشویم. ( کما اینکه حضرت علی ع به عثمان بن حنیف فرمودند شما نمی توانید به مانندِ من عمل کنید.)
ما می‌توانیم به افق ها توجه داشته باشیم و در آن مسیر حرکت کنیم.
و تفاوت انبیاء الهی با ما در برخی از ویژگی ها، روشن است.
• تفاوت بارز انبیاء الهی با ما همین است که به آنها وحی می شده و به ما نمی شود.
• حضرت عیسی ع بدون داشتن پدر از حضرت مریم ع متولد شدند. حضرت عیسی ع در گهواره به سخن آمدند و فرمودند:
" انی عبدالله ءاتانی الکتاب و جعلنی نبیا "
• یا خداوند در خطاب به حضرت موسی ع میفرماید:  و لتصنع علی عینی
آقای محدثین هم به این مورد ( چگونگی رشد و بزرگ شدن حضرت موسی ع ) اشاره کردند و آقای اردستانی پاسخی ندادند.
علاوه بر اینها خداوند به هر کس هر اندازه که داده، تکلیف می‌خواهد. 
" لا یکلّف الله نفسا الا ما ءاتیها "
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
2
۹) آقای اردستانی خطاب به آقای محدثین گفتند:
شما از این فرمایش امام حسین ع که فرمودند:
" انما خرجت لطب الاصلاح فی امه جدی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر..."
میخواهید نتیجه بگیرید که امام حسین ع معصوم بوده است! من ( منِ اردستانی ) هم بدنبال اصلاح و امر به معروف..‌هستم، پس آیا من معصوم هستم؟
پاسخ:
• ادعای آقای محدثین اصلا این نبود.
• آقای اردستانی ادعا دارد که اقدام امام حسین ع در جریان کربلا ربطی به امامت ایشان و دین ندارد. یک حرکت صرفا اجتماعی بوده است!
و آقای محدثین در پاسخ به ایشان گفتند: شما چطور اقدام امام حسین ع در کربلا را خارج از حوزه ی دین میدانید؟ در حالیکه حضرتش میفرمایند من برای اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر و احیاء سنت رسول الله و سنت پدرم و میراندن بدعت ها ، خروج می کنم.
مگر امر به معروف و نهی از منکر از دستورات دین نیست؟ اگر امر به معروف و نهی از منکر و میراندن بدعت ها از امور دین است ( که هست ) پس بر چه اساسی اقدام و حرکت امام حسین ع را خارج از حوزه دین و وظائف امامتیِ حضرت قلمداد می کنید؟
• و آقای اردستانی به این استدلال آقای محدثین پاسخی ندادند.
• یک نکته را باید دقت داشت که : بلی امام بما هو امام، ممکن است از جانب خداوند وظایفی داشته باشد که خداوند آنرا از پیروان امام نخواسته باشد.
وظیفه مأمومین در قبال امام اطاعت از ایشان است.
چنانچه خداوند میفرماید:
" یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم..."        ۵۹/نساء
محمد میرآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
0
3
۱۰) آقای اردستانی میگویند:
این فراز از دعا ( که به دعای حضرت حجت ع معروف است ) و ما شیعیان حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علی علیه السلام را مور خطاب قرار می‌دهیم و به ایشان عرض می کنیم : " اکفیانی فانکما کافیان" شرک جلی است.
پاسخ:
• آقای محدثین در پاسخ به آیه ی ۶۲ انفال استناد کردند که خداوند در عین اینکه خطاب به پیامبر ص میفرماید : حسبک الله یعنی : خداوند برای تو کافی است. در ادامه آیه میفرماید : هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین.
یعنی: خداوند تو را با یاری خود و یاری مؤمنان تقویت و تائید میفرماید.
آقای اردستانی پاسخی ندادند و فقط گفتند قصدم بحث در این موضوع نیست ولی جمله فانکما کافیان، شرک است.
• خُب جناب آقای اردستانی؛ شما بنایِ بحث در یک موضوع را ندارید، چرا آن موضوع را در یک جلسه مناظره طرح می کنید؟
• خداوند در آیاتی از قرآن، خودش را در امور مختلفی کافی و کفایت کننده برای بندگانش، معرفی میفرماید و در عین حال در آیات دیگری همان امور را به دیگران هم نسبت می‌دهد.
من به دو مورد از این دست از آیات قرآن، اشاره میکنم:
۱) خداوند در آیه ی ۴۵ نساء میفرماید:
... و الله اعلم باعدائکم و کفی بالله ولیا و کفی بالله نصیرا. "
یعنی: خداوند به دشمنان شما آگاهتر است و کافی است که خدا " ولیّ " شما باشد. و کافی است که خدا یاور شما باشد.
• و در آیه ۵۵ مائده میفرماید:
" انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوه و هم راکعون "
روشن است که با اینکه در آیه ی اول فرموده : کافی است که خدا ولیّ شما باشد، در آیه ی دیگری علاوه بر خود، پیامبر ص و الذین ءامنوا ... را نیز به عنوان " ولیّ " معرفی می فرماید.
• و در آیه ی ۱۵۷ اعراف نیز میفرماید:
" ... فالذین ءامنوا به و عزروه و نصروه ..."
در آیه ی فوق خداوند مؤمنین را یاور و یاری دهنده ی پیامبر ص معرفی می فرماید.  با اینکه در آیه ی قبلی فرموده بود: و کفی بالله نصیرا.
• در آیه ۷۲ انفال نیز می فرماید:
" ... و ان استنصروکم فی الدین فعلیکم النصر..."
یعنی: آن دسته از مؤمنین که هجرت نکردند اگر از شما کمک خواستند، بر شماست که آنها را یاری کنید. 
قابل توجه است که خداوند در این آیه نفرموده که اگر از شما کمک خواستند، بدانید که کفی بالله نصیرا، پس به آنها یگویید از خودم [ منِ خدا ] کمک بخواهند.
• این آیات شریف به این حقیقت اشاره دارند که اگر یاری خداوند کافی است، کفایت یاری خدا مانع از آن نیست که مؤمنین از یکدیگر کمک بخواهند. چرا که مؤمنین بر این باورند که: " و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم "
۲) در آیات متعددی خداوند فرموده:
" کفی بالله شهیدا " مانند آیه ۷۹ سوره نساء :
" و ارسلناک للناس رسولا و کفی بالله شهیدا "
و جالب است که در آخرین آیه سوره رعد، به پیامبر ص میفرماید: به کافرانی که میگویند تو رسول نیستی! بگو : کافی است که خداوند و کسی که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما گواه باشد.
" و یقول الذین کفروا لست مرسلا قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب "
• توجه بفرمایید که در این آیه خداوند، هم شهادت خود را کافی می داند و هم شهادت آن کس را که علم کتاب نزد اوست.  ( شهادت من عنده علم الکتاب را نیز کافی می داند.)
چرا که معنی ندارد که بگوییم: شهادت خدا همراه با شهادت‌ من عنده علم الکتاب ، مجموعا کافی است.
آنچه مسلم است شهادت خدا به تنهایی کافی است.پس با عطف " من عنده علم الکتاب " به خود، شهادتِ مَن عنده علم الکتاب را نیز کافی  دانسته است.
• لذا شبیه این جملات که " اکفیانی فانکما کافیان " در قرآن هم دیده می‌شود.  و این جملات تعارضی با روح توحید ندارد. اگر در دعای حضرت حجت ع، پیامبر ص و حضرت علی ع را کافی می شماریم، بر این باوریم که اگر آن بزرگواران علم و قدرتی دارند به موهبت الهی، صاحب علم و قدرت شده اند.
ایمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
0
0
به نظرم اقای سلیمانی بیان خودشان را دنبال می‌کردند و پاسخی در مورد بیانات محدثین را نداشتند و مجری ظاهرا حرفهایی در دهان دو استاد می‌گذاشت و منصفانه رفتار نمیکرد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی