تیتر امروز

«اقتصاد ایران در چنگال تفکرات و سیاست‌های ضد توسعه!»
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «اقتصاد پلاس» با مرتضی افقه؛ اقتصاددان

«اقتصاد ایران در چنگال تفکرات و سیاست‌های ضد توسعه!»

در برنامه «اقتصاد پلاس»، سید مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز و تحلیلگر مسائل اقتصادی، با تاکید بر نقش کلیدی نیروی انسانی در توسعه کشور، هشدار داد که ایران حتی با منابع طبیعی...
جواد میری: در جنگ ۱۲ روزه این «مردم» بودند که تصمیم به تغییر نظام نگرفتند/ «حسینیه» کردن «کاخ سفید» به کجا رسید؟/ چند درصد از کسانی که ژست انقلابی می‌گیرند، وضعیت مردم را درک می‌کنند؟
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس:

جواد میری: در جنگ ۱۲ روزه این «مردم» بودند که تصمیم به تغییر نظام نگرفتند/ «حسینیه» کردن «کاخ سفید» به کجا رسید؟/ چند درصد از کسانی که ژست انقلابی می‌گیرند، وضعیت مردم را درک می‌کنند؟

«تیتر» در یکی دیگر از سلسله برنامه های خود به سراغ سید جواد میری استاد دانشگاه و جامعه شناس رفت؛ او در این برنامه از تاثیرات مکانیسم ماشه بر جامعه و آینده ایران گفت.
مهدی پازوکی: به دلیل بازگشت تحریم‌ها، تصویب دیرهنگام CFT هیچ تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصاد ایران ندارد/ مجمع تشخیص مصلحت، استاد از دست دادن فرصت‌هاست/ علم‌الهدی باید پاسخ بدهد تصویب CFT که حرام بود به یکباره حلال شد؟
واکنش تند یک اقتصاددان به تصویب دیرهنگام پیوستن به CFT در گفتگو با دیدارنیوز

مهدی پازوکی: به دلیل بازگشت تحریم‌ها، تصویب دیرهنگام CFT هیچ تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصاد ایران ندارد/ مجمع تشخیص مصلحت، استاد از دست دادن فرصت‌هاست/ علم‌الهدی باید پاسخ بدهد تصویب CFT که حرام بود به یکباره حلال شد؟

امثال علم‌الهدی، دنیا را نمی‌شناسند و با این عدم شناخت خود برای کشور هزینه ایجاد می‌کنند. الان، آقای علم‌الهدی باید پاسخ بدهد که تصویبCFT که حرام بود به یکباره حلال شد؟ این مصوبه که از دل مجمعی...
عماد جعفری، کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد

ایران خودرو و سایپا باید خصوصی شوند/ مدیران دولتی تشنه افزایش قیمت هستند!

عماد جعفری، کارشناس حوزه خودرو گفت: شخصا نظرم این است که هرچه قیمت خودرو را افزایش دهیم، خودروساز به دلیل اینکه مدیران دولتی دارد و دولتی اداره می‌شود باز هم تشنه افزایش قیمت است، یعنی امروز ۳۰ درصد افزایش دادند فردا از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا دوباره قیمت‌ها را بالا ببرند. اینکه ما تاکید داریم که خودروسازان ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کنند این است که از جیب مردم برای خودروسازی که چهل و اندی سال است دارد ضرر می‌دهد، هزینه نکنیم و اجازه دهیم که مردم نفس راحتی بکشند و ماشین با کیفیت استفاده کنند.

کد خبر: ۱۷۷۷۰۳
۱۸:۱۰ - ۰۶ دی ۱۴۰۳

ایران خودرو و سایپا باید خصوصی شوند/ مدیران دولتی تشنه افزایش قیمت هستند!

دیدارنیوز: یک کارشناس حوزه خودرو درباره مصوبه افزایش قیمت خودرو‌های داخلی گفت: هرچه قیمت خودرو را افزایش دهیم، خودروساز به دلیل اینکه مدیران دولتی دارد و دولتی اداره می‌شود باز هم تشنه افزایش قیمت هستند. یعنی امروز ۳۰ درصد افزایش دادند فردا از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا دوباره قیمت‌ها را بالا ببرند؛ به این دلیل که هزینه سربار زیادی دارند و در مجموع شرکت‌های زیان‌دهی هستند.

بازار خودرو در پاییز امسال مانند بازار‌های ارز، طلا و سکه دوران پر التهابی را پشت سر گذاشت. افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای از یک سو و از سوی دیگر پیروزی ترامپ و تحولات منطقه به صورت غیرمستقیم این بازار را تحت تاثیر قرار داد.

عماد جعفری، کارشناس حوزه خودرو درباره تاثیر ناآرامی‌های اخیر منطقه بر قیمت خودرو در بازار آزاد به اقتصاد ۲۴ گفت: «چند وقتی است که خبر‌های مبنی بر افزایش قیمت نرخ ارز، طلا، سکه و جنگ هیچ تاثیری روی بازار خودرو نمی‌گذارد؛ دلیلش این است که سرمایه‌گذارانی که در این بخش بودند و ما به آن‌ها دلال می‌گوییم، سرمایه‌های خود را خارج کردند. این مهم و همچنین واردات خودرو دست به دست هم داده است که مردم هم خریدار نیستند و فقط مصرف‌کننده واقعی است که ماشین می‌خرد. از این رو قیمت خودرو‌ها رو به کاهش است یعنی افزایش که نداشته هیچ، کاهش هم داشته است. به عنوان مثال میتسوبیشی اوتلندری که بیست روز پیش دلالان ۹ میلیارد تومان قیمت گذاشته بودند الان قیمتش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است، ولی همچنان هم خرید و فروش نمی‌شود.»

ایران خودرو و سایپا باید خصوصی شوند/ مدیران دولتی تشنه افزایش قیمت هستند!

وی با اشاره به بازار خودرو‌های وارداتی عنوان کرد: «خودرو‌هایی که وارداتی هستند و معمولا قیمت‌گذاری بالایی دارند نیز در همین وضعیت به سر می‌برند. در مجموع قیمت‌ها رو به کاهش است و دلیلش این است که مردم خیالشان راحت است که در گمرکات ماشین بسیاری مانده و شرکت‌های واردکننده زیادی هستند که یک برند یا خوردو به خصوص را وارد می‌کنند. همه این عوامل دست به دست هم داده است که بازار خودرو از التهاب بیرون بیاید و دیگر هیچ عامل بیرونی نتواند بر افزایش قیمت تاثیر گذارد.»

جعفری در پاسخ به اینکه با توجه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو، آیا ممکن است این بازار هم مانند بازار مسکن به سمت رکود برود؟ بیان کرد: «قیمت خودرو‌های داخلی میانگین ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اگر به خاطر داشته باشید در همان بازه زمانی دلالان بصورت مقطعی قیمت محصولات ایران خودرو را افزایش دادند، ولی مشاهده کردند که استقبالی نمی‌شود. از این رو دوباره بازار به سمت و سوی سابق خود بازگشت.»

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «دلیل اینکه خودرو‌های داخلی همچنان حباب دارند این است که میزان عرضه چندان زیاد نیست. حتی خودروسازانی که مونتاژ کار ماشین‌های چینی بودند نیز به دلیل عدم تحویل خودرو‌هایی که چند ماه پیش ثبت نام کرده بود کمی حباب دارند، ولی بطور کلی حبابش آنقدر چشم‌گیر و قابل توجه نیست.»

وی در پاسخ به اینکه مصوبه اخیر افزایش قیمت خودرو، تا چه میزان با واقعیت این بازار و اقتصاد کشور همخوانی دارد؟ گفت: «شخصا نظرم این است که هرچه قیمت خودرو را افزایش دهیم، خودروساز به دلیل اینکه مدیران دولتی دارد و دولتی اداره می‌شود باز هم تشنه افزایش قیمت است، یعنی امروز ۳۰ درصد افزایش دادند فردا از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا دوباره قیمت‌ها را بالا ببرند؛ به این دلیل که هزینه سربار زیادی دارند و در مجموع شرکت‌های زیان‌دهی هستند. اینکه ما تاکید داریم که خودروسازان ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کنند این است که از جیب مردم برای خودروسازی که چهل و اندی سال است دارد ضرر می‌دهد، هزینه نکنیم و اجازه دهیم که مردم نفس راحتی بکشند و ماشین با کیفیت استفاده کنند.»

این فعال حوزه خودرو در پایان تاکید کرد: «باید تعرفه واردات خودرو را کاهش دهند و از آن طرف شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کنند. در این صورت است که هم رقابت اتفاق می‌افتد و هم خودروساز برای اینکه متضرر و زیان‌ده نباشد مجبور است دست به رقابت بزند. در چنین شرایطی تازه می‌توان گفت که مردم می‌توانند حتی از خودروی داخلی با کیفیت هم رضایت داشته باشند.»

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
امروز چهارشنبه ۱۶ مهر
امروز چهارشنبه ۱۶ مهر
امروز چهارشنبه ۱۶ مهر
امروز چهارشنبه ۱۶ مهر