سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در دولت سابق با اشاره به اینکه پزشکیان از تمدید حکم او خبر داده، گفت: چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه از ظرفیت زنان بیشتر استفاده کند؟ آیا یک زن نمیتواند رئیس مرکز پژوهشهای مجلس باشد؟ آیا رئیس مجلس نمیتواند چند زن را به عنوان مشاور انتخاب کند؟
دیدارنیوز: سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی، عملکرد دولت پزشکیان در استفاده از زنان در جایگاههای مدیریتی را مثبت میداند و میگوید: چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه از ظرفیت زنان بیشتر استفاده کند؟ یا در مورد مجلس شورای اسلامی، آیا یک زن نمیتواند رئیس مرکز پژوهشهای مجلس باشد؟
انتصاب استانداران در دولت چهاردهم هنوز به خط پایان نرسیده است و انتظارات از دولت برای استفاده از زنان در این جایگاه رو به افزایش است، آنچنان که پروانه سلحشوری میگوید رئیس جمهور برای اینکه نشان دهد که دنبال تغییر اساسی و استفاده از ظرفیت زنان است حداقل حمیده زرآبادی که تا این اندازه در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد پزشکیان فعال بود، را به عنوان استاندار قزوین که اتفاقا استان بزرگی هم نیست، منصوب میکرد و چه آنکه از این طریق رئیس جمهور نشان میداد حلقه اول خود را فراموش نکرده است.
سکینه پاد که پیش از این تجربه دستیاری رئیس جمهور در دولت سیزدهم را بر عهده داشته، بحث را فراتر از استانداری میبرد. محوریت اظهارات او استفاده از پتانسیل زنان در همه پستها است، چه دولت باشد، چه مجلس و حتی قوه قضائیه.
پاد همچنین در این گفتگو از پیشنهاد پزشکیان به او برای تمدید حکم حضورش در دولت و پاسخ خود میگوید.
در ادامه گفتگوی خبرآنلاین با سکینه پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی دولت سیزدهم را میخوانید:
*خانم پاد! ارزیابی شما از عملکرد دولت در فرصت دادن به زنان چیست؟ نقدهایی درباره جای خالی زنان در استانداریها وجود دارد.
شخصاً فکر میکنم دولت چهاردهم جرأت به خرج داد و وزیر زن برای وزارتخانهای که شاید مردانهترین و تخصصیترین وزارتخانه باشد، انتخاب کرد. این وزارتخانه طبیعتاً توان، دانش و تجربه خاصی را هم میطلبد. البته پزشکیان گزینه خوبی را هم برای وزارت راه انتخاب کرد؛ لذا بهتر است ارزیابی ما از عملکرد دولت به این ترتیب باشد و از استانداران شروع نکنیم.
از نظر من عملکرد دولت مثبت بوده و البته که ما زنان فرهیخته و شایسته بیشتری داریم که نه تنها در دولت حتی چرا برای ۶ حقوقدان شورای نگهبان از میان زنان انتخاب نمیکنند؟ و یا چرا در پژوهشگاه این شورا از زنان استفاده نشود؛ لذا نه تنها در دولت چرا در سایر پستهای حاکمیتی از زنان استفاده نشود؟
گفته میشود که ۶۰ درصد دانشجویان را زنان تشکیل میدهند، در نتیجه حتی خروجی فارغ التحصیلان زنان این نکته را میگوید که زنان ما دیگر زنان خانه نشین و بی اطلاع نیستند و آنها شایستگی حضور در ساحتهای مختلف مدیریتی را دارند. در نتیجه اگر بخواهیم ایدهآل را در نظر بگیریم کماکان با آن شرایط فاصله داریم، اما باید بازه زمانی که دولت مستقر شده را هم در نظر بگیریم.
به نظر بنده از زمانی که دولت چهاردهم مستقر شده و انتصابهایی که دارد، برای مثال همین الان ۴ زن عضو هیئت دولت هستند، این اتفاق بسیار مثبت و قطعا رو به جلو است کما اینکه در وزارتخانهها و جاهای اقتصادی خیلی مهم از حضور زنان بهرهمند شده اند که این بسیار خوب است که از زنان در این جایگاهها استفاده میشود چراکه مثلا زنان به لحاظ طبیعت و نوع وجود زنانهای که دارند اقتصاد خرد را خیلی خوب درک میکنند و میتوانند در سطح کلان ازاین تجربه ستفاده کنند، که این نکته بسیار مهمی است.
آیا یک زن نمیتواند رئیس مرکز پژوهشهای مجلس باشد؟
البته از ظرفیت در سطح معاونت وزارتخانهها بسیار خوب استفاده شده است. در مجموع ارزیابی بنده از عملکرد دولت در زمینه استفاده از ظرفیت زنان مثبت است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد به ین معنی که متوقف نشود و از ظرفیت زنان استفاده شود.
البته اقتضای شایسته سالاری این است، بنده در انتخابات گاهاً مشاهده کردم که در لیستها تعیین میکنند، چند زن حضور داشته باشند که این اقدام واقعا خطا و خلاف ذات شایسته سالاری است؛ لذا معتقدم ما هنوز ظرفیتهای رها شده از زنان فرهیخته ایران اسلامی داریم که جا دارد، بیشتر از این از آنها استفاده شود، نه تنها در دولت بلکه در سایر قوا هم از پتانسیل آنها استفاده شود.
برای نمونه چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه از ظرفیت زنان بیشتر استفاده کند؟ این همه زنان حقوقدان، قاضی و فرهیخته درون خود قوه داریم مثلا آیا نمینمی توان در رأس ستاد حقوق بشر از یک زن استفاده کرد؟ علاوه بر این در مورد مجلس شورای اسلامی، آیا یک زن نمیتواند رئیس مرکز پژوهشهای مجلس باشد؟ آیا رئیس مجلس نمیتواند چند زن را به عنوان مشاور انتخاب کند؟ نه اینکه مثلا فقط یک زن در امور زنان وخانواده باشد. ما زنان فرهیخته بسیار داریم. گفته میشود توانا بود هر که دانا بود. همه زنان ما توانا هستند چراکه دانش دارند و بعضاً دانشمند هستند.
*تاکید شما این است که علاوه در دولت باید در سایر قوا هم از ظرفیت زنان استفاده کرد؟
بله.
نمیتوان حکمرانی شایسته را منهای حضور پررنگ زنان تعریف کرد
*با توجه به فضای مردسالار که بر جامعه ما حاکم است، شما این انتصابات اخیر در دولت را نهایت استفاده از ظرفیت زنان ارزیابی میکنید و یا اینکه پیش بینی میکنید روند ادامه دارد؟
این انتصابات شروع و فتح البابی برای حضور جدی زنان است. یعنی بعد از دولت پزشکیان هم هر دولتی روی کار بیاید، اگر بخواهد سطح را پایینتر بیاورد، حتما دچار واپس گرایی میشود؛ لذا استفاده از ظرفیت زنان باید ارتقا پیدا کند و به سمت رشد حرکت کند.
حق ملت است که شایستگان بر آنها حاکم باشند، امکان دارد این شایستگان از جامعه زنان باشند. الان ما مدعی هستیم و میگوییم جمهوری اسلامی ایران بستر مناسب برای رشد و بالندگی زنان فراهم کرده است. این زنان بعد از ۴۵ سال به رشد و بالندگی رسیدند و حتی فراتر از مردان هم در حوزههایی رشد کردند. در حقیقت حکمرانی شایسته و مطلوب اقتضا میکند، نمیتوان حکمرانی شایسته را منهای حضور پررنگ زنان تعریف کرد چراکه وقتی اقرار میکنند که ۶۰ درصد دانشجویان را زنان تشکیل میدهند یعنی ۶۰ درصد جامعه عالم و فرهیخته را زنان تشکیل میدهند، مگر میشود از جامعه فرهیخته به نسبت کمتر استفاده شود؟ این عقلانیت و حکمت در حکمرانی را دچار اختلال و اضمحلال میکند.
پزشکیان گفت حکم شما را تمدید میکنم
*شما پیش از این دستیار رئیس جمهور بودید آیا پزشکیان برای حضور در دولت چهاردهم به شما پیشنهادی داده است؟
اعتماد رئیس جمهور شهید به بنده قابل تحسین است و همیشه هم تشکر کردم که به من اعتماد کردند و این خیلی برای من ارزشمند بود و حتی در بسیاری موارد که نظرات و مواضع من متفاوت از برخی دولتمران بود، اما در عین حال مرحوم رئیسی اهتمام به حمایت از من داشت و علی رغم این تفاوت بعد از حکم اول بنده، مجددا من را برای عضویت در کمیته بررسی ناآرامیها منصوب کرد، که در آن دولت این هم ارزشمند بود.
در دولت پزشکیان شخص رئیس جمهور به حقیر لطف کرد و گفت شما در دولت بمانید و حکم شما را تمدید میکنم منتها با توجه به اینکه دستیاری رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی جایگاه بسیار سختی از جهت حوزه ماموریت است و یک لبه گفتمانی است مستلزم این است که فرد حاضر در این جایگاه حریت فکری، جسارت و شجاعت داشته باشد چراکه قرار است از فصل ۳ قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است مراقبت کند و در اجرا از آن صیانت کند، لذا جایگاه سختی است و اقتضائاتی دارد، لذا به رئیس جمهور گفتم اگر آن اقتضائات باشند، شما به این جمع بندی برسید که بعد از اینکه این اقتضائات ایجاد شد، بنده میتوانم به دولت کمک کنم حتما تکلیف دارم بمانم چراکه رهبری فرمودند باید از بن دندان باید به دولت کمک کرد. اگر هم غیر از این باشد که تکلیف از روی دوش من برداشته میشود و فبالمراد من هم همین است و به وکالتم ادامه میدهم.