مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی که این روزها به شدت از اسنپ انتقاد کرده و معتقد است این شرکت انحصارطلبی میکند، گفت: انحصار را باید در ذهن مشتری درست کرد نه با ایجاد محدودیت در عرضه. البته این رویه خاص سرویس غذا نیست؛ انحصارطلبی در DNA این مجموعه است. اگر اوضاع تغییر نکند، مردم تا ابد یک انتخاب برای غذا دارند و آن اسنپ است.
دیدارنیوز: سیدحسینی معتقد است رویههای ضدرقابتی و انحصارطلبی در DNA اسنپ و به «راکتاینترنت»، سهامدار اسنپ، برمیگردد.
«مصطفی سیدحسینی»، مدیرعامل تپسی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با «مانی قاسمی»، بنیانگذار دیجیاتو، به موضوع انحصارطلبی اسنپ در سرویس غذا و شکایت تپسی از این شرکت در شورای رقابت پرداخت.
سیدحسینی با بیان اینکه قراردادهای انحصاری اسنپفود مانع رشد تپسیفود شده، توضیح داد: «اگر رستورانها از قراردادهای انحصاری اسنپ رها نشوند، ممکن است منجر به شکست کسبوکار ما شود. محدودیت ایجادکردن در لایه عرضه مارکتپلیس امکانپذیری کل کسبوکار را زیر سؤال میبرد.»
بنا به گفته سیدحسینی، قراردادهای اسنپفود با رستورانها به گونهای تنظیم میشود که آنها از همکاری با تپسیفود هراس دارند.
او گفت: «با رستورانهای خوب اصلاً نتوانستهایم قرارداد ببندیم؛ چون اسنپ به آنها اجازه نمیدهد. رستوران میگوید اگر با تپسیفود کار کنم، باید ۲۰ میلیارد تومان غرامت بدهم و مابهالتفاوت تمامی هزینههای انجامشده بازاریابی را هم به اسنپ برگردانم.»
به گفته سیدحسینی، بهمحض اعلام شکایت، اسنپ رویه تهاجمیتری در پیش گرفته و فردای همان روز، تعداد قابلتوجهی از رستورانها و سایر خدمات را تهدید کرده است. او گفت: «حتی با یک نانوایی سنگکی در مشهد تماس گرفتهاند که یا تا شب با تپسیفود قطع همکاری میکنید یا از اسنپفود کنار گذاشته میشوید. اسنپشاپ جزو ونچرهای کوچک اسنپ است، اما در همین بخش هم به فروشگاهها زنگ میزنند تا با ما کار نکنند.»
او گفت: «انحصار را باید در ذهن مشتری درست کرد نه با ایجاد محدودیت در عرضه. البته این رویه خاص سرویس غذا نیست؛ انحصارطلبی در DNA این مجموعه است. قراردادهای انحصاری از سال ۹۸ زمانی که چیلیوری شکایت کرد، وجود داشت. الان هم ماهیت قراردادهای اسنپ تغییری نکرده و فقط شکلش عوض شده است. طوری قرارداد میبندد که بگویند رستوران خودش انتخاب کرده است.»
مدیرعامل تپسی تداوم این روند را به زیان کل بازار و مصرفکنندگان دانست و گفت درصورت شکست تپسیفود، رقابت بهطورکل در سرویس غذا از بین خواهد رفت: «تپسی با همه امکاناتش شامل برند خوب و شناختهشده، زیرساخت لجستیکی قوی، پلتفرم خوب، دانش تخصصی و منابع لازم برای سرمایهگذاری اگر نتواند این کار را بکند، چه کسی میتواند؟ اگر اوضاع تغییر نکند، مردم تا ابد یک انتخاب برای غذا دارند و آن اسنپ است.»
سیدحسینی با اشاره به طرح شکایت تپسی از اسنپ اظهار امیدواری کرد که رأی شورای رقابت پایانی بر رویههایی باشد که به اعتقاد او ضدرقابتی است و رستورانها را به دام انداخته است.
مدیرعامل تپسی ادامه داد: «اگر شورای رقابت از همه ظرفیتهایش استفاده کند، زنجیری که به پای رستورانها بسته شده، باز میشود. اگر این زنجیر باز شود، از فضایی انحصاری به فضایی رقابتی میرویم و در بلندمدت این به نفع اسنپ خواهد بود.»
او افزود: «شورای رقابت با داشتن ظرفیتهای قانونی کافی میتواند هم این قراردادهای انحصاری را ابطال کند هم موضوع را اعلام عمومی کند تا همه رستورانها در جریان قرار بگیرند.»