موضوع قسمت دوم مناظرهی مهدی رنجبریان و محمدتقی اکبرنژاد "حکومت دینی و دلایل آن با نگاه ویژه به نتایج عینی امروز" بود که به میزبانی دیدار اندیشه برگزار شد.
دیدارنیوزـ حسین جعفری: مهدی رنجبریان مدرس حوزه و محمد تقی اکبرنژاد مجتهد و مدرس حوزه، میهمان دیدار اندیشه بودند تا دلایل خود را درباره"حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز" را مطرح کنند. ویدیوی قسمت اول مناظره را اینجا ببیند.
در قسمت دوم این مناظره بدنبال پاسخ به این سوالات بودیم: مشخصات یک حکومت دینی چیست و چه وظیفهای در قبال مردم دارد؟ نسبت حکومت مبتنی بر ولایت فقیه با دمکراسی چیست؟ آیا مردم میتوانند بگویند خواهان حکومت دینی نیستند، نحوهی ابراز این رای چگونه میتواند باشد؟ نتیجه عملی دخالت فقه در اداره جامعه را موفق میدانند یا ناموفق؟
ویدیوی قسمت دوم این مناظره که در دو بخش تقدیم شما می شود را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات دیدار ببیند.
اکبرنژاد معتقد است: امروز دوره تحلیل نیست دوره داوری است و با دو معیار عدالت طلبی و مبارزه با فساد همچنین آزادی بیان میتوان حکومت را مورد سنجش قرار داد. امروز جمهوری اسلامی در عدالت چقدر موفق بوده؟ ما در حکومت دینی خجالت نمیکشیم از اختلاسهای چندهزار میلیاردی که عادی شده است.
او می گوید: در آزادی بیان؛ تاجزاده و مدنی در زندان چه میکنند. میگویند زندانی سیاسی نداریم؛ اما من امروز از جلسه دادگاهم مستقیم آمدم به اینمناظره. صدای مردم شنیده نمیشود. رفتار پر خطر جمهوری اسلامی دیده نمیشود. کشور ۴۵ سال امنیتی اداره میشود. در فضای امنیتی نخبگان پرپر میشوند. کشوری که اولویت اولش امنیت باشد نه اقتصادش رشد میکند و نه فرهنگ ش و نه فکر.
این مدرس حوزه ادامه می دهد: در منطق دین، حکومت دینی بدنبال تحمیل خود نیست و اگر با شواهد بفهمد مردم حکومت دینی را نمیخواهند خودش بدنبال رفراندوم میرود. امام حسن مجتبی (ع) وقتی فهمید مردم حکومتش را نمیخواهند، کنار رفت و با معاویه هم بیعت کرد. دوام قدرت فسادآور است، وقتی جایگاهی دائمی میشود فسادآور میشود.
رنجبریان هم می گوید: در بسیاری از متون اصیل فقهی، از فقیه جامع الشرایط به عنوان «قائم مقام امام»، «خلیفه امام» و تعابیر مشابه یاد شده است. بسیاری از فقیهان بزرگ شیعه، مسأله ولایت فقیه در مصالح عمومی مسلمانان را مورد اجماع و اتفاق نظر میدانند.
او ادامه می دهد: روایات منع از قیام در عصر غیبت، جایگاهی در فقه شیعه ندارند و جریان انجمن حجتیه به آنها استناد میکنند. مهمترین دستاوردهای نظام مبتنی بر ولایت فقیه، در شاخصهایی، چون امنیت، تمامیت ارضی، استقلال و دستاوردهای عمرانی قابل مشاهده است.
این مدرس حوزه معتقد است: در تاریخ جمهوری اسلامی، یک وجب از خاک ایران از دست نرفت در حالی که در دوره پهلوی و قاجار مناطق زیادی را از دست دادیم. اشکالات اجرایی و اداری، تلازمی با نظریه ولایت فقیه ندارد بلکه میتواند معلول انتخابهای نادرست و سوء مدیریتها باشد.
رنجبریان تاکید می کند: اگر احراز شد مردم حکومت دینی را نمیخواهند، مقبولیت را از دست میدهد و به لحاظ مبانی دینی ادامه نمیدهد. استدلال اصلی مرحوم امام در کتاب ولایت فقیه، استدلال کلامی و عقلیست و روایات معروف باب ولایت فقیه را به عنوان مویدات بحث آورده است.