تیتر امروز

بخارایی:در قرن ۲۱، جنگ برای نجنگیدن است/ متولی: آقای بخارایی! شما باید موضع تان را صریحا اعلام کنید
گزارش اختصاصی دیدار از مناظره ای در دانشگاه امام صادق

بخارایی:در قرن ۲۱، جنگ برای نجنگیدن است/ متولی: آقای بخارایی! شما باید موضع تان را صریحا اعلام کنید

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق، مناظره‌ای را با عنوان «نزاع ایران و اسرائیل تا کجا باید ادامه داشته باشد؟» با حضور سید علی متولی، دکترای علوم سیاسی و مدیر موسسه علم و سیاست اشراق و احمد بخارایی...
رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد
در مناظره رنجبریان و اکبرنژاد مطرح شد(قسمت اول)

رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد

 "حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز "موضوع مناظره‌ای با حضور مهدی رنجبریان و محمد تقی اکبرنژاد به میزبانی دیدار اندیشه است.
در مناظره رنجبریان و اکبرنژاد مطرح شد(قسمت اول)

رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد

 "حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز "موضوع مناظره‌ای با حضور مهدی رنجبریان و محمد تقی اکبرنژاد به میزبانی دیدار اندیشه است.

کد خبر: ۱۷۴۷۰۲
۱۷:۰۵ - ۰۸ آبان ۱۴۰۳

رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد

 دیدارنیوزـ حسین جعفری: مهدی رنجبریان مدرس حوزه و محمد تقی اکبرنژاد مجتهد و مدرس حوزه میهمان دیدار اندیشه بودند تا دلایل خود را درباره "حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز" با بینندگان و مخاطبان مطرح کنند.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات دیدار ببینید.

ما در دیدار اندیشه به دنبال پاسخ به این نوع سوالات بودیم: آیا حکومت دینی از شئون پیامبر و امام معصوم است یا فقها نیز می‌توانند حکومت دینی را برپا کنند؟ وظیفه حکومت دینی در امر اداره جامعه چیست، رسیدگی به معیشت مردم و ارتقاء معیشت و سطح زندگی مردم و یا هدایت مردم؟ آیا حکومت دینی در ذیل تعریف عمومی حکومت‌ها دسته بندی می‌شود و یا نوع منحصر بفرد سیستم حکمرانی است؟ نسبت حکومت دینی با دمکراسی چیست؟ حکومت دینی با قرائت حکومت ولایت فقیه چگونه حکومتی است؟ نتیجه عملی دخالت فقه در اداره جامعه را موفق می‌دانند یا ناموفق؟

هر دو میهمان نظرات خود را شفاف و صریح مطرح کردند و البته بدلیل اتمام وقت فقط بخش اول سوالات مورد گفت‌وگو قرار گرفت و توافق شد تا درباره بقیه سوالات مناظره ادامه یابد. دیدار اندیشه آماده است در صورت دریافت سوالات بینندگان روشن اندیش در مناظره بعد سوالات را مطرح کند.

رنجبریان معتقد است: فقیهان بزرگی قائل به نظریه ولایت فقیه بوده و هستند. میرزای نائینی در کتاب «تنبیه الامه»، نظریه ولایت فقیه را از «قطعیات مذهب» می‌داند و مرحوم آیت الله بروجردی نظریه ولایت فقیه را از واضحات دانسته و می‌گوید برای اثبات ولایت عامه فقیه، نیازی به روایاتی، چون مقبوله عمربن حنظله نیست. روایات منع قیام در عصر غیبت را انجمن حجتیه‌ای‌ها مطرح می‌کنند، اما هیچ یک از فقها در تاریخ فقه شیعه به این روایات توجه نکرده‌اند. اساسا اگر بخواهیم به اطلاق و عموم روایات منع قیام در عصر غیبت ملتزم شویم، هیچ حکومتی در عصر غیبت نباید تشکیل شود که خلاف بداهت عقل و سیره عقلاست و همه حکومت‌ها، مصداق طاغوت خواهند بود.

اکبرنژاد هم معتقد است: در ابتدا باید صلاحیت فقها در امر حکمرانی ثابت شود و البته فقها شرایط لازم برای اداره جامعه را ندارند، زیرا فاصله بین معصوم و فقیه چنان زیاد است که نمی‌توان همان ولایت را به آن‌ها داد. در عصر عیبت کسی حق ندارد با "برند دین" تشکیل حکومت دهد، رضا شاه و شاه هر کاری می‌کردند بنام دین نبود، اما الان حکومتی تشکیل شده که مردم فوج فوج از دین خارج می‌شوند. در روایات متعدد داریم هر کسی در عصر غیبت بنام اهل بیت قیام کند طاغوت و فقط باعث زحمت اهل بیت و شیعیان می‌شود لذا از تشکیل حکومت بنام دین منع شده ایم. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
1
2
مناظره خیلی عالی و جذاب بود و به نظر من سخنان اکبر نژاد بسیار دقیق و علمی بود و بعد از تجربه چهل و چند سال الان اکثر مردم ما این روایت نهی از قیام قبل از امام زمان ع را دقیقتر می فهمند که مشکلات و بلایا مردم را محاصره کرده
ببخشید صریح میگویم امارسقوط پول رکورد سرانه خودکشی بی دین شدن بی حجابی بهره سهمیه کشتاردرون خیابنی وتعداد سرکوب ازبنزین تا مسائل مختلف وخفقان بحث نقدی حتی باروایات خوانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
اگرزحمتی نیست حضرت اقای رنجبریان ازمناطق دنج وخلوت تبلیغات اسلامی که فقط الان اسلام رامحق نشان دادن سیستم تلقی میکنند بیایند بیرون وبه دبیرستانها ودانگشاهها که من ترم سه هستم بیایند تا رشدسرسام اورانواع فسادبخاطرایجاداب راکد وتعفن تن فروشی برای خرج روزانه وبعد بیاند درمغازه حقیرکه ببینند که زنها وحتی پسرها برای خرج روزانه بااینکه درمرکزشهرهستیم ونه شمال شهرنجومی بگیرها وفقراساسی تبعیضی سهمیه ندارها ببینند تا ازحرف تبریزی چی گفت خویی منظورش این بود اون استنادش این بودببینند تاغزه که حیوانیوحشی راباراکت تحریک کردند تا کودک وناموس شیعه رابکشد وهتک حرمت کند ومردم راسپروسنگرواستتارخودکنند وواسلاما سربدهند که ای مردم بچه میکشه وتجاوزمیکند من روحانی نیستم ولی میدانم قطعا منظورائمه حکومت واصراربرپاکی وازجان امام بهتردانستن حکومت این نیست وگرنه شما درباره صفویه که بادائم الخمروچیگینهای ادمخواربه اسم شیعه بودند هم حتمابه نظرشما محق است کمااینکه برای یک جمله حکومت های مختلف رامیگویید ازاضطراراست واینجوری امام زماندشمن ندارد چون هم هدراضطرارهستند اگراما مقراراست مقدمه سازی ظهورش باتن فروشی وفروش الکل ومخدروبیکاری وخودارضایی جوان محقق شود پس قدرت بالغه الهی ونصرت الهی کجاست رباوتبعیض وسرکوب انواع انگ ازحرامزاده ومنافق تا مرجئه سیاسی که هرکاری بشه عیب نداره اصل واساس دین وامام فقط حکومت است وپول ازدواج وعفت وجمعیت وهمه چیزشیعه ببادبرود تا تاج وتخت وپرچم بماند اینجوری بود امام علی قائم بود نه اینکه سنگ داغ کف دست برادربرای سهمیه ویارانش ازدین وعدالت برای مردم فرارکنند سمت معاویه وبجنگندبااینکه شیعه بودند عزیزمن این روند که یه سری جمع بشوند وشوراکنند وقداست زایی وهرهم رتبه اینها ایرادبگیردباامارونظرخودش ازدین وتکفیردینی بخاطررویکردسیاسی بشود که چی اگرسیستم خوبه پس امام برای چیه همین روند که خوبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
یعنی الان که حکومت دینی هست این همه فسادوفرارنخبه وسقوط تعداد ورکورد سرانه سقط جنین وارزش تومان واختلاسهای بی سابقه هست ازهرنوع ومقایسه ان باکشوری مثل عراق که بقول شما حکومت دینی نداردقابل چشم پوشی است اگریک حکومت لاییک بود اینهمه میشد این امارهای فاجعه بار وحکومت پهلوی که طاغوت وستم شاهی بود این بسترهاراحداقل داشت که ملات اولیه برای پایه ریزی ورشدروبنابرای اشحاصی مثل ابراهیم هادی وهمت بود این بحث شوخی وتئوریک صرف کاملا بحثی جدی وخطرناک است ایت الله عظما بروجری تبریزی وامام طوسی بقول شما معصوم نیستند واگرهدفشان این فضاحت ونابودی تشیع بخاطرسیاست ورزی وحکومت پرستی ونه حتی سیاست مثبت بود باید تردیدهای جدی درشخص وطرزنگاهشان داشت روندنابودی وسقوط که میشدوباید به هربهایی ازان چشم پوشی کردکاملا ماله کشی واظطرارتلقی میشود برای موتوربقایی که هیچ امام واوصیای منصوب پیغمبری تایید نکرده وگرن هاحکام بازیچه وتابع زمان وقدرت شمشیرمیشود که هرکس قدرت داشت واجب الطاعه وچون اون روکشت وخفه کردبنابراظطرارازطرف اما مزمان است درحالیکه درهمه کشورها حتی سکولاراسلام وجود عینی داردواگرهم نداشته باشد دربیان مقایسه باخت باخت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
بروبابابیاتوجامعه ببینی چه خبره ازچی دفاع میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
بحثهای شما کتابیه هیچ کددوم اشاره نکردید که ایا این سیستم باعث دیندارشدن ورشدورفاه معنوی ومادی شیعیان شده یاخیردراین ترازوباید معیارمشروعیت دید وبعدمثلا دردرصدرای گیری که نصف به علاوه یک کمتررای دادندواگرباارای باطله برای خبرگان حساب بشود که بیشتراز60درصدرای ندادند وگرنه اینکه اون شخص که اصلا این زمان راندیده وبگوید همینه ولاغیرواضطارهمینه واین بگه که اون اعلمترینه واونیکی بگه خوب فهم نشده این بگه واون بگه که جوابش رادرکف جامعه باید دید اینجوری بود که امام حسن وامام حسین باصلح نامه وبگذارید بروم وباهمسروخیمه ام کارنداشتید نبود باغرب وشرق میجنگیدند ویکی مثل یاشبیه حسن صباح وپیروانش حشاشین بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
چندسال است گوشت نخوردیم کارنداریم ازهرده نفریک نفررامیخواهند وهرکس امتیازکه ربطی به تخصص ندارد است سهم دارند هزینه ازدواج نداریم حسرت همه چیزراداریم اینکه کی اعلم تراست به من چه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
دودیدگاه مختلفه دراین تفکرهرکس سیستم راقبول دارد ولو بن وایت درسفارت امریکا وزن بیحجاب درتظارهرات وامثال ثقی برادروخواهردینی این افرادهستند ولوهرکاری بکنند ومهدورالدم باشند وهرکس حتی عفیف کوچکترین خدشه ومستندومستدل ونظرواستنباط خودش ازحدیث ودین رابگوید که مغایرباشد ازدین خارج است چو نبه حکومت ایرادگرفته خیلی خطرناکه که نمازبااین حکومت درغیبت مقایسه بشود ولوحتی نودونه درصدخوب باشد چون اونیک درصدتسری وراه بازمیکد وبیشترمیشود واقعا بین فردمنتظرکه معنی انتظارنه جنگه نه کاره نه تلاشه نه هیچی معنی انتظارانتظاراست انتظاربااشتراک دینی وهروسیله درانتظاربرمصدرانفعال وگرنه مقدسترین هدف هم باحرکت باشدنتیجه اش اینه که توهیچ چیزی جزتباهی طبق سنجش نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
0
1
هیچکس خالی ازنقدنیست وهرجرمی مجازاتی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
1
0
با تشکر از برگزاری این گفتگو
ای کاش بجای آقای اکبرنژاد شخص دیگری را انتخاب می کردید تا فضای علمی گفتگو حفظ بشه و بحث به سمت مطالب غیر علمی و ژورنالیستی و همینطور پراکنده گویی سوق پیدا نکنه!
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی