تیتر امروز

مسعود! گردن ما و شما ندارد
افاضات اضافه

مسعود! گردن ما و شما ندارد

عوام الملک با اشاره به یکی از وعده‌های مسعود درباره فیلترینگ گفته: ما اشتباه شنیده بودیم که قصد داری فیلترینگ را رفع کنی. ما را بابت این اشتباه عفو کن و اگر خواستی گردنمان را بزن. گردن ما و شما...
مذاکرات برای برقراری آتش‌بس/ بحران توزيع بنزین با کارت ملی/ نامه ۳۹ نماینده مجلس به شورایعالی امنیت ملی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مذاکرات برای برقراری آتش‌بس/ بحران توزيع بنزین با کارت ملی/ نامه ۳۹ نماینده مجلس به شورایعالی امنیت ملی

این سی‌ و ششمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
توزیع بنزین با کارت ملی، بزرگترین فاجعه برای دولت خواهد بود/ شورا‌ها در کشور از مردم باج می‌گیرند
حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دیدار اقتصادی

توزیع بنزین با کارت ملی، بزرگترین فاجعه برای دولت خواهد بود/ شورا‌ها در کشور از مردم باج می‌گیرند

برنامه گفت‌وگوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان حسن مرادی، استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران، نماینده پیشین مجلس در دو دوره و سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس هفتم بود.
جایزه نوبل ۲۰۲۴

سازمان ژاپنی «مخالف جنگ‌افزارهای هسته‌ای» برنده جایزه صلح نوبل شد

سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، که با نام هیباکوشا نیز شناخته می‌شود، روز جمعه ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) برنده جایزه صلح نوبل شد.

کد خبر: ۱۷۳۶۹۰
۱۳:۵۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

جایزه نوبل

دیدارنیوز: سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، یک سازمان غیردولتی متشکل از بازماندگان حادثه انفجار بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی که با نام هیباکوشا نیز شناخته می‌شود، روز جمعه ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) برنده جایزه صلح نوبل شد.

سخنگوی کمیته نوبل نروژ به هنگام اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ گفت: «هیباکوشا به خاطر تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و همین‌طور نشان دادن این نکته از زبان شاهدان که هرگز نباید دوباره از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد، این جایزه را دریافت می‌کند.»

شاهدان عینی بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی که در این سازمان فعالیت می‌کنند، زندگی خود را وقف مبارزه برای جهانی عاری از سلاح هسته‌ای کرده اند.

کمیته نوبل در بیانیه خود آورده است: «هیباکوشا به ما کمک می‌کند تا چیز‌هایی غیرقابل وصف را توصیف کنیم، به چیز‌های غیرقابل تصور فکر کنیم و درد و رنج غیرقابل درک ناشی از سلاح‌های هسته‌ای را به نوعی درک کنیم.»

«کنفدراسیون سازمان‌های ژاپن برای آسیب‌دیده‌های بمب‌های اتمی و هیدروژنی» (Nihon Hidankyo) در سال ۱۹۵۶ و به‌همت جمعی از فعالان ژاپنی برای حمایت از قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و فشار بر دولت ژاپن بوجود آمده و برای کنار گذاشته شدن جنگ افزار‌های هسته‌ای تلاش می‌کند.

کمیته نوبل نروژ به طور مرتب بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای تمرکز کرده و جوایز صلح خود را هر چند سال یک بار به موسسه‌ای فعال در این زمینه اعطا می‌کند.

پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز جایزه صلح نوبل به موسسه «آیکان» (کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای) رسیده بود.

برنده نوبل صلح در سال ۲۰۲۴ راس ساعت ۱۱ به‌وقت اروپای مرکزی از محل انستیتوی نوبل در اسلو اعلام شد. در مجموع ۲۸۶ نامزد برای دریافت جایزه امسال وجود داشت.

جایزه صلح نوبل در سال گذشته (۲۰۲۳) به نرگس محمدی تعلق گرفته بود.

کمیته نوبل این فعال حقوق بشر ایرانی را که کماکان در ایران زندانی است به پاس زحماتش در اشاعه حقوق بشر و تلاش برای آزادی همگان، شایسته این جایزه دانسته بود.

شیرین عبادی دیگر ایرانی است که پیش‌تر موفق به کسب این جایزه شده است.

مراسم اهدای این جایزه روز دهم دسامبر همزمان با روز جهانی حقوق بشر در اسلو، پایتخت نروژ انجام می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی