تیتر امروز

واکنش احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران چه خواهد بود؟
از چشم جهان (۱۷۴)

واکنش احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران چه خواهد بود؟

درپی حمله موشکی گسترده تهران به تل‌آویو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادعا کرده که پاسخ به این حمله انجام خواهد شد اما مقامات ایران می‌گویند در صورت این اقدام، پاسخ شدیدتری در انتظار تل‌آویو...
بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر

این سی‌ و پنجمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
فاضل میبدی:ما جوانان را خسته کردیم/عزاداری جوانان نشانه دینداری آن‌ها نیست/ پاسخ به سوالات نسل
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک پژوهشگر دینی

فاضل میبدی:ما جوانان را خسته کردیم/عزاداری جوانان نشانه دینداری آن‌ها نیست/ پاسخ به سوالات نسل "زد" اگر قرار است حکومت را راضی کند،بی نتیجه است

دیدارنیوز در یکی دیگر از سری برنامه های جامعه پلاس با موضوع ارتباط نسل زد با دین به سراغ حجت الاسلام فاضل میبدی پژوهشگر دینی رفت. این گفت و گوی جذاب را ببیند.
یادداشتی از فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل

دوری از جنگ

فریدون مجلسی، در یادداشتی با عنوان «دوری از جنگ» نوشت: منطقه ما اکنون نیازمند روشی است که بر اساس آن از جنگ اجتناب شود و همه از جنگ فاصله بگیرند.

کد خبر: ۱۷۳۵۵۷
۱۹:۴۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

دوری از جنگ

دیدارنیوز _ فریدون مجلسی*: خاورمیانه در شرایط کنونی در وضعیت هشدار قرار گرفته و هر لحظه امکان دارد اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ دهد که آسیب آن بیش از همه بر مردم تحمیل شود. آن هم مردمی که با کوهی از مشکلات و جنگ، غارت و اشغالگری روبه‌رو بوده و اکنون نیز بخش زیادی از منطقه گرفتار جنگ و خونریزی و تجاوز و آدم کشی است.

برخی واقعیت‌های تاریخی در منطقه وجود دارد که بازیگرانی حاضر به پذیرش آن نیستند. همچنین اقدامات نظامی وحشتناکی در منطقه در حال رخ دادن است که هر لحظه ممکن است دامنه آن به نقاط دیگر هم کشیده شود و دود آتش این اتفاقات بر چشم سایرین نیز برود. در جهان مفهومی تحت عنوان مجازات جمعی وجود دارد که بسیار غیر اخلاقی و غیر عقلایی است و در گذشته‌های دور خصوصا در بین نظامیان از آن مجازات استفاده می‌شد. اکنون اسرائیل بعد از تخریب نوار غزه به بهانه از بین بردن حماس رو به سمت حملات نظامی مکرر به صورت هوایی و زمینی به لبنان آورده است و به بهانه اینکه قصد دارد امنیت شهرک‌های خود را حفظ کند لبنان خصوصا جنوب این کشور را بمباران می‌کند و اگر همین طور پیش برو تا چندی دیگر از جنوب لبنان جز یک منطقه ویران شده مانند غزه چیزی باقی نخواهد ماند.

از سوی دیگر احتمال تبادل آتش بین ایران و اسرائیل هم وجود دارد که این تبادل آتش اگر ادامه یابد بخش دیگری از منطقه هم با چالش‌های مختلف روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد منطقه ما اکنون نیازمند روشی است که بر اساس آن از جنگ اجتناب شود و همه از جنگ فاصله بگیرند. سال‌ها قبل در جنگ جهانی در جهان شاهد بودیم که دو طرف منازعه به جان هم افتادند و همه زیر ساخت‌های یکدیگر را تخریب کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید و حتما جنگ را کنار گذاشت و به آرامش و حل مسائل و مشکلات بر اساس الگوی مشترک فکر کنند. چنین الگویی نیز باید در منطقه ما ایجاد شود و همه کشور‌های منطقه باید طرح‌های خود را برای حل مسائل و مشکلات روی میز بگذارند و به طرحی واحد برسند تا دیگر شاهد کشتار مردم بی‌دفاع، خرابی خانه‌ها و زیر ساخت‌های کشور‌های منطقه توسط رژیم اشغالگر نباشیم.

در این صورت است که خطر جنگ از منطقه دور خواهد شد و مردم می‌توانند با آرامش زندگی کنند و برای پیشرفت کشورشان بکوشند. در غیر این صورت حتی اگر منازعه کنونی در منطقه ترک شود باز هم در آینده شاهد تکرار حوادثی که اکنون در منطقه رخ داده، خواهیم بود. حوادثی که نفعی برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه ندارد. چرا که در پرتوی این حوادث هر لحظه مردم منطقه از توسعه و آرامش دور و دورتر خواهند شد.

*کارشناس روابط بین‌الملل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی