تیتر امروز

واکنش‌ها به ترور حسن نصرالله/ اسرائیل در حالت آماده‌باش/ محدودیت انتشار تصاویر نصرالله در اینستاگرام
حمله وحشیانه اسرائیل به بیروت (بروز رسانی می‌شود)

واکنش‌ها به ترور حسن نصرالله/ اسرائیل در حالت آماده‌باش/ محدودیت انتشار تصاویر نصرالله در اینستاگرام

رژیم اسرائیل در ادامه تجاوزات نظامی خود به غزه و بیروت، شب گذشته (جمعه) با بمب‌های سنگین چند ساختمان را در بیروت با خاک یکسان کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان این اتفاق را جنایتی آشکار...
 تیر خلاص امام خمینی به فقه و فقاهت و حوزه/ بسیاری از فقها از نظرشان برگشته اند/ شیخ فضل الله نوری معتقد بود که حکومت حق سلاطین است
در بیستمین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

 تیر خلاص امام خمینی به فقه و فقاهت و حوزه/ بسیاری از فقها از نظرشان برگشته اند/ شیخ فضل الله نوری معتقد بود که حکومت حق سلاطین است

در بیستمین برنامه دیدار اندیشه با محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره "جایگاه نظریه ولایت فقیه در فقه و قانون اساسی" گفتگو کردیم.
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از جنگ اسرائیل علیه لبنان

پائیزی سخت برای جریان مقاومت؛ رهبر حزب الله به شهادت رسید

مجموع اخبار دریافتی به نفع جریان مقاومت نیست و به نظر می‌رسد باید منتظر اخبار جدید بیشتری باشیم که مهمترین آن روشن شدن تکلیف سید حسن نصرالله است.

کد خبر: ۱۷۲۹۴۷
۱۵:۰۷ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳

پائیزی سخت برای جریان مقاومت؛ رهبر حزب الله به شهادت رسیده؟

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ارتش اسرائیل می‌گوید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان کشته شده است. از دیشب این خبر دست به دست شده است، اما رسمی‌ترین خبر همین خبر ارتش اسرائیل است که تمامی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی هر کدام با ادبیاتی به آن استناد کرده اند.

در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل در شبکه ایکس منتشر کرده آمده است: «حسن نصرالله دیگر نمی‌تواند جهان را به وحشت بیندازد.» با فاصله اندکی حزب الله لبنان هم این خبر را طی بیانه ای تایید کرد.

حزب الله: سید حسن نصرالله به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست

حزب الله طی بیانیه‌ای رسمی از شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خبر داد. در متن بیانیه حزب الله آمده است: جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست که قریب به سی سال در راه آنان بود و در این مدت آنان را از پیروزی تا پیروزی رهبری کرد و جانشین سرور و سالار شهیدان مقاومت اسلامی در سال ۱۳۷۱ شد. آزادی لبنان در سال ۲۰۰۰ و تا پیروزی الهی و پایدار در سال ۲۰۰۶ و سایر نبرد‌های افتخار و رستگاری تا نبرد حمایت و قهرمانی در حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین.

پیام رهبری

آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به حملات اسرائیل علیه مواضع و مقامات حزب الله لبنان واکنش نشان دادند. ایشان بدون اشاره به سرنوشت شخص حسن نصرالله در پیامی فرمودند:: «کشتار مردم بی‌دفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هارِ صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوته‌نظری و سیاست ابلهانه‌ی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند.»

ایشان در بخش دیگری از این پیام مهم خود افزودند: «همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیرو‌های مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.

رهبر انقلاب با یادآوری این موضوع که مردم لبنان فراموش نکرده‌اند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، خاطرنشان کرد: این حزب‌الله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوه‌ی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند».

واکنش مقامات ایران

درپی حملات اخیر رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری کشورمان در واکنش به حملات امشب رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت پیامی را منتشر کرد که در آن آمده است: حملات امروز رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت، یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان است که ماهیت تروریسم دولتی این رژیم را بار دیگر آشکار کرد.

رییس جمهور افزود: جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان، نشانه‌ای از استیصال جامعه جهانی در متوقف کردن ماشین تروریسم دولتی بوده و ثابت کرد که این رژیم بزرگ‌ترین تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. انتظار می‌رود تمامی کشور‌های جهان و به‌ویژه کشور‌های اسلامی، با قاطعیت این جنایت را محکوم کنند.

پزشکیان تاکید کرد: اینجانب همدردی خود را با ملت و دولت لبنان اعلام کرده و به خانواده شهدای سرافراز این حادثه تسلیت می‌گویم. در غم شما مردم عزیز و پرافتخار مقاومت لبنان شریک هستم. دولت جمهوری اسلامی ایران این جنایت اخیر صهیونیست‌ها را پیگیری می‌کند و در کنار ملت لبنان و محور مقاومت خواهد بود.»

عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران اولین کسی بود در شورای امنیت سازمان ملل به این شرایط واکنش نشان داد. سخنان او جنبه تاسف‌آمیز برای جهان داشت و طی آن گفته بود جای تاسف است که قاتلی، چون نتانیاهو اجازه می‌یابد در نهاد‌های بین االمللی شرکت کرده و سخنرانی کند.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور ایران، در پیامی به نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت را محکوم و با مردم لبنان همدردی کرده است.

جز موارد ذکر شده واکنش‌های دیگری از سوی شخصیت های ایرانی را شاهد بودیم، مانند این پیام علی لاریجانی که گفت: مقاومت فرماندهان و کادری قوی دارد و هر فرمانده‌ای شهید شود، جایگزین خواهد داشت».

اما به رغم انتشار خبر کشته شدن دبیرکل حزب الله لبنان با منبع سخنگوی ارتش اسرائیل، تایید آن از سوی جمهوری اسلامی ایران تنها به اشاره‌ها و تایید‌های ضمنی خلاصه شده است. مثلا این پیامک از سوی مخابرات برای تلفن‌های همراه مردم تهران ارسال شده است که می‌تواند تایید تلویحی شهادت سید حسن نصرالله باشد. «آغاز نصراالله؛ اجتماع مردم تهران در پاسخ به جنایت بیروت، امروز شنبه ۷ مهر ساعت ۱۶ میدان فلسطین...»

تا لحظه تنظیم این گزارش تقریبا همه قبول کرده‌اند که رهبر حزب الله لبنان دار فانی را وداع گفته است و از صبح شنبه ۷ مهرماه همه منتظر واکنش رسمی مقامات رسمی ایران بودند که حدود ساعت ۱۳:۰۰ رهبری پیامی صادر کردند.

صدای مجری صدا و سیما هم درآمد

وایرال سخنان تند یک مجری صدا و سیما مبنی بر اینکه تا کی می‌خواهیم دست روی دست بگذاریم هم جالب توجه بود و به طور کلی بسیاری از روز‌های اول حمله اسرائیل به جنوب لبنان منتظر سطحی از واکنش و اقدام جمهوری اسلامی ایران برای کمک به متحد خود بودند.

مردم لبنان و احساس ناامنی شدید

علاوه بر آسیب شدیدی که برخی از شهر‌های جنوبی لبنان که خواستگاه گروه حزب الله و دیگر شیعیان لبنان است در خودبیروت  هم شاهد نوعی هرج و مرج و ترس و نگرانی هستیم. بسیاری مردم جنوب روز‌های قبل به بیروت یا سمت سوریه فرار کرده بودند، اما پس حملات شدید اسرائیل علیه مناطقی از بیروت، خود پایتخت نشینان هم حالا شهر را امن نمی‌دانند و آنگونه که در فضای مجازی شاهد بودیم، در حال فرار از شهر هستند.

اما ارتش لبنان!

غیبت ارتش رسمی لبنان در بحران کنونی سوالاتی را در مورد توانایی نهاد‌های نظامی این کشور برای مواجهه با یک درگیری بزرگ ایجاد کرده است.

در حالی که درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب الله در لبنان به سمت یک جنگ تمام عیار پیش می‌رود، بسیاری این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا لبنان ارتشی هم دارد و اگر آری چرا نیرو‌های ارگان رسمی این کشور در این شرایط منفعل است؟

اما نقش و جایگاه ارتش لبنان در این بحران بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.
ژنرال خلیل حلو، استاد ژئوپولیتیک در دانشگاه سنت جوزف بیروت، به یورونیوز توضیح داد که نقش ارتش لبنان تنها دفاع از مرز‌های کشور نیست. به گفته او: «ارتش لبنان یک ارتش کلاسیک مانند ارتش‌های غربی نیست. ارتش لبنان تابع دستور‌های دولت لبنان است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر مدت‌هاست که اختلافات شدیدی در دولت وجود دارد و ارتش به حال خود رها شده است. حالا هر کس که فرماندهی ارتش را بر عهده دارد، باید تصمیماتی را که مناسب می‌داند، اتخاذ کند.»

هواپیمای مسافربری ایرانی ممنوع!

آخرین مطلبی که ضروری است به آن اشاره‌ای بشود، فرودگاه بیروت است که آسمان آن رسما در اختیار اسرائیل است، به گونه‌ای که سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجازه نخواهند داد، هیچ پرنده مشکوکی در این فرودگاه فرود آید.

براساس خبر منتشر شده در رسانه‌های لبنان، ارتش اسرائیل با نفوذ به ارتباطات فرودگاه بیروت، درباره ورود هواپیما‌های ایرانی به لبنان هشدار داد. بعد از آن وزیر حمل و نقل لبنان به فرودگاه بیروت دستور داد مانع از ورود هواپیمای ایرانی به لبنان شود.

مجموعا شرایط به نفع جبهه و جریان مقاومت نیست و به نظر می‌رسد باید منتظر اخبار جدید بیشتری باشیم که مهمترین آن تایید شهادت سید حسن نصرالله توسط حزب متبوعش بود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی