تیتر امروز

شادی گمشده در قیطریه
گزارش اختصاصی خبرنگار دیدارنیوز از نشست کانون «زندگی و فرهنگ» با همکاری انجمن جامعه شناسی

شادی گمشده در قیطریه

مسعود پیوسته، خبرنگار دیدارنیوز گزارشی خواندنی از نشست کانون «زندگی و فرهنگ» با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران (گروه صلح) با موضوع «پدیدارشناسی بحران معنا در زیست جهان انسان ایرانی» در تالار...
ماجرای جنجالی بازداشت مدیرعامل تلگرام در فرانسه

پرونده دورف؛ ۵ میلیون یورو وثیقه و ممنوع‌الخروجی!

پاول دورف، مدیرعامل شبکه پیام‌رسان تلگرام پس از ۴ روز بازداشت توسط پلیس فرانسه، ساعاتی پیش با وثیقه ۵ میلیون یورویی آزاد شد، اما نمی‌تواند خاک این کشور را ترک کند.

کد خبر: ۱۷۱۲۱۰
۰۸:۵۶ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳

پرونده دورف؛ ۵ میلیون یورو وثیقه و ممنوع‌الخروجی!

دیدارنیوز: مدیرعامل تلگرام با وثیقه ۵ میلیون یورویی آزاد شد، اما نمی‌تواند از فرانسه خارج شود.

به نقل از دیجیاتو، چهار روز پیش پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، در فرانسه دستگیر شد. او چند ساعت پیش در دادگاه حاضر شد و حالا قاضی دادگاه برای او حکم صادر کرده است.

با حکم قاضی دورف با ۶ اتهام مواجه است، بااین‌حال با وثیقه ۵ میلیون یورویی آزاد شده است، هرچند نمی‌تواند خاک فرانسه را ترک کند و باید هفته‌ای دو بار در پاسگاه پلیس حاضر شود.

مدیر عامل تلگرام با شروع تحقیقات قضایی از ترک فرانسه منع شد

به نقل از بی بی سی، دادستانی پاریس می‌گوید که مدیر و بنیانگذار تلگرام به عنوان بخشی از تحقیقات درباره جرایم سازمان یافته در این پیام‌رسان موضوع تحقیق رسمی قرار گرفته است.

پاوِل دورف، ۳۹ ساله، ساعاتی بعد از پایان بازداشت موقت تحت نظارت قضایی قرار گرفت و باید ۵ میلیون یورو ودیعه بسپارد.

دورف، متولد روسیه، که همچنین شهروند فرانسه است باید هفته‌ای دو بار در یک ایستگاه پلیس حاضر شود و اجازه ترک خاک فرانسه را ندارد.

او روز شنبه بعد از ورود به فرانسه از طریق فرودگاه لا بورژه در شمال پاریس برای جرایم واقع شده در تلگرام تحت بازداشت قرار گرفت.

دادستانی پاریس روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که دورف به دلیل جرایمی از جمله موارد زیر موضوع تحقیقات رسمی است:

*همدستی در اداره یک سکوی آنلاین برای ممکن کردن معاملات نامشروع توسط یک گروه تبهکار سازمان یافته
*خودداری از برقراری ارتباط با مقام‌ها
*همدستی در توزیع مجرمانه و سازمان یافته تصاویر جنسی از کودکان

شروع تحقیق رسمی در فرانسه به معنی گناهکار بودن یا لزوما محاکمه یک فرد نیست -، اما نشان می‌دهد که قاضی‌ها فکر می‌کنند دلایل کافی برای تحقیقات وجود دارد.دورف تاکنون از اظهار نظر رسمی خودداری کرده است.

قاضی پرونده دورف پیشتر قرار بازداشت او را برای ۴۸ ساعت تمدید کرده بود و او در این مدت باید آزاد و یا رسما تفهیم اتهام می‌شد.

مجله فوربز ثروت دورف را ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

بازداشت او در فرانسه موجی از واکنش را به همراه داشت و مقام‌های بلندپایه سیاسی از جمله در روسیه، فرانسه و ایران در مورد آن اظهارنظر کردند. در روسیه برخی از مقامات دولتی این کشور بازداشت دورف را با انگیزه سیاسی و شاهدی بر استاندارد دوگانه غرب در مورد آزادی بیان خواندند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران در اظهار نظری در باره بازداشت پاول دوروف گفتند: «دیدید که این جوان بیچاره را فرانسوی‌ها گرفتند و می‌گویند به او ۲۰ سال حبس خواهیم داد. این به‌خاطر این است که حکمرانی آن‌ها را نقض کرده است. نقض حکمرانی قابل قبول نیست.»

در ایران تلگرام در کنار اینستاگرام، واتس‌اپ و دیگر شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های پرکاربر فیلتر است.

تلگرام از محبوب‌ترین پیام رسان‌ها در میان ایرانی‌ها محسوب می‌شود و زمانی تعداد کاربران آن در ایران «بیش از ۴۰ میلیون» برآورد شده بود. اما بعد از فیلتر شدن، تعداد کاربران آن در ایران کمتر شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که بازداشت دورف یک اقدام سیاسی نیست، بلکه بخشی از تحقیقاتی مستقل است. او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کشورش «عمیقاً به آزادی بیان متعهد است»، اما «آزادی‌ها در چارچوب قانونی، هم در رسانه‌های اجتماعی و هم در زندگی واقعی، برای حمایت از شهروندان و احترام به حقوق اساسی آن‌ها رعایت می‌شود».

اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام در نخستین واکنش به بازداشت پاول دورف در فرانسه گفته بود که موسس و مدیر میلیاردر آن «چیزی برای پنهان کردن ندارد».

تلگرام در بیانیه‌ای گفته بود: «این بی‌معنی است که ادعا شود این پلتفرم و مالک آن مسئول سوء استفاده‌هایی هستند که از آن می‌شود.»

درباره امنیت تلگرام همواره تردید‌هایی وجود داشته است. هشت سال پیش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هشدار داده بود که کاستی‌های شیوه رمزگذاری پیام می‌تواند امنیت روزنامه‌نگارانی را که از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند در معرض خطر قرار بدهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی