تیتر امروز

شادی گمشده در قیطریه
گزارش اختصاصی خبرنگار دیدارنیوز از نشست کانون «زندگی و فرهنگ» با همکاری انجمن جامعه شناسی

شادی گمشده در قیطریه

مسعود پیوسته، خبرنگار دیدارنیوز گزارشی خواندنی از نشست کانون «زندگی و فرهنگ» با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران (گروه صلح) با موضوع «پدیدارشناسی بحران معنا در زیست جهان انسان ایرانی» در تالار...
از چشم جهان (۱۶۷)

آیا حزب‌الله لبنان به جنگ اسرائیل خواهد رفت؟

ارتش اسرائیل مدعی شده است جنگنده‌هایش روز یکشنبه در اقدامی پیش‌گیرانه، هزاران موشک‌انداز حزب‌الله را در سراسر جنوب لبنان هدف قرار دادند.

کد خبر: ۱۷۱۱۰۰
۱۲:۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

آیا حزب‌الله لبنان به جنگ اسرائیل خواهد رفت؟

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.


منبع: بی بی سی
مترجم: حمید رضا بابایی

ارتش اسرائیل مدعی شده است جنگنده‌هایش روز یکشنبه در اقدامی پیش‌گیرانه، هزاران موشک‌انداز حزب‌الله را در سراسر جنوب لبنان هدف قرار دادند. به گفته ارتش اسرائیل، این اقدام پس از آن صورت گرفت که مشخص شد حزب‌الله برای حمله‌ای قریب‌الوقوع به اسرائیل آماده می‌شود.

(سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله این ادعای اسرائیل را رد کرده است)
حزب‌الله نیز اعلام کرد، پس از آن صد‌ها موشک و پهباد به سمت اسرائیل پرتاب کرد. این نخستین واکنش حزب‌الله به اقدام اسرائیل در ترور فرمانده ارشد این جنبش است که ماه پیش در بیروت کشته شد. حزب‌الله لبنان همچنین ادعای اسرائیل را در خصوص خنثی شدن طرح‌هایش تکذیب کرده است.

این تحولات، تشدید گسترده تنش‌های منطقه را پس از ده ماه تبادل تقریبا روزانه آتش میان دو طرف در مرز‌های اسرائیل و لبنان رقم زده است؛ آتش باری‌های شدیدی که بیم آن می‌رود به وقوع جنگی تمام عیار میان دو دشمن منجر شود.


جنبش حزب‌‎الله چیست؟

حزب‌الله یک سازمان مسلمان شیعی است که از نفوذ گسترده سیاسی برخوردار است و کنترل مقتدرترین نیروی مسلح لبنان را برعهده دارد.

این جنبش در اوایل دهه ۱۹۸۰ به دست قوی‌ترین کشور شیعه منطقه یعنی ایران تشکیل شد تا علیه اسرائیل عمل کند. در آن زمان، نیرو‌های اسرائیلی به دنبال جنگ‌های داخلی لبنان، مناطق جنوبی این کشور را اشغال کرده بودند.

حزب‌الله از سال ۱۹۹۲ تاکنون در انتخابات ملی در لبنان شرکت کرده و حضور سیاسی عمده‌ای در این کشور داشته است.

شاخه نظامی آن حملاتی مرگبار را علیه نیرو‌های آمریکایی و اسرائیلی در لبنان انجام داده است. به دنبال عقب‌نشینی سربازان اسرائیلی از لبنان در سال ۲۰۰۰، اعتبار حزب‌الله که نیرو‌های اسرائیل را از این کشور بیرون رانده بود، افزایش یافت.

از آن زمان تاکنون، حزب‎الله هزاران نیروی رزمنده و زرادخانه‌ای گسترده از موشک‌هایش را در جنوب لبنان مستقر و حفظ کرده است. حزب‌الله همچنان مخالف حضور اسرائیل در مناطق مرزی مورد مناقشه است.

کشور‌های غربی، کشور‌های عربی خلیج فارس و اتحادیه عرب، این جنبش را یک سازمان تروریستی خوانده‌اند.

در سال ۲۰۰۶، به دنبال حمله فرامرزی مرگبار حزب‌الله به اسرائیل، جنگی تمام عیار میان دو طرف درگرفت.

سربازان اسرائیلی به جنوب لبنان هجوم بردند تا با تهدید ناشی از حزب‌الله مقابله کنند. اما این جنبش دوام آورد، و از آن زمان تاکنون بر تعداد رزمندگانش افزوده و سلاح‌هایی بهتر و بیشتر به دست آورده است.


سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله کیست؟

سید حسن نصرالله یک روحانی شیعه است که از سال ۱۹۹۲ تاکنون رهبری حزب‌الله را برعهده داشته است.

وی برای تبدیل این جنبش به یک نیروی سیاسی و نظامی، نقشی محوری ایفا کرده است.

نصرالله با ایران و رهبر آن آیت‌الله سید علی خامنه‌ای روابطی نزدیک دارد.

نصرالله چندین سال است که در ملاء عام ظاهر نشده است، و این مساله ظاهرا از آنجا ناشی شده است که نگران است اسرائیل وی را ترور کند.

اما او در جنبش حزب‌الله بسیار محترم است و هر هفته سخنرانی تلویزیونی دارد.


نیرو‌های حزب‌الله تا چه حد قوی هستند؟

حزب‌الله یکی از مسلح‌ترین نیروی غیردولتی در جهان است که ایران آن را تاسیس و تجهیز کرده است.

سید حسن نصرالله می‌گوید ۱۰۰ هزار نیروی رزمنده در اختیار دارد، اما منابع مستقل این رقم را بین ۲۰ تا ۵۰ هزار برآورد کرده‌اند.

بسیاری از این نیرو‌ها به خوبی آموزش دیده و در میادین جنگ آب دیده شده‌اند، و در مناقشات داخلی سوریه نیز حضور داشته‌اند.

به گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی - اندیشکده آمریکایی – تخمین زده می‌شود حزب‌الله ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار موشک در اختیار داشته باشد.

اکثر این زرادخانه از موشک‌های کوچک، غیرهدایت شونده و زمین به زمین تشکیل شده است.

اما تصور می‌شود که حزب‌الله موشک‌های ضد هوایی و ضد شناور، همچنین موشک‌های هدایت شونده نیز در اختیار دارد که قادرند عمق اسرائیل را هدف قرار دهند.

این زرادخانه، نسبت به توانایی نظامی حماس در باریکه غزه، بسیار پیچیده‌تر است.


آیا حزب‌‎الله می‌تواند به جنگ اسرائیل برود؟

در هشتم اکتبر سال گذشته، یک روز پس از حملات حماس به اسرائیل، حزب‌الله لبنان نیز در همبستگی با فلسطینی‌ها، به مواضع اسرائیل حمله کرد تا تبادل آتش پراکنده میان این جنبش و اسرائیل، تشدید شود.

از آن زمان تاکنون، حزب‌الله بیش از ۸ هزار موشک به شمال اسرائیل و همچنین به مواضع آن در ارتفاعات اشغالی جولان، پرتاب کرده، خودرو‌های زرهی آن را هدف قرار داده و با پهباد‌های حامل مواد منفجره به اهداف نظامی آن هجوم برده است.

این حملات با آتش یورش‌های هوایی، تانک و توپخانه اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله در لبنان همراه شده است.
وزارت بهداشت لبنان می‌گوید بیش از ۵۶۰ نفر در مدت ده ماه حملات اسرائیل به لبنان کشته شده‌اند. به گفته این منبع، اکثر این کشته شدگان، نیرو‌های حزب‌الله بوده‌اند، اما دستکم ۱۳۳ غیرنظامی نیز قربانی شده‌اند.

مقامات در اسرائیل می‌گویند، دستکم ۲۶ غیرنظامی و ۲۳ سرباز اسرائیلی نیز در حملات حزب‌الله کشته شده‌اند.

تقریبا ۲۰۰ هزار نفر نیز در دو سوی مرز، آوارده شده‌اند.

با وجود این مناقشات، ناظران می‌گویند تا به این اینجا، هر دو طرف تلاش کرده‌اند با محدود کردن شدت درگیری‌ها، از خطوط قرمز به سمت جنگ فراگیر عبور نکنند. اما این نگرانی وجود دارد که شاید اوضاع بحرانی و غیرقابل کنترل شود.

این نگرانی در ۲۷ جولای که مواضع اسرائیل در ارتفاعات اشغالی جولان هدف حملات موشکی قرار گرفت، تشدید شد. در آن حملات ۱۲ کودک کشته شدند. اسرائیل می‌گوید حزب‌الله عامل آن حمله بوده است در حالی که حزب‌الله هرگونه دخالتی را در آن تکذیب کرده است.

ارتش اسرائیل در ۳۰ ژولای اعلام کرد فواد شکر فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله را در حمله‌ای هوایی در حومه بیروت پایتخت لبنان کشته است.

یک روز بعد، اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران کشته شد. اسرائیل دخالت در این ترور را نه تایید و نه تکذیب کرده است.

از آن زمان تاکنون، منطقه در انتظار پاسخ حزب‌الله و ایران است. به ویژه آن که هر دو قول داده‌اند علیه اسرائیل به اقدام تلافی جویانه متوسل خواهند شد.

آمریکا امیدوار است با میانجیگری برای توافق آتش‌بس و مبادله اسرا در غزه، از تنش‌ها بکاهد، و به همین منظور در حال اِعمال فشار به حماس و اسرائیل است. (آمریکا بزرگ‌ترین حامی نظامی و سیاسی اسرائیل بوده، و در جنگ غزه نیز این کمک‌ها را افزایش داده است) حزب‌الله، اما می‌گوید تنها زمانی خشونت‌ها را متوقف خواهد کرد که جنگ در غزه پایان یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی