تیتر امروز

هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان
گفت و گوی دیدار در جامعه پلاس با وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی

هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان "دولت سایه" نداریم

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به سراغ یک چهره قدیمی سیاسی اصلاح طلب رفت و در گفتگو با مصطفی هاشمی طبا، وزیر دولت میرحسین موسوی و معاون رئیس جمهور دولت آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی انتخابات...
جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟/ موافقت دو کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟/ موافقت دو کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت

امروز (دوشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر...
تاریخ لوله صلح؛ از ایران به پاکستان تا هند
چهارمین قسمت تاریخ شفاهی با علی شمس اردکانی

تاریخ لوله صلح؛ از ایران به پاکستان تا هند

در ادامه برنامه تاریخ شفاهی، گفت و گو با علی شمس اردکانی اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت که منصوب مستقیم رهبر انقلاب بود را ادامه دادیم و در این برنامه به تاریخ لوله صلح و نقش مهمان برنامه...
گام به گام با کاروان حسینی (گام هشتم)

کدام شیعه؛ ولایتی- اطاعتی یا تحقیقی-حمایتی؟!

حسین جعفری در هشتمین یادداشت خود به ابعادی از نظریات مختلف شیعه در حکمرانی و فقه سنتی شیعه پرداخته است.

کد خبر: ۱۷۰۶۵۶
۱۵:۵۶ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

کدام شیعه؛ ولایتی- اطاعتی یا تحقیقی-حمایتی؟!

 

دیدارنیوز ـ حسین جعفری (دیدار اندیشه): گفته شد"اگر علی می‌توانست، مردمی خموش، ساکن و ساکت را به مردمی منتقد و فعال تبدیل نماید که رفتار حاکمان را زیر نظر داشته باشند؛ آنگاه می‌توانست امیدوار باشد که امت رسول الله در برابر انحرافات حاکمان از دین حساس بوده و به آنان اجازه خروج از مقاصد دین با تکیه برعناوین دینی را نخواهند داد. "

اگر چگونگی برخورد امام علی با مساله خلافت را با برخوردی که امام حسین (ع) با موضوع خلافت داشته مقایسه نماییم؛ ابعاد تازه‌ای از "چرا امام حسین کشته شد؟ " روشن خواهد شد. چه شد علی با خانه نشینی و ارائه مشورت به خلفاء ادامه حضور اجتماعی می‌دهد و در نهایت با اقبال گسترده مردم؛ قدرت را در دست می‌گیرد، اما امام حسین (ع) همانند پدرش علی (ع) سکوت نکرد. آیا در سال ۶۰ هجری، انحراف عظیم تری بوقوع پیوسته بود؟

اهمیت این سوال دو چندان می‌شود؛ وقتی ملاحظه می‌کنیم پس از امضاء قرارداد صلح میان امام حسن (ع) و معاویه و شهادت امام حسن (ع)، امام حسین حدود ده سال با محترم شمردن آن قرارداد، اعتراضی به خلافت معاویه نکرده و فضای دوران امام حسن استمرار می‌یابد.

به باور من انحراف عظیمی که در سال ۶۰ هجری رخ داد، همانا حذف حضور و نقش مردم در انتخاب خلیفه و حکمران و تبدیل نظام عرفی و مقبول موجود به شاهنشاهیِ اولی الامری است! نظامی که فرقی با نظام‌های استبدادی و خودکامه فردی ندارد جز آنکه استبداد با تزویرِ تقدس دینی به تحمیق مردم و تثبیت پایه‌های ظلم مشغول بوده و مستبد به نام خدا جباریت می‌کند! و مردم نیز با قبول تبعیت محض از ولیِ مبسوط الید و عدم انتقاد از او این انحراف را تثبیت می‌کنند؛ و این انحراف چنان بزرگ بود که حسین با عدم بیعت در برابر آن ایستاد.

برای درک ادبار مردم کوفه به امام حسین علیرغم نامه نگاری‌های متعدد به او، باید به این انحراف (پذیرش قول حاکمِ  بقدرت رسیده‌ی ثبیت شده‌ی مبسوط الید بعنوان امری شرعی و مورد رضایت خداوند) توجه بیشتری کرد. خلاصه آنکه بنا فهم عامه‌ی مردم مسلمان زمانه، تا وقتی یزید بقدرت نرسیده بود می‌شد از حسین برای تصدی ولایت و قدرت دعوت کرد، اما شوربختانه تا حسین به کوفه برسد، یزید تثیبت شده و بعنوان، ولی امر حکمش نافذ شد و از این پس مردم کوفی شرعاً موظف بودند علیرغم نوشتن آن نامه ها، پیگیر نامه‌های خود نباشند و از "ولی امر" اطاعت کنند و در جهادی شرعی! بعنوان لشکریان خدا حتی از حسین بخواهند تا دست از مخالفت با، ولی شرعی جامعه برداشته، با یزید بیعت کند؛ و این است معنای جمله‌ی عمر سعد به لشکرش که گفت؛ یا خیل الله ارکبی!

ادامه این یادداشت را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی