تیتر امروز

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ اسحاقی: «رحیمی» فکری برای سازمان تعزیرات کند
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ اسحاقی: «رحیمی» فکری برای سازمان تعزیرات کند

امروز (دوشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر...
تاریخ لوله صلح؛ از ایران به پاکستان تا هند
چهارمین قسمت تاریخ شفاهی با علی شمس اردکانی

تاریخ لوله صلح؛ از ایران به پاکستان تا هند

در ادامه برنامه تاریخ شفاهی، گفت و گو با علی شمس اردکانی اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت که منصوب مستقیم رهبر انقلاب بود را ادامه دادیم و در این برنامه به تاریخ لوله صلح و نقش مهمان برنامه...
اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!
در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با محمدرضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد

اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!

در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد رضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه درباره "الزامات سیاسی برای انجام وعده‌ها و اصلاحات اقتصادی دولت پزشکیان"گفتگو کردیم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی می‌گوید به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم

گردشگری سلامت ایران در بحران است

اصغری، عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: در گردشگری سلامت دچار یک بحران جدی هستیم. در حالی که ایران برای گردشگران زیادی از کشور‌های تاجیکستان، روسیه، هندوستان، قزاقستان، ازبکستان، آلمان و چین مزیت‌های فراوان دارد.

کد خبر: ۱۷۰۶۲۲
۰۹:۴۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

گردشگری سلامت ایران در بحران است

دیدارنیوز: ظرفیت‌های گردشگری کشور بسیار بیشتر از زیرساخت‌ها است و اگر در زمین‌هایی که کاربری گردشگری دارند، اجازه سایر کاربری‌ها داده شود و مجوز پروژه‌های گردشگری با کاربری ترکیبی صادر شود، زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه گردشگری مهیا می‌شود.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با حضور در جمع روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق بازرگانی استان‌ها گفت: قرقیزستان و کشور‌های شرق آسیا به خرید ناوگان جدید اکتفا نمی‌کنند و به استفاده از موقعیت جغرافیایی خاص خود برای دسترس‌پذیر کردن مقاصد مختلف از کشور خودشان تاکید دارند. شرکت‌های هواپیمایی زیادی در شرق آسیا هستند که علاقمند به اعمال آسمان باز در ایران برای حضور در کشورمان هستند.

او تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند که با خرید ناوگان هوایی مشکلات حل می‌شود. اما همینجا می‌گویم که حتی اگر تحریم نباشیم و برای تامین منابع مالی خرید ناوگان هوایی هم مشکل نداشته باشیم، در سفارش خرید ناوگان هوایی محدودیت خرید داریم. چون شرکت‌های تولید هواپیما به تعداد محدود اقدام به تولید ناوگان هوایی می‌کنند.

قیمت بلیت هواپیما ۱۵۰ درصد افزایش داشت

معاون گردشگری کشور در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به نامه اخیر آژانس‌های هواپیمایی کشور در مورد نبود بلیت پرواز و گران بودن آن اعلام کرد: موضوع آزادسازی فروش بلیت هواپیما و جلوگیری از ورود دولت برای تعیین قیمت بلیت هواپیما در گذشته نیز مطرح شده است. اما اجرای این موضوع در شرایط فعلی تبعات دارد. چون زمانی می‌توان این کار را انجام داد که اولا شرکت‌های هوایی توانمند باشند و ثانیا توازن بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد. وگرنه با وجود تقاضای بالا و عرضه کم به خصوص در بخش حمل و نقل هوایی به همین وشضعیتی دچار می‌شویم که مثل چند وقت اخیر، ۱۵۰ درصد افزایش نرخ بلیت پرواز داشته باشیم.

معاون گردشگری دولت، با اشاره به هدفگذاری کشور در جذب ۱۵ میلیون گردشگر ورودی اعلام کرد: ۵۵۰ فروند هواپیما برای پاسخ به نیاز فعلی کشور لازم است.

شالبافیان با اشاره به بند ب ماده ۸۳ برنامه هفتم توسعه گفت: براساس این بند، مجوز‌های مورد نیاز برای واردات کشتی‌های گردشگری، شناور‌های تفریحی، وسایل نقلیه و تجهیزات ویژه گردشگری برای سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی متقاضی با معافیت حقوق ورودی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رعایت حقوق قانونی وزارت راه و شهرسازی و رعایت قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار صادر می‌شود.

او با اشاره بر اهمیت ورود سرمایه به حوزه گردشگری افزود: ظرفیت‌های گردشگری کشور بسیار بیشتر از زیرساخت‌ها است و اگر در زمین‌هایی که کاربری گردشگری دارند، اجازه سایر کاربری‌ها داده شود و مجوز پروژه‌های گردشگری با کاربری ترکیبی صادر شود، زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه گردشگری مهیا می‌شود.

او گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار پانصد پروژه گردشگری در کشور وجود دارد که برای بهره‌برداری به ۴۰۰ همت سرمایه نیاز است. در این راستا تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مدنظر قرار گرفته تا فرایند تصمیم‌گیری تسریع شود. همچنین شورایی در استان‌های ساحلی با مسئولیت وزیر کشور و دبیری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایجاد خواهد شد.

گردشگری سلامت ایران در بحران است

در ادامه این نشست، اما روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران در استان‌ها به بیان مشکلات موجود در صنعت گردشگری ایران پرداختند.

اصغری، یک عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اشاره به وضعیت بد گردشگری سلامت ایران برغم ظرفیت‌های بالا برای توسعه این بخش از دخالت‌های دستگاه‌های مختلف در گردشگری سلامت انتقاد کرد و گفت: در گردشگری سلامت دچار یک بحران جدی هستیم. در حالی که ایران برای گردشگران زیادی از کشور‌های تاجیکستان، روسیه، هندوستان، قزاقستان، ازبکستان، آلمان و چین مزیت‌های فراوان دارد.

او افزود: در حوزه گردشگری سلامت ضعف زیرساخت‌های گردشگری و درمانی، حضور دلال‌ها و واسطه ها، نبود آموزش تخصصی و مسایل سیاسی موجود در جهان و همچنین آماده نبودن بیمارستان‌های ایران برای پذیرش گردشگران سلامت، آسیب زیادی به این شاخه از صنعت گردشگری ایران زده است.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، گردشگری سلامت ایران در حالی دچار بحران شده است که درآمد حاصل از خدمات بهداشتی ترکیه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۹ میلیارد دلار بود و با ورود ۱.۴ میلیون گردشگر سلامت به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۳/۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

او افزود: هنوز مجموعه توانمندی که بتواند مدیریت حوزه گردشگری سلامت را برعهده بگیرد و بتواند با زیرساخت‌های موجود سالانه ۳۰ هزار گردشگر سلامت به ایران وارد کند وجود ندارد. شرکت‌های تخصصی گردشگری سلامت نیز هنوز درست شکل نگرفته‌اند و معلوم نیست شرکت‌هایی که هستند اصلا توان جذب گردشگران سلامت برای ایران دارند یا خیر؟

رانت‌های گردشگری باید برچیده شود

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیسیون مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این نشست با انتقاد از فقدان شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران خطاب به علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری گفت: چرا اجازه نمی‌دهید شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران مبادرت به پرواز کنند؟

او افزود: متاسفانه یارانه‌ها بیشتر بر موضوع ساخت هتل و مهمانسرا در کشور متمرکز است و توسعه سایر بخش‌های صنعت گردشگری نادیده گرفته می‌شود. در حالی که واقعا در ایران مشکل حمل و نقل داریم و تمرکز سازمان‌های پایشگر فعالیت‌های گردشگری باید بر همه فعالیت‌های گردشگری باشد و تمام یارانه‌ها به تاسیس هتل تخصیص نیابد.

حریری با تاکید بر این که باید جلوی رانت‌ها در توزیع یارانه‌ها در حوزه گردشگری گرفته شود، افزود: این مساله باید حل شود.

هزینه پرواز مشهد به تاجیکستان گرانتر از پرواز به اروپا است

محمد حسین روشن عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به وضعیت گردشگری سلامت در شهر مشهد گفت: با وجود کشور‌هایی نظیر افغانستان در شرق ایران شرایط بسیار خوبی برای گردشگری سلامت کشور وجود دارد. هتل‌های بیمارستانی بسیار باارزش نیز در مشهد وجود دارند که باید به گردشگران سلامت اختصاص یابند.

او نیز تاکید کرد: مشکل اساسی حمل و نقل است و الان پرواز رفت و برگشت به کشور‌های همسایه نظیر تاجیکستان وجود ندارد. به همین دلیل بلیت هواپیما از مشهد به دوشنبه پایتخت تاجیکستان که یکساعت و نیم پرواز است بسیار بیشتر از پرواز مشهد به اروپا است. همین موارد نیز مشکلاتی است که گردشگری سلامت ایران را محقق نمی‌کند.

او با انتقاد از کم کاری‌های صورت گرفته برای بازاریابی گردشگری در کشور‌های تاجیکستان و قرقیزستان و برخی کشور‌های آسیای میانه اعلام کرد: تبلیغات برای ترکیه و دوبی وجود دارد، ولی برای تاجیکستان که همزبان است انجام نشده و به همین دلیل نه گردشگر از ایران به آن کشور سفر می‌کند و نه آن‌ها به ایران می‌آیند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی