تیتر امروز

سومین جلسه صلاحیت وزرا؛ بررسی برنامه‌های ۴ وزیر/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

سومین جلسه صلاحیت وزرا؛ بررسی برنامه‌های ۴ وزیر/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

امروز (یکشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که برنامه وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، و بهداشت و درمان بررسی خواهد...
اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!
در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با محمدرضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد

اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!

در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد رضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه درباره "الزامات سیاسی برای انجام وعده‌ها و اصلاحات اقتصادی دولت پزشکیان"گفتگو کردیم.
اندیشکده آمریکایی: تهاجم اوکراین به کورسک، سومین تحقیر جنگی بزرگ پوتین
از چشم جهان (۱۶۶)

اندیشکده آمریکایی: تهاجم اوکراین به کورسک، سومین تحقیر جنگی بزرگ پوتین

اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن شاهدیم، اوکراین به روسیه حمله کرده است. هم اکنون در جهانی به سر می‌بریم که اوکراین، تا این لحظه، بخشی از خاک روسیه را که تقریبا به اندازه شهر نیویورک است،...
برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی مطرح کرد

قیمت دلار با «برجام» می‌شکند

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی گفت: اگر بحث مذاکرات، برجام یا برجام جدید جدی شود، دلار را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و قیمت‌ها را بیشتر از این خواهد شکست، اگر این اتفاق رخ ندهد، همان بازه رنج را برای یکی دو ماه آینده در نظر داریم.

کد خبر: ۱۷۰۵۵۶
۰۹:۴۴ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

قیمت دلار با «برجام» می‌شکند

دیدارنیوز: قیمت دلار در روز‌های گذشته، با نوسانات زیادی همراه شده و در کانال ابتدایی کریدور ششم و کانال انتهایی کریدور پنجم سرگردان شده است. برزو حق‌شناس کارشناس باز‌ارهای مالی، قیمت دلار را طی دو ماه آینده پیش‌بینی و دیدگاه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی آینده را بررسی کرده است.

قیمت دلار طی روز‌های گذشته با نوسانات کاهشی و افزایشی همراه شده و در کانال ابتدایی کریدور ششم و کانال پایانی کریدور پنجم سرگردان شده است. در حال حاضر با توجه به تعویق پاسخ ایران به اسرائیل و همچنین مشخص شدن چینش کابینه دولت چهاردهم، سوال‌هایی درباره وضعیت دلار در ماه‌های آینده و به‌خصوص وضعیت این ارز در دولت چهاردهم مطرح است.

دلار وارد بازه رنج شده است

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با تجارت نیوز اظهار کرد: «هفته گذشته دو پیش‌بینی در مورد قیمت دلار داشتیم، گفتیم که اگر قیمت دلار به سمت بازه کانال دوم از کریدور ششم برود، وارد یک ترند می‌‍شود و تا نیمه کریدور ششم هم پیش می‌رود؛ اگر هم این اتفاق نیفتد، وارد بازه رنج خواهد شد و شاید پایین‌تر از کریدور ششم هم بیاید که پیش‌بینی دوم محقق شد؛ دلار نتوانست ترند بگیرد و به هر صورت بحران توسط بازارساز مدیریت شد.»

وی ادامه داد: «دلار در حال حاضر وارد بازه رنج شده است، یعنی شاید بتوان گفت که طی یک یا دو ماه آینده، اگر ریسک سیاسی خاصی رخ ندهد، می‌تواند بین بازه کانال هشتم از کریدور پنجم تا کانال ابتدایی کریدور ششم نوسان داشته باشد. البته اگر شرایط خاص سیاسی، مانند التهاباتی نظیر ترور آقای هنیه و حتی بحث توافقات رخ ندهد.»

برجام قیمت دلار را بیش از این خواهد شکست

حق‌شناس در خصوص کابینه دولت و موضوع برجام اظهار کرد: «هیئت دولت پزشکیان و کابینه پیشنهادی به مجلس هم مشخص شدند که حالا باید رای اعتماد بگیرند. در سیاست خارجه، عراقچی حضور دارد که نظرات و مواضع ایشان روشن است. ایشان طرفدار حل‌شدن قضیه هسته‌ای و یکی از پایه‌گذاران برجام هستند و در آن تیم حضور داشتند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اگر بحث مذاکرات، برجام یا برجام جدید جدی شود، دلار را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و قیمت‌ها را بیشتر از این خواهد شکست، اگر این اتفاق رخ ندهد، همان بازه رنج را برای یکی دو ماه آینده در نظر داریم.»

حق‌شناس ادامه داد: «تیم اقتصادی هم مشخص شد و در تیمی که پزشکیان به مجلس معرفی کرد، وزیر اقتصاد همتی و رئیس سازمان برنامه و بودجه پورمحمدی هستند که این موضوع ابهامات را برطرف کرده است.»

وی افزود: «بحث رئیس‌کل بانک مرکزی هم ظاهرا بحث ماندن فرزین است و دیدگاه ایشان نسبت به کنترل قیمت دلار، در تضاد کامل با دیدگاه همتی است که البته اگر رأی اعتماد از مجلس بگیرد وزیر اقتصاد خواهد شد.»

حق‌شناس اضافه کرد: «همتی معتقد است که قیمت دلار را باید بازار تعیین کند و فرزین معتقد است که قیمت باید کنترل شود و به سرکوب قیمتی و کنترل قیمتی اعتقاد دارد.»

دلار در هفته پیش رو نوسانی می‌شود

این کارشناس اظهار کرد: «حالا باید دید که همتی رأی می‌آورد و فرزین ماندنی است؛ ولی به هر صورت عرض کردم که اگر التهاب خاص سیاسی رخ ندهد و یا توافق خاص سیاسی نشود، طی یکی دو ماه آینده و همچنین هفته پیش رو، نوسانی را در قیمت دلار خواهیم داشت.»

وی تشریح کرد: «این نوسان در دو کانال پایانی کریدور پنجم تا دو کانال ابتدایی کریدور ششم جریان خواهد داشت.»

تعیین تکلیف قیمت دلار در نیمه دوم سال به سیاست‌های دولت بستگی دارد

حق‌شناس در خصوص تک‌نرخی شدن ارز گفت: «برای نیمه دوم سال ابتدا باید بحث رئیس‌کل بانک مرکزی جدی و نرخ ارز تعیین تکلیف شود. همچنین آیا پزشکیان همان‌گونه که طیب‌نیا که فرمانده اقتصادی ایشان در وعده‌های قبل انتخابات است، به ارز تک‌نرخی معتقد خواهد بود یا خیر.»

وی در پایان اظهار کرد که جواب تمام این سؤالات، قیمت دلار را در نیمه دوم سال مشخص خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی