تیتر امروز

جواد امام: تندروها فکر می‌کنند با انداختن یک چفیه بر دوش خود، انقلابی می‌شوند/ نیروهای بازداشت شده به خاطر جاسوسی، اعضای جبهه اصلاحات بودند؟/ جواد لاریجانی به خاطر عدم صلاحیت امنیتی از دستگاه دیپلماسی اخراج شد/ برای صدا و سیما با تئوری آغل‌سازی و فحاشی به یک جریان سیاسی، هیچ شأنی باقی نمانده
بررسی بیانیه اخیر اصلاح‌طلبان، سرمایه‌های اجتماعی نادیده گرفته شده و جایگاه تندروها در گفت و گو با سخنگوی جبهه اصلاحات

جواد امام: تندروها فکر می‌کنند با انداختن یک چفیه بر دوش خود، انقلابی می‌شوند/ نیروهای بازداشت شده به خاطر جاسوسی، اعضای جبهه اصلاحات بودند؟/ جواد لاریجانی به خاطر عدم صلاحیت امنیتی از دستگاه دیپلماسی اخراج شد/ برای صدا و سیما با تئوری آغل‌سازی و فحاشی به یک جریان سیاسی، هیچ شأنی باقی نمانده

در یکی دیگر از سلسله برنامه‌های «میدان پاستور» میزبان جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران و دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب بودیم. او معتقد است که نیروهای امنیتی باید به خاطر غافلگیری در تجاوز...
اسرائیل خطا کند، به حامیانش حمله می‌کنیم/ ایران و فرصت ۳۰ روزه دیپلماسی/ قیمت‌ها سر به فلک کشید
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اسرائیل خطا کند، به حامیانش حمله می‌کنیم/ ایران و فرصت ۳۰ روزه دیپلماسی/ قیمت‌ها سر به فلک کشید

این صد و دوازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گام به گام با کاروان حسینی (گام ششم)

در تعارض اجرای دستور خداوند با دستور اولی الامر، کدام دستور باید انجام شود؟

نقل است که از شمر پرسیدند چرا دست به گناه بزرگ کشتن حسین ابن علی فرزند رسول خدا زدی؟ گفت: گناه تمرد ِاز دستور خلیفه (مقام ولایت) بزرگتر از گناه کشتن حسین بود و من گناه کوچک را بر بزرگتر ترجیح دادم.

کد خبر: ۱۷۰۵۲۱
۱۷:۲۸ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

در تعارض اجرای دستور خداوند با دستور اولی الامر، کدام دستور باید انجام شود؟

 

دیدارنیوز ـ حسین جعفری «دیدار اندیشه»: گفته شد تربیت مردم به گونه‌ای شد مردمی قانع! که فقیر بودن خود را تقدیر الهی می‌دانستند؛ و مردمی تابع! که به حقیر بودن خود خو کرده اند و فضلیت را اطاعت بی، چون و چرای از حاکم دانسته و کسب بهشت را تنها از طریق کر و کور بودن نسبت به منویات جانشین خدا در روی زمین (خلیفه و حاکم و ولی) تعریف می‌کنند و تشخیص حکم خدا بلکه همه چیز را به حاکم محول کرده، به گونه ایی که او خداست
انباشتِ اموال در بیت‌المال و بخشش دلبخواهی از بیت‌المال و دیگری، عزل و نصب‌های فامیلی و عشیره ای! رفتاری که نتیجه‌ی مستقیم آن بر فرهنگ مردمی که بخش اعظم عمر خود را در جاهلیت زیست کرده و جوانانی که حکومت نبوی را درک نکرده بودند، آن بود که تغییر روشِ حکمرانیِ صالح، به دیکتاتوریِ فردیِ را به عنوان امری شرعی و اسلامی بپذیرند! و رابطه خود با حاکمیت را بر این اساس و بعنوان سنتی دینی تنظیم کنند.

بدیهی است در چنین شرایطی؛ این مردم! استدلال خلیفه مبنی بر مبسوط الید و مطلقه بودن اختیارات خلیفه را بعنوان دستوری شرعی می‌پذیرند و تفسیرشان از آیه‌ی "اولی الامر"را بگونه‌ای شکل می‌دهند که شامل هر مدعی حکومت (ولو ظالم) شود و دستورات، نظرات و منویات ِ حاکم را بعنوان نظرِ قطعی الهی و همانند دستور رسول خدا تلقی نموده، برای اجرایش، سر وکله خواهند شکست!

این تلقیِ دینی از رابطه مردم با حاکم، اگر با بخشش پول و ثروت (به صاحبان نفوذ در مردم)، همچنین تهدید و ارعاب (نسبت به عامه مردم) همراه باشد، قدرت و ماندگاری بیشتری یافته و مردم؛ عمل بر این طریق و اجرای منویات خلیفه و لی را شرعی دانسته، خود را مستحق بهشت می‌دانند؟! ولو آنکه در این راه سبط اصغر رسول خدا را بدلیل حق گویی، ذبح کنند.

-نقل است که از شمر پرسیدند چرا دست به گناه بزرگ کشتن حسین ابن علی فرزند رسول خدا زدی؟ گفت: گناه تمرد ِاز دستور خلیفه (مقام ولایت) بزرگتر از گناه کشتن حسین بود و من گناه کوچک را بر بزرگتر ترجیح دادم. (به نوعی تقسیم ظلم به اصلی و فرعی؟!)

ادامه بحث را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۱۳ شهريور
امروز پنجشنبه ۱۳ شهريور
امروز پنجشنبه ۱۳ شهريور
امروز پنجشنبه ۱۳ شهريور