تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

کمبود نیروی کار متخصص در گلستان

امروزه خط تولید صنایع از کمبود نیروی کار انسانی ماهر رنج می‌برند و کمبود نیروی انسانی متخصص به یکی از چالش‌های جدی صنعت در استان گلستان و کشور تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۷۰۳۴۷
۰۹:۵۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

کمبود نیروی کار متخصص در گلستان

دیدارنیوز: ضعف و کمبود نیروی کار انسانی متخصص در گلستان به یکی از مشکلات صنایع و تولیدی‌ها بدل شده است و روز به روز درحال جدی‌تر شدن است. در استان گلستان ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی در آن‌ها مستقر هستند.

امروزه خط تولید صنایع از کمبود نیروی کار انسانی ماهر رنج می‌برند و کمبود نیروی انسانی متخصص به یکی از چالش‌های جدی صنعت در استان گلستان و کشور تبدیل شده است. رکن اصلی واحد‌های صنعتی تامین نیروی انسانی ماهر است.

یکی از راه‌های موفقعیت جوانان در کسب و کار مهارت آموزی است و دانش آموزان و دانشجویان باید مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار کار داشته باشند. نبود استادکار ماهر و کارگر متخصص از مهمترین مشکلات مجموعه کسب ‎وکار است.

در گلستان ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی در آن‌ها مستقر هستند. لازم است برای تربیت نیرو و جذب آن‌ها تعامل و هماهنگی بین دولت، دانشگاه و بخش صنعت برقرار شود.

به گفته کارشناسان اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا ۵ سال آینده کمبود کارگر متخصص بسیار احساس می‌شود و قطعا نیازمند واردات نیرو از خارج خواهیم بود. جوانان و دانشجویان در کشور‌های درحال‌توسعه قبل از اینکه وارد بازار کار شوند دوره آموزشی مهارت را طی می‌کنند.

درحال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان و صنعت گران مشکلات مالی و فروش تولیدات دارند و در این شرایط امکان پرداخت دستمزد بیش از رقم رایج به نیروی ماهر و متخصص را ندارند. دولت و نمایندگان مجلس باید مشکلات تولیدکنندگان را برطرف کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: واحد‌های تولیدی در استان صرفا به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند و به کار عملیاتی و تخصص افراد نیاز دارند. علم آموزی باید به صورت تخصصی باشد.

امیر یوسفی اظهار داشت: جامعه دچار بحران نیروی فنی و متخصص است که این مورد یک چالش اساسی برای واحد‌های تولیدی به شمار می‌رود.

وی افزود: واحد‌های تولیدی با توجه به واحد‌های فنی نیاز به نیرو‌های متخصص با مهارت کافی دارند که این موضوع تبدیل به یک معضل شده است.

یوسفی گفت: اتاق بازرگانی گرگان این آمادگی را دارد از نیرو‌ها و دانش آموختگان ماهر دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت و با توجه به تخصص آن‌ها بستر اشتغال را برای فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: اتاق بازرگانی گرگان می‌تواند هماهنگی لازم را انجام دهد تا نیرو‌ها و دانش آموختگان فنی از واحد‌های تولیدی به صورت میدانی بازدید کنند و به تجربه آن‌ها اضافه شود.

وی گفت: بستری آماده شود تا دانش آموختگان در دوران دانشجویی به صورت عملی و کار آموزی در واحد‌های تولیدی آموزش ببیند تا به مهارت آن‌ها اضافه شود. همکاری بین اتاق بازرگانی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای باعث کمک به واحد‌های تولیدی استان در راستای مهارت نیروی کار می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز اظهار کرد: در بحث آموزش‌های مهارتی وزارت کار از طریق فنی وحرفه‌ای مباحث مربوط به مهارت آموزی شاغلین و افراد جویای کار را پیگیری می‌کند.

حسینعلی خواجه مظفری ادامه داد: ۱۹ گروه هدف در استان دوره‌های آموزشی و تخصصی کارگر ماهر را آموزش می‌بینند. همچنین کارگرانی که در کارخانه جات و کارگاه‌های تولیدی شاغل هستند دوره‌های آموزشی برای آنان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: شخصی که مهارت آموزی را یاد گرفته است نیاز به شغل دارد و اداره کل کار استان تسهیلات لازم را در اختیار آن فرد آموزش دیده قرار می‌دهد.

مظفری افزود: دوره‌های آموزش‌های مهارتی در این دولت نسبت به دولت‌های گذشته ۶۱ درصد رشد داشته و همچنین بودجه‌های آموزش‌های مهارتی افزایش چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ کارآفرینی در جامعه ما جا نیفتاده است که لازم است همه دستگاه‌های متولی برای جا افتادن این فرهنگ بین جوانان تلاش کنند. داشتن مهارت اثرات بسیار خوبی در اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در استان دارد.

وی بیان کرد: بازرسان این اداره کل از واحد‌های صنعتی و تولیدی گلستان بازدید می‌کنند که اگر در این بازدید‌ها اتباع بیگانه مشاهده شوند با افراد متخلف برابر قانون برخورد می‌شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی