تیتر امروز

مسعود جان! روز جهانی هندوانه مبارک
افاضات اضافه

مسعود جان! روز جهانی هندوانه مبارک

عوام‌الملک در ادامه نامه‌های خواندنی خود به مسعود، رییس خواص‌الدوله به سکوت اخیر آنها در ماجرای نظمیه‌ها و نسوان اشاره کرده و روز جهانی هندوانه را به او و تیمش تبریک گفته است.
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک پژوهشگر تاریخی و سیاسی

شایان هوشیار: مخالفت با حکومت و آزادی زندانی‌های سیاسی دلیل انقلاب ۵۷ بود/جامعه ایران قبل از انقلاب پویاتر بود/ جامعه دیگر واکنشی به بیانیه میرحسین و خاتمی ندارد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود به سراغ موضوع تحولات تاریخی جامعه ایران قبل و بعد از انقلاب رفته و این موضوع را با شایان هوشیار، پژوهشگر تاریخی و سیاسی و نویسنده رفت، به بحث گذاشت.

کد خبر: ۱۶۹۸۰۱
۱۷:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

 

شایان هوشیار: مخالفت با حکومت و آزادی زندانی‌های سیاسی دلیل انقلاب ۵۷ بود/جامعه ایران قبل از انقلاب پویاتر بود/ جامعه دیگر واکنشی به بیانه میرحسین و خاتمی ندارد

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: جامعه پلاس در برنامه های پیشین خوب بیشتر با جامعه شناسان درباره تاثیر تحولات اجتماعی و تاثیر آن در آینده کشور پرداخت اما در این برنامه و در گفت و گو با شایان هوشیار پژوهشگر تاریخی،سیاسی و نویسنده تحولات تاریخی جامعه ایران قبل و بعد از انقلاب را به بحث و بررسی گذاشت.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

او در این گفتگو دلایل وقوع انقلاب ۵۷ را نارضایتی جامعه، حق انتخابات و مجلس آزاد و آزادی زندانی‌های سیاسی می‌داند و می‌گوید: این خواسته‌های جامعه که خیلی پررنگ و ادامه دار بود روی هم انباشت شد و بی توجهی رضا شاه در دهه ده و بیست و ادامه همین روند توسط محمدرضا شاه و در نهایت رفتن او در دی ماه منجر به انقلاب شد.

او ادامه می‌دهد: هر چند که در همان زمان و شلوغی‌های سال ۵۷ شاه گفت که من صدای انقلاب شما را شنیدم، اما شاید دلیل اصلی روند تحولات آن سال حضور گروه‌ها و احزاب سیاسی پویا بود، یعنی به طور قطع می‌توان گفت که جامعه ایران پیش از انقلاب پویاتر از جامعه امروز ایران بود.

هوشیار می‌افزاید: من فکر می‌کنم مسایل جامعه به فرهنگ مردمی ما و کف جامعه ربط دارد و اصلا بحث با حکومت و نظام نیست و طرح این موضوع از دید مردم شناسانه است، من معتقدم ما در فرهنگمان خیلی بهایی به تعلیم و تربیت ندادیم، از این رو صحبت از تغییر و انقلاب هر پنجاه سال یکبار بیان نمی‌شد.

این پژوهشگر به مقایسه جامعه ایران و کشور‌های دیگر می‌پردازد و می‌گوید: در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که هر چند سال یکبار مردم آن بیان کنند که می‌خواهند حکومت عوض کنند، آن‌ها نمی‌گویند این حکومت را می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، نمی‌گویند رضا شاه برود یا محمدرضا شاه برود همه چیز درست می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
محمدرضاقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
0
0
خیلی شبیه زیبا کلام صحبت می کند شاید بدون عمد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی