تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

دومینوی آتش‌سوزی در مدارس

News Image Lead

بار دیگر آتش گرفتن یکی از مدارس در زاهدان، آتشی بر دل مردم ایران انداخت. این حادثه ۲۷ آذر رخ داد و جان چهار دانش آموز را گرفت.

کد خبر: ۱۶۹۷۳
۱۱:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ  این نخستین بار نیست که دانش‌آموزان به‌دلیل استاندارد نبودن مدارس جان خود را از دست می‌دهند. همین تکرار موجب چند برابر شدن نارضایتی‌ از عملکرد مسئولان شده است. آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه زاهدان واکنش‌های زیادی را همراه خود داشت. رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان زاهدان از سمت خود استعفا کرد. وزیر آموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند معاون خود را برای بررسی موضوع به زاهدان اعزام نمود. طیب قدیمی، معاون حوزه اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان نیز به نمایندگی از سوی وزیر به زاهدان سفر کرد. حجت الاسلام والمسلمین منتظری با صدور پیامی درگذشت چهار دانش آموز حادثه آتش سوزی یک مرکز آموزشی در زاهدان را تسلیت گفت و طی دستوری از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواست که به قید فوریت به این پرونده رسیدگی کند. همچنین آیت‌ا...صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید با صدور بیانیه‌ای جان باختن تعدادی از دانش آموزان را تسلیت گفت و از اعزام هیاتی از سوی معظم له برای تسلیت به خانواده‌های داغدار خبر داد.

همچنین آیت‌ا... لطف ا... صافی گلپایگانی در پیامی آورده است: ضایعه دلخراش جان باختن تعدادی از نونهالان عزیز، دختران معصوم در زاهدان موجب تأسف و تأثر گردید؛ این حادثه بار دیگر قلوب ملت ایران را جریحه‌دار کرد. این پیام حاکی‌است:مرجع عالیقدر آیت ا... صافی گلپایگانی با خانواده‌های داغدار در این غم بزرگ شریک و همدرد بوده و از خداوند متعال صبر و بردباری برای آنان مسألت داشته و از مسئولان امر می‌خواهند که نسبت به این حادثه با دقت و حساسیت بررسی کامل نموده و در تقلیل آلام خانواده‌های مکرم معزی کوشش نمایند. در این پیام آمده است:قطعا عدم اختصاص اعتبارات کافی نباید زمینه ساز چنین حوادثی باشد و یقینا اولویت اول اعتبارات بر آموزش و تربیت فرزندان عزیز اسلام به‌خصوص در مناطق محروم می‌باشد. در ادامه این پیام آمده است:حسب الامر مرجع عالیقدر هیأتی از سوی معظم له برای عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار اعزام گردید.دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه اسوه حسنه زاهدان روز سه شنبه (27 آذرماه) دچار حریق شد که دراین حادثه چهار دانش آموز جان باختند.همچنین انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در زاهدان و فوت چهار دانش‌آموز در این حادثه نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور منتشر کرد. به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی، حدود یک ماه قبل این مدرسه به فضای جدید نقل مکان کرده است، اما هنوز تاییدیه نوسازی و استحکام بنا را نگرفته بود. این در حالی است که محمد خرم، مشاور وزیر آموزش و پرورش مشکل اصلی در زاهدان را استفاده اغلب ساختمان‌ها از بخاری نفتی اعلام کرد. وزیر آموزش و پرورش هم به این مساله ورود کرد و گفت که تمامی ابعاد و جوانب این حادثه ناگوار مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی گفت: تمامی مدارس سیستان و بلوچستان تا دو سال آینده به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز می‌شود. تنها مدارس سیستان و بلوچستان نیستند که تحت خطر آتش‌سوزی با وسایل گرمایشی غیراستاندارد هستند. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این زمینه گفت: ۸۳ هزار کلاس درس مدارس دولتی با بخاری نفتی گرم می‌شوند که بابت ایمنی آنها نگران هستیم. به گزارش انتخاب، مهرا... رخشانی‌مهر ادامه داد: اعتبارات در اختیار ما برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس دولتی است و نمی‌توانیم اعتبارات دولتی را در مدارس غیردولتی هزینه کنیم.

مدارس غیراستاندارد زیادی داریم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس مستقیما بحث بودجه را در نظر نمی‌گیرد، به «آرمان» می‌گوید: معمولا مجلس درباره لایحه‌ای که دولت ارائه می‌کند نظر می‌دهد. اصل 75 قانون اساسی می‌گوید که مجلس نمی‌تواند یک ریال بار مالی بر دولت تحمیل کند. تا به حال موردی نبود که مجلس بودجه‌ای که برای آموزش و پرورش درنظر گرفتند را کم کند؛ اما برای اینکه مجلس بتواند بودجه آموزش و پرورش را اضافی کند باید از بودجه وزارتخانه دیگری بردارد بنابراین اولویت این اقدام را باید دولت دهد و مجلس هم قبول می‌کند. به گفته میرحمایت میرزاده باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که حل این مساله از توان آموزش و پرورش خارج است، او ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش نمی‌تواند با این اعتبارات حتی حقوق کارکنان خود را پرداخت کند، چه برسد که تمام مدارس کشور را استاندارد سازی کند. ما مدارس غیراستاندارد زیادی داریم اما وقتی یک حادثه روی می‌دهد یادمان می‌آید که جایی مشکل دارد. میرزاده با بیان اینکه موضوع رسیدگی به استانداردهای مدارس باید در سطح ملی انجام شود و از آموزش و پرورشی که هر سال با کسر بودجه مواجه است نمی‌توان انتظار استانداردسازی مدارس را داشت، ادامه می‌دهد: البته موضوع ابراز تاسف در اتفاقی که برای دانش‌آموزان زاهدان افتاد باید اعلام شود این مساله به اعتبارات دولت مربوط نیست و این مدرسه غیردولتی است و اگر قصور صورت گرفته، باید به مجوز دادن‌ها برای تاسیس مدارس دقت شود که مدرسه استاندارد لازم را دارد و این مساله مورد بررسی نهادهای مختلف قرار گرفته است و مجلس هم برای بررسی این مساله به زاهدان می‌روند. او درباره وجود شاخص برای دریافت مجوز مدارس توضیح می‌دهد: شاخص‌هایی برای اعطای مجوز به مدارس وجود دارد و به صور متداوم نوسازی مدارس را هم بررسی می‌کنند فضای آموزشی و تربیتی و استاندارد بودن آنها را سازمان‌های مختلف و از جمله کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌کند.

دومین مکان امن مدرسه است

چندی است که خبرهای تلخ از مدارس به گوش می‌رسد، خبرهای آتش‌سوزی در مدارس از یک طرف و از طرف دیگر تعرضی که در بعضی مدرس به برخی دانش آموزان شده بود، که ممکن است موجب از بین رفتن اعتماد سابق به مدارس شود. میرزاده در توضیح افزایش اتفاق‌های تلخ مدارس می‌گوید: باید صادقانه قضاوت کنیم، این طور نیست که بگوییم هر روز اتفاق‌های تلخ متعدد روی می‌دهد. اگر به گذشته نگاه کنیم، آگاهی دانش‌آموزان، خانواده و معلم‌ها بالا رفته است. امروز فضای مجازی فعالیت گسترده‌ای پیدا کرده است و اینکه بگوییم اتفاق‌ها زیاد است درست نیست. هر اتفاقی در هر گوشه از شهر بیافتد در فضای مجازی پخش می‌شود. وقوع اتفاق‌ها نسبت به قدیم کم شده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه چنین روندی نباید منجر به این شود که مردم از تعلیم و تربیت ناامید باشند، می‌گوید: امید مردم به خانواده‌ها است و بعد از خانواده دومین مکان امن مدرسه است. هر تحقیقی که انجام دهید باز هم اطمینان مردم به دستگاه تعلیم و تربیت بیش از سایر دستگاه‌ها است. آموزش و پرورش به تنهایی توانایی بیرون رفت از این مشکلات را ندارد. این دغدغه باید در کل نظام وجود داشته باشد. مدرسه همچنان قابل اطمینان‌ترین مکان‌ها است و می‌توانیم کودکان‌مان را به آنها بسپاریم و هر جایی کوچک‌ترین خطایی اتفاق افتاد هم با جدیت به آن رسیدگی می‌کنیم تا کسی جرات نکند کوچک‌ترین خطایی به خصوص در دستگاه پاک آموزش و پرورش انجام دهد.

سهم آموزش و پرورش در تنوع مدارس

از شمال تا جنوب شهر تهران تفاوت زیادی در ساختمان‌ها، پوشش و رفتار مردم می‌بینیم. مدارس هم در نقاط مختلف تهران از کیفیت و امکانات مختلفی برخوردار هستند. همچنین کیفیت مدارس در شهرهای کوچک و روستاها متفاوت است. به گفته میرزاده مدارسی که مشارکت‌های مردمی بیشتر دارد امکانات استانداردتری دارد، چرا که جمعیت در این مدارس کم و امکانات زیاد است و این‌طور نیست که دولت به آنها رسیدگی کند. شهریه‌هایی گرفته شده است که هیچ مدرسه دیگری چنین مبالغی را دریافت نکرده است. حتی برخی مدارس درآمدهای غیرقانونی با برگزاری کلاس‌های بعد از ظهر کسب می‌کند. این نماینده مجلس با تاکید روی مساله تنوع مدارس، که آموزش و پرورش هم در آن سهم دارد، توضیح می‌دهد: بهترین مدارس به افرادی داده شده است و پا برهنه‌ها که نمی‌توانند هزینه ثبت نام بالاتری برای ثبت نام دریافت کنند یا در طول سال از والدین کمک هزینه بگیرند، باید در مخروبه‌هایی با نام مدرسه تحصیل کنند. مدارسی که استاندارد نیست. ما به اسم‌های مختلف مدرسه ساختیم و بچه‌های از ما بهتران به آن مدارس می‌روند و اینها خلاف قانون و سند تحول بنیادین است. هیچ ضرورتی هم ندارد و تفکیک طبقاتی ایجاد می‌کند. کودکانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند از واقعیت‌های جامعه دور می‌مانند و در آینده دچار مشکل خواهند شد.

 

منبع: آرمان/ ۱ دی ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی