تیتر امروز

مناظره احمد بخارایی با علی باقری
موافقین و مخالفین مشارکت در روزهای پسا انتخابات چه می‌گویند؟

مناظره احمد بخارایی با علی باقری

احمد بخارایی جامعه شناس و علی باقری فعال اصلاح‌طلب و تحلیلگر سیاسی در یک مناظره در استودیو دیدارنیوز دلایل خود در مورد مشارکت و عدم مشارکت در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری را بیان کردند.
تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ تهدید اسرائیل به پاسخ شدید به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ تهدید اسرائیل به پاسخ شدید به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

این پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان دکتر عباس کاظمی استاد دانشگاه و جامعه شناس بود؛ او در این گفت و گو روی موضوع دو قطبی شدن جامعه نظر متفاوتی داشت که مشروح آن را می توانید ببینید...

ظریف و بیگدلی دو پدیده در دولت پزشکیان

یکی از مدیران موفق در صنعت بخش خصوصی می‌گفت این انتخابات دو پدیده داشت که جامعه آن‌ها را بهتر شناخت؛ یکی از آن‌ها دکتر ظریف و دیگری رحمت الله بیگدلی بود.

کد خبر: ۱۶۹۵۲۴
۱۱:۳۶ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

 

ظریف و بیگدلی دو پدیده انتخابات و جای خالی معاونت مبارزه با فساد در دولت پزشکیان

 

دیدارنیوز:  یکی از مدیران موفق در صنعت بخش خصوصی می‌گفت این انتخابات دو پدیده داشت که جامعه آن‌ها را بهتر شناخت؛ یکی از آن‌ها دکتر ظریف بود که هرچند دیپلمات سرشناسی بود، اما چهره مبارزه‌جویی سیاسی و شجاعت مثال‌زدنی‌اش در این انتخابات عیان شد!

دیگر پدیده این انتخابات حجت‌الاسلام رحمت‌اله بیگدلی بود. بیگدلی پیش‌تازترین و پرشورترین حامی پزشکیان بود و در این انتخابات پیه همه چیز را به تن مالیده و دل به دریا زده بود و ترسی از داغ و درفش نداشت! توییت‌هایش به انبوه دوستداران پزشکیان امیدواری و قوت قلب می‌داد و ترسی توأم با ناتوانی در پاسخگویی را بر مخالفانش تحمیل می‌کرد.

بسیار به‌روز و به‌موقع و با گارد حمله ظاهر می‌شد و چنان وانمود می‌کرد که حامیان سرسختی در پشت سر پزشکیان صف کشیده‌اند و هرقدر مخالفانش بازی را تند کنند و فتیله را بالا بکشند، این طرف هم توان آن را دارد که در برابر باد آن‌ها طوفان به‌پا کند. این دوست از من در باره سوابق آقای بیگدلی پرسید که چه‌کاره بوده و الآن چه می‌کند و در کابینه پزشکیان چه مسئولیتی ممکن است به ایشان محول شود؟

توضیح دادم بیگدلی مدرس حوزه و استاد دانشگاه بوده است و یک دهه هفته‌نامه پر سر و صدا و تأثیرگذار بهارزنجان را منتشر می‌کرد و روابطی صمیمی با چهره‌های حوزوی و دانشگاهی و سران سیاسی کشور دارد و نزد آنان دارای احترام است.

من از انتخابات مجلس پنجم که در حق همسر فاضل و باتقوایش حق‌کشی آشکار کردند و مانع ورود او به مجلس شدند ایشان را می‌شناسم و شناختم در انتخابات خرداد ۱۳۷۶ کاملتر شد.

به دوستم گفتم: اگر دکتر پزشکیان در بین کلاهی‌ها پاکدست‌ترین است، آقای بیگدلی هم در بین معمم‌ها این‌گونه است. آقای بیگدلی نهنگ بزرگ و محبوس در برکه‌ای کوچک بود و این انتخابات اقیانوسی بود که به او فرصت شنا داد و واقعا خوش درخشید.

همه کسانی که در ایام انتخابات به ستاد مرکزی دکتر پزشکیان سر زده‌اند متوجه محبوبیت عجیب آقای بیگدلی در تهران و سراسر کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، لرستان، کردستان، گیلان، مازندران خراسان و ... شده‌اند.

افراد زیادی از سراسر کشور به ستاد مرکزی دکتر پزشکیان می‌آمدند و خواستار دیدار با آقای بیگدلی بودند و او هم با خوش اخلاقی با همه آنان مواجه می‌شد و آنان را جذب می‌کرد.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی مانند دکتر ظریف و آذری جهرمی و سید هادی خامنه‌ای و حسن روحانی و ... توسط آقای بیگدلی به دکتر پزشکیان وصل و با او همراه شدند و آقای بیگدلی با رایزنی‌های مؤثر و استفاده درست از رسانه، حضور دکتر پزشکیان در انتخابات را به‌گونه‌ای پیش برد که جبهه اصلاحات نیز برخلاف دوره پیش دکتر پزشکیان را در زمره کاندیدا‌های خود معرفی کرد.

یک فرق مهم آقای بیگدلی با دیگر روحانیون سیاسی و حتی دانشگاهیان این است که بسیار اهل مطالعه است و در ۴۵ سال گذشته مطالعاتش لاینقطع استمرار داشته است.

شما در باره هر موضوعی از فقه و حقوق گرفته تا سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و ... می‌توانی ساعت‌ها با او بحث کنی و بیاموزی! من در بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان آخوندی با این استعداد و توانایی و مهارت ذاتی ندیده‌ام. من ساعت‌ها حضوری و تلفنی با او بحث داشته‌ام. او در تاریخ معاصر و وقایع انقلاب واقعا یک دایرة المعارف زنده است. ویژگی مهم دیگر او سعه صدر و بردباری بی‌نظیر اوست.

اگر کسانی سال‌ها به او هتاکی بکنند او یک کلمه از مرز ادب و منطق فراتر نمی‌رود و به‌راحتی نه تنها مخالفان، بلکه دشمنان خویش را هم می‌بخشد! فسادستیزی بی‌محابا هم از ویژگی‌های برجسته اوست و من بر این اعتقادم که اگر آقای پزشکیان واقعا قصد مبارزه با فساد دارد آقای بیگدلی را به عنوان معاون مبارزه با فساد و حمایت از گزارشگران فساد منصوب کند.

امروزه در دولت‌های دنیا علاوه بر بازرسی‌های متداول نهادی برای مبارزه با فساد و حمایت از سوت‌زنی در سطح معاونت رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر وجود دارد.

طبق گزارش‌های منتشره در کشور‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، بیش از ۵۴ درصد از موارد کشف فساد‌ها توسط سوت‌زنان که همان گزارشگران مردمی هستند انجام می‌شود در حالی که نقش سازمان‌های نظارتی در این موضوع کمتر از ۴ در صد است.

از طرفی هزینه کشف فساد توسط ساختار‌های سوت‌زن بسیار کمتر از هزینه سازمان‌های بازرسی و در حد کمتر از یک درصد است؛ زیرا ساختار سوت‌زن از محل درآمد حاصل برای دولت هزینه و پاداش سوت زنان را پرداخت می‌کند.

من یقین دارم که اگر بیگدلی معاون رئیس جمهور در مبارزه با فساد شود امثال بابک زنجانی اگر چمدانی پر از دلار پیدا کنند از ترس او چمدان را تحویل دولت می‌دهند!

مهندس سعیا (صفر) حیدری
بنیانگذار برند هوارد باسکرویل (اولین برند بین‌المللی صنایع دستی فلزی ایران)

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی