تیتر امروز

رضا نامجو: جامعه احساس می‌کند دو طرف ترازو تعادل ندارد/ با توقیف ماشین حق شهروندی تضییع می‌شود/ اگر طرح نور خواست مردم است، اثبات شود
گفت و گوی ویژه جامعه پلاس با یک وکیل پایه یک درباره طرح نور

رضا نامجو: جامعه احساس می‌کند دو طرف ترازو تعادل ندارد/ با توقیف ماشین حق شهروندی تضییع می‌شود/ اگر طرح نور خواست مردم است، اثبات شود

جامعه پلاس در یک گفت و گوی ویژه به سراغ موضوع طرح نور رفته و سوالاتی را با دکتر رضا نامجو، وکیل پایه یک دادگستری مطرح کرده که می‌خوانید.
محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد
در دهمین برنامه دیدار اندیشه گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد

دیدار اندیشه در دهمین برنامه خود میزبان محمد حسن موحدی ساوجی، استاد دانشگاه و حوزه بود، او معتقد است: از کافران نیز نمی‌توان حق حیات، حق آزادی اندیشه، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت و تحصیل را سلب...
المپیک پاریس؛ ناکامی هانیه رستمیان و شمشیربازان/ شروع عالی جوکر و کارلیتوس
این گزارش بروز رسانی می‌شود

المپیک پاریس؛ ناکامی هانیه رستمیان و شمشیربازان/ شروع عالی جوکر و کارلیتوس

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از امروز (شنبه) رسما آغاز شده و نمایندگان پرامید ایران در چند رشته از جمله قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به میدان خواهند رفت و در تیراندازی هم هانیه...
یادداشت صادق زیباکلام خطاب به رئیس‌جمهور منتخب

زبان خشونت را محکوم کنیم

صادق زیباکلام در یادداشت خود خطاب به مسعود پزشکیان، با اشاره به اینکه «زبان خشونت را محکوم کنیم» نوشت: آقای رئیس جمهور باور کنید اهمیت مبارزه با «گفتمان خشونت»، کمتر از حل «بحران هسته‌ای» نیست.

کد خبر: ۱۶۹۳۰۳
۲۱:۱۶ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳

زبان خشونت را محکوم کنیم

دیدارنیوز: صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی به بهانه ادبیات این روزهای رئیس‌جمهور منتخب یادداشتی منتشر کرده است.

یادداشت صادق زیباکلام به شرح زیر است:

«جناب پزشکیان عزیز، بحث بر سر آن نیست که مراد و مقصود جنابعالی در بکار بردن لفظ "کوبیدن مشت محکم" بر دهان چه کسانی بوده؟ بحث بر سر رواج گفتمان خشونت در فرهنگ سیاسی‌مان است که مع‌الاسف بصورت امری رایج و متداول درآمده. مشکل نفس رواج ادبیات خشن بعنوان ادبیات انقلابی و پیشرو علیه مخالفین و هرکس که مثل ما نمی‌اندیشد است. رواج ادبیات آکنده از خشونت فقط به جریانات انقلابی داخل کشور محدود نمی‌شود. در میان اپوزیسیون سیاسی خارج از کشور هم مع الاسف این پدیده کاملا رواج یافته. ادبیاتی همچون کوبیدن مشت محکم بر سر یا در دهان مخالفین؛ شعار مرگ و نیستی و نابودی مخالفین را سر دادن؛ لگد مال کردن و به آتش کشیدن پرچم کشور‌های مخالف؛ بی‌احترامی، توهین، هتاکی و فحاشی نسبت به کسانی‌که مثل ما فکر نمی‌کنند؛ آنان را مثل آب خوردن متهم به مزدوری، وابستگی، تجزیه طلبی و خیانت کردن، بخش‌های دیگر ادبیات سیاسی ما را تشکیل می‌دهند.

انقلابیون داخل کشور خود را یک سر و گردن از دیگران شایسته‌تر دانسته و در نتیجه خود را محق می‌دانند که دیگران را مورد تحقیر قرار دهند. در خارج از کشور هم کمتر چهره و شخصیت اپوزیسیون و تحلیلگران رسانه‌ای را می‌توان سراغ گرفت که تحلیل‌ها و گفتمان‌شان در قبال مخالفین آکنده از توهین، ناسزا و انواع و اقسام اتهامات مزدوری، وابستگی، خیانت، سرسپردگی و امثالهم نباشد. با این تفاوت که داخلی‌ها در هیبت و شکل و شمایل انقلابی ظاهر می‌شوند و سودای تهذیب فرهنگ و تمدن فاسد غرب را دارند و همتایان آنان که در غرب زندگی می‌کنند فکل کرواتی، تحصیلکرده و مدعی برقراری دمکراسی در ایران آینده هستند.

این هم حکایتی است که معلوم نیست گفتمان ناسزا، خشونت، توهین، بی‌حرمتی و نداشتن کمترین تحمل مخالف امروز، چگونه قرار است منجر به دمکراسی فردا شود؟

جناب پزشکیان، مصیبت‌های عدیده‌ای پیش روی دارید. از گرانی و کمبود آب و برق و سیاست خارجی ایدئولوژی – محور بجای منافع ملی – محور گرفته تا ناامیدی جوانان، سر خوردگی تحصیلکرد‌ها، بی‌اعتمادی مردم به ماشین دولت و سقوط سرمایه اجتماعی مسئولین. جسارتا پیشنهاد می‌کنم تا می‌توانید مصیبت‌ها را صادقانه با مردم در میان بگذارید و درعین حال از بکار بردن زبان انقلابی و رادیکال خشونت پرهیز کنید.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی