تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی
گزارش تفصیلی دیدارنیوز؛ معرفی اعضای شورای راهبری تعیین وزرای دولت چهاردهم

شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی

شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم، شورایی است که برای انتخابات دقیق تر و حرفه‌ای‌ترِ وزرا کابینه مسعود پزشکیان و روسای سازمان‌های مهم دولتی، تشکیل شده است.
گزارش هم‌میهن از ماجرای این روزهای شهردار تهران و شورای شهر

«زاکانی» محترمانه استعفا دهد

منتقدان علیرضا زاکانی، شهردار تهران در شورای شهر تهران تا مهرماه به زاکانی فرصت دادند تا استعفا دهد و اگر استعفا نداد، خواهان همراهی دیگر اعضای شورای شهر هستند تا او را استیضاح کنند. علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: ساده‌ترین پیشنهاد این است که محترمانه استعفای خود را تقدیم شورای شهر تهران کرده، از شهرداری برود و فرصت خدمت را برای فرد دیگری ایجاد کند.

کد خبر: ۱۶۹۰۷۹
۰۹:۲۲ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

«زاکانی» محترمانه استعفا دهد

دیدارنیوز: ماندگاری علیرضا زاکانی در کسوت شهرداری تهران، در آینده‌ای نزدیک به استعفای دسته‌جمعی ۱۰ نفر از اعضای شورای شهر تهران می‌انجامد تا عاقبت دوره ششم شورای شهر تهران نیز مانند دوره اول به انحلال ختم شود. این موضوعی است که روز گذشته در پارلمان شهری پایتخت مطرح شد. استعفا یا استیضاح زاکانی مطالبه این بخش از اعضای منتقد زاکانی در شورای شهر تهران است.

به نقل از هم‌میهن، اگر ۷ نفر از اعضای شورای شهر تهران در یک زمان استعفا دهند، شورای شهر تهران از اکثریت افتاده و منحل می‌شود. در این شرایط وزیر کشور باید برای شهرداری یک سرپرست انتخاب کند تا یک‌سال بعد از آن، انتخابات برگزار شده و اعضای جدید شورای شهر تهران مشخص شوند و شهردار تهران را انتخاب کنند.

منتقدان شهردار تهران در شورای شهر تهران تا مهرماه به زاکانی فرصت دادند تا استعفا دهد و اگر استعفا نداد، خواهان همراهی دیگر اعضای شورای شهر هستند تا او را استیضاح کنند. قانون برگزاری جلسه استیضاح شهردار تهران را منوط به ۱۴ امضا کرده است. اما حامیان زاکانی در شورای شهر تهران آنقدر زیاد هست که اعضای خواهان استیضاحش به ۱۴ نفر نرسند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران درباره استعفای دسته‌جمعی گفت: «اگر برای تغییر شهردار تهران به بن‌بست برسیم و هیچ راهی جز این نداشته باشیم، دست به این اقدام می‌زنیم.» در حقیقت مخالفان زاکانی در شورای شهر تهران به آخرین مرحله نیز فکر کرده‌اند و به قول خودشان برای احقاق حق شهر، حاضرند از یک‌سال بیشتر ماندن در شورای شهر تهران بگذرند. این در حالی است که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هفته گذشته از تلاش شورای عالی استان‌ها برای ۷ ساله شدن این دوره شورای شهر تهران خبر داد.

سیدجعفر شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور از برخورد‌های سیاسی با اعضای شورای شهر تهران و انگ‌زنی‌ها خبر داده و گفت: «سوار بر پایگاه انقلاب و روی صندلی‌ها نشستیم. یک طوری صحبت نکنیم که منتقدان امروز غیرانقلابی و نماینده اینترنشنال هستند. از عدم وحدت و وجود دوقطبی‌ها چند نفر استفاده می‌کنند؟ روش این ۳ سال را کنار بگذاریم و صدای منتقد را خفه نکنیم.»

مهدی اقراریان یکی از منتقدان زاکانی درشورای شهرتهران از پنهان کردن ناکارآمدی‌ها پشت دعوا‌های سیاسی خبر داده و در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: «حیات گروه‌های سیاسی رادیکال و ستیزه‌جو که از آن‌ها با عناوین گوناگونی نام برده می‌شود در ایجاد دوقطبی‌های کاذب است؛ که دوقطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب از آن‌هاست تا ناکارآمدی خود را پشت دعوا‌های سیاسی پنهان و از پاسخگویی عملکرد غیرشفاف‌شان که عملکردی قبیله‌سالارانه مبتنی بر سه‌گانه فامیل‌بازی؛ برچسب‌زنی و پرونده‌سازی است، فرار کنند.»

در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است علیرضا زاکانی، نمایندگان مجلس را با هزینه شهرداری تهران به تهران‌گردی دعوت کرده است. برخی این اقدام شهردار تهران را برای «یارگیری سیاسی» و برخی دیگر «تلاش برای ماندن در شهرداری» ارزیابی کردند.

آخرین راهکار استعفای دسته‌جمعی است

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران درباره استعفای دسته‌جمعی گفت: «بحث ناکارآمدی زاکانی امر اثبات‌شده‌ای است. اینکه ایشان سعی دارد خود را کارآمد نشان دهد بحث دیگری است. ساده‌ترین پیشنهاد این است که محترمانه استعفای خود را تقدیم شورای شهر تهران کرده، از شهرداری برود و فرصت خدمت را برای فرد دیگری ایجاد کند.»

او افزود: «اگر ایشان استعفا ندهد، اعضای منتقد او در شورای شهر تهران برای تغییر مدیریت شهری جدی هستند. باید دید که با چه راهکاری به این تغییر می‌رسند. شاید دوستان منتقد بر این عقیده‌اند که اگر استعفا یا استیضاح انجام نشود، بدترین راهکار ممکن را انتخاب کنند تا شورای شهر تهران از اکثریت بیفتد و طبیعتاً برای یک‌سال آینده وزیر کشور باید برای شهرداری سرپرست انتخاب کند. این مسیر جالب نیست و باید سعی کنیم تصمیم اعضای شورای شهر تهران به این نقطه نرسد.»

نیامدیم که استعفا دهیم

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران نیز درباره استعفای دسته‌جمعی برخی از اعضای شورای شهر تهران در گفتگو با هم‌میهن تاکید کرد: «این آخرین راهکاری است که برای اعضای شورای شهر تهران وجود دارد. ما نیامدیم که استعفا دهیم، بلکه آمدیم که مشکلات مردم را حل کنیم. اما اگر ببینیم که مشکلات مردم حل نمی‌شود و گوش شنوایی نیست و شهرداری برخلاف انتظارات و خواست مردم همچنین برخلاف مصوبات شورای شهر تهران اقدام می‌کند، از تمام راهکار‌های قانونی استفاده می‌کنیم. البته که راهکار آخر را اول استفاده نمی‌کنیم.»

او افزود: «ترجیح می‌دهیم که شهردار تهران در قدم اول رویه‌های خود را اصلاح کند. نوعی خودباوری شخصی در او وجود دارد که فکر می‌کند به جز خودش کسی نمی‌فهمد و همه صددرصد در اشتباه و خطا هستند و فقط ایشان متوجه واقعیت است. این یک تفکری است که شهردار تهران باید هر چه سریع‌تر در وجود خود اصلاح کند و رویه‌های منطقی، علمی و مشارکتی را در پیش بگیرد. بار‌ها گفتیم که دلمان می‌خواهد این شورای شهر تهران و شهردار بتوانند موفق شوند و مردم از عملکرد این دوره مدیریت شهری راضی باشند. اگر این رضایتمندی وجود نداشته باشد از تمام ظرفیت‌های قانونی مانند طرح سوال، استیضاح و حتی اگر ضروت داشته باشد استعفا – به‌عنوان آخرین راه‌حل – مدنظر قرار می‌دهیم تا حقوق مردم حفظ شود.»

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که پس از سه سال فکر می‌کنید جایی برای اصلاح امور در شهرداری وجود دارد؟ گفت: «طبیعی است که شهرداری در یک سال با محیط و شرایط و مشکلات شهر آشنا می‌شود و تیمش را سازماندهی می‌کند. به همین دلیل نتوانستیم در سال اول به شهردار تهران – زاکانی – فشار بیاوریم. اما در سال دوم در شورای شهر تهران برای او برنامه تدوین کردیم و بودجه‌های خوبی در اختیارش قرار دادیم. الان که یک‌سال بیشتر تا پایان عمر مدیریت شهری نمانده نمی‌توان با آرامش و طمأنینه کار را دنبال کرد. همه اتمام حجت‌ها و پیگیری‌ها شده و تذکرات به شهرداری داده شده است. به همین دلیل جمعی از اعضای منتقد در شورای شهر تهران که تاکنون ۱۰ نفر هستند و احتمال دارد در آینده تعداد آن‌ها افزایش یابد، می‌خواهند که از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود رویه‌ها در شهرداری تهران استفاده کنند و اگر لازم شد به استعفا یا استیضاح شهردار بپردازند. آخرین راهکار برای صیانت از حقوق مردم هم استعفای دسته‌جمعی است از شورای شهر تهران. تاکید می‌کنم که ما زمان زیادی نداریم که بین این گزینه‌ها مردد باشیم و باید به سرعت به یکی از این راهکار‌ها برسیم.»

با وجود آنکه منتقدان زاکانی در شورای شهر تهران به دنبال استعفا یا استیضاح او هستند و کمر همت به برکناری او بسته‌اند، حامیان زاکانی در شورای شهر تهران نیز سکوت اختیار کرده‌اند. تیم زاکانی با در اختیار داشتن پست به اعضای منتقد زاکانی در شورای شهر تهران می‌تازند، به ویژه به نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی که برای اولین بار تغییر شهردار تهران در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت را به صراحت مطرح کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی