کتاب «مبانی موسیقی ایران و جهان» به نویسندگی عباس ابوحمزه در انتشارات سورهمهر به چاپ رسید که در بخشی از آن میخوانیم: «موسیقی صدایی است موزون، متعادل و زیبا که احساسات و عواطف انسانی را با تاثیر خاصی که دارد به اوج رسانده و در نتیجه درک لذتی وصف نشدنی و بیپایان را باعث میشود.»
دیدارنیوز: کتاب «مبانی موسیقی ایران و جهان» به نویسندگی عباس ابوحمزه در انتشارات سورهمهر به چاپ رسید.
کتاب «مبانی موسیقی ایران و جهان» با بهکارگیری روشی خاص و زبانی ساده و روان قوانین، قواعد، اصطلاحات، سازشناسی، تاریخ موسیقی ایران و جهان، کار در استودیو و موضوعات مختلف در حوزه موسیقی را به هنرجویان و علاقمندان این رشته آموزش میدهد. ضمن این که برای اولینبار توضیح واژههای متفاوت و مورد نیاز موسیقی در کتاب گنجانده شده است.
«مبانی موسیقی ایران و جهان» حاصل حدود سی سال تدریس عباس ابوحمزه در حوزه موسیقی و تجربه و شناخت کافی از نیازمندیهای هنرجویان رشتههای مختلف هنر است که درنهایت باعث شده اطلاعات متنوع و جامعی در همۀ زمینههای این علم را در یک کتاب جمع کند.
در مقدمه نویسنده تاکید دارد که؛ «در بخشهای عملیِ کتاب مانند آکوردها، گامها، نتهای متفاوت زینت و تریلهاست که باید با سازهای مختص به هر یک از هنرجویان بهطور عملی اجرا شود، زیرا اجرای عملی با ساز مختص تئوریهای فراگرفته شده را از قالب محفوظات در محدودۀ ذهن خارج میکند و آنها را به صورت اصوات به گوش هنرجو میرساند و اثربخشی آن را کامل میکند.»
کتاب از ۹ فصل تشکیل شده است؛ «فصل اول: تعاریف، آشنایی با کلاویههای پیانو»، «فصل دوم: قوانین و قواعد، علائم و نشانهها، اصطلاحات»، «فصل سوم: گامها»، «فصل چهارم: آکوردها»، «فصل پنجم: موسیقی ایرانی»، «فصل ششم: سازشناسی و دستهبندی آن»، «فصل هفتم: مباحثی دربارۀ تئوری موسیقی، دیکته و سلفژ، فرم، هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون، ضبط و تکثیر آثار موسیقی»، «فصل هشتم: گزیدهای از واژههای موسیقی و تعریف آن» و «فصل نهم: تاریخ موسیقی، آشنایی با شماری از موسیقیدانان معروف ایران و جهان به اختصار».
در بخشی از کتاب میخوانیم:
«موسیقی صدایی است موزون، متعادل و زیبا که احساسات و عواطف انسانی را با تاثیر خاصی که دارد به اوج رسانده و در نتیجه درک لذتی وصف نشدنی و بیپایان را باعث میشود.»
کتاب «مبانی موسیقی ایران و جهان» با شمارگان ۱۲۵۰، در ۲۵۳ صفحه و با قیمت ۲۷۵ هزار تومان در بازار نشر موجود است.