تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
نامه انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی به رییس‌جمهور منتخب

وضعیت اسف‌بار اینترنت

در این راستا انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی با انتشار نامه‌ای سرگشاده به مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور منتخب، وضعیت اسف‌بار اینترنت، نبود قانو‌گذاری شفاف و فرصت رقابت برابر به دلیل تفکر امنیتی و همچنین دیدگاه سنتی در ساختار مالیاتی کشور را سه دلیل مهم وضعیت بحرانی اکوسیستم استارتاپی کشور دانست

کد خبر: ۱۶۸۴۲۷
۱۳:۵۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

وضعیت اسف‌بار اینترنت

دیدارنیوز: انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی، در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور منتخب، کیفیت پایین اینترنت، نظام مالیاتی ناکارآمد و نگاه امنیتی به قانون‌گذاری را چالش‌های اصلی اکوسیستم استارت‌آپی و کسب و کار‌های اینترنتی عنوان کرد.

به نقل از روزنامه تعادل، روز جمعه پانزدهم تیرماه، دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده و روز‌های آغازین شنبه ۱۶ تیرماه بود که مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهور منتخب اعلام شد. اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ بود که بنابر دستور مراجع ذی صلاح محدودیت‌هایی برای برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی رخ داد و به دنبال این اتفاق، کسب‌و کار‌های اینترنتی با چالش‌هایی مواجه شدند. اگرچه تلاش‌های بسیاری در مدت سه سال گذشته برای توسعه کسب‌و کار‌ها در پلتفرم‌های داخلی و بهبود وضعیت اینترنت انجام شد؛ اما همچنان این انتظار از سوی کاربران و شهروندان برای دسترسی آسان به پلتفرم‌های خارجی وجود دارد. مساله‌ای که با مطرح شدن بحث انتخابات، شهروندان درخواست بهبود شرایط اینترنت و دسترسی به فضای به پلتفرم‌های را از رییس‌جمهور و مسوولان او مطرح کردند.

دولت تمام قد در برابر فیلترکردن و فیلترشکن بازی می‌ایستد

مسعود پزشکیان در این باره اظهار کرده است: جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند و من آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌های عصر بردارم. او تضمین داده که تمام دولت در برابر فیلتر کردن و فیلترشکن بازی تمام قد بایستد. وی در سومین مناظره به ارایه راهکار‌هایی در حوزه فضای مجازی پرداخت و با بیان اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تاثیر قرار گرفتند. رییس‌جمهور منتخب با اشاره به رونق کاسبی فروشندگان فیلترشکن گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن‌ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود اینطور به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد. برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که بدافزار بودن خاصیت وی‌پی‌ان نیست و این موضوع در مورد همه اپلیکیشن‌ها صدق می‌کند و حتی یک اپلیکیشن ماشین حساب هم ممکن است بدافزار باشد؛ اما محدود کردن بعضی از پلت‌فرم‌ها در سال‌های گذشته مردم را با این خطر مواجه کرد و باعث شده اکثرا به وی‌پی‌ان‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناس روی بیاورند این درحالی است که این اپلیکیشن‌ها ممکن است دسترسی‌های غیرمتعارفی مثل مکان و لیست مخاطبان را بگیرند و از این اطلاعات سوء‌استفاده کنند.

نامه سرگشاده به رییس‌جمهور منتخب

در این راستا انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور منتخب، وضعیت اسف‌بار اینترنت، نبود قانو‌گذاری شفاف و فرصت رقابت برابر به دلیل تفکر امنیتی و همچنین دیدگاه سنتی در ساختار مالیاتی کشور را سه دلیل مهم وضعیت بحرانی اکوسیستم استارتاپی کشور دانست. این انجمن با معرفی خود به عنوان نخستین تشکل صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی و استارتاپی کشور، به نمایندگی از بخشی از اقتصاد دیجیتال در نامه خود، دغدغه‌ها و نیاز‌های امروز اکوسیستم استارتاپی کشور را به مسعود پزشکیان گوشزد کرده است.

نامه اینطور آغاز می‌شود: «جناب آقای پزشکیان، اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکار‌های اینترنتی کشور مُرد از بس که جان نداشت!» انجمن صنفی در ادامه به صراحت به اختیارات رییس‌جمهور اشاره می‌کند: «با اینکه می‌دانیم شما و دولت چهاردهم که در حال تشکیل آن هستید، اختیارات تام و تمام و ابزار‌های کافی برای حل این مشکلات را در اختیار ندارید، اما انتظار داریم برای رفع آن‌ها به قدر وسع، بکوشید.»

انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی (انجمن کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران) در ابتدا «وضعیت اسف‌بار اینترنت» را بزرگ‌ترین مشکل پیش روی کاربران و کسب‌وکار‌های اینترنتی خوانده است: «اینترنت کشور در حال حاضر کند، فاقد کیفیت لازم، دارای محدودیت‌های بسیار و شامل فیلترینگ گسترده است. اینترنت باکیفیت، سریع و آزاد حق هر ایرانی و حق هر کسب‌و‌کار ایرانی است. تقاضامندیم برای تحقق این حق مسلّم بکوشید.»

نگذارید آنچه بر صنعت خودروی کشور رفته، بر اقتصاد دیجیتال حاکم شود

این نهاد صنفی در وصف دومین مشکل بزرگ می‌نویسد: «مشکل بزرگ دیگر، فقدان قانون‌گذاری موثر، به‌روز، شفاف و فراهم‌کننده فرصت‌های برابر برای رقابت عادلانه میان کسب‌و‌کار‌ها است. تفکر امنیتی حاکم بر کشور باعث شده است روند فعلی قانون‌گذاری در زمینه‌های فناورانه و جدید، به‌شدت محافظه‌کارانه، همراه با بی‌اعتمادی نسبت به بخش خصوصی و در خدمت تولید رانت و انحصار باشد. امری که در نهایت هم برای اقتصاد دیجیتال کشور عمیقاً مخرب است و هم منجر به ارایه خدمات نامناسب، بی‌کیفیت و گران برای کاربران ایرانی می‌شود.»

انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی ادامه می‌دهد: «خواهشمندیم تا جایی که می‌توانید نگذارید آنچه بر صنعت خودروی کشور رفته است، بر اقتصاد دیجیتال کشور نیز حاکم شود.» این نامه سپس به نظام مالیاتی کشور اشاره می‌کند که «هنوز نتوانسته است خود را با واقعیت‌های جدید مربوط به کسب‌وکار‌های اینترنتی تطبیق دهد.» دیدگاه سنتی و قوانین قدیمی حاکم بر ساختار مالیاتی کشور، منجر به تعیین مالیات‌های سنگین، ناعادلانه و سلیقه‌ای برای کسب‌وکار‌های جدید و نوآورانه شده است. امری که نه تنها باعث تهدید ورشکست‌شدن تعدادی از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی شده، بلکه منجر به ناامیدی صاحبان کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و رسیدن موج جدید مهاجرت از نیروی متخصص به کارآفرینان و کوفاندر‌های استارتاپی شده است.

نویسندگان نامه ادامه می‌دهند: «نظام مالیاتی شفاف و عادلانه که مدل‌های درآمدی نو را بشناسد و بتواند مطابق با تغییرات فناورانه حرکت کند، برای اکوسیستم استارتاپی کشور یک ضرورت فوری است. ضرورتی که اگر به سرعت فکری برای آن نشود، منجر به نابودی بسیاری از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. خواهشمندیم اگر می‌توانید، برای نجات اکوسیستم استارتاپی از بحران مالیاتی فعلی، کاری کنید.» انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی معتقد است که این سه مشکل، تنها بخش کوچکی از فهرست بلندبالای موانع و مشکلات کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و استارتاپ‌های کشور است؛ چه آنکه «بحران مهاجرت بی‌رویه منابع انسانی متخصص، نظام بیمه‌ای ناکارآمد و غیرشفاف، تحریم‌های ظالمانه، ورود نهاد‌های غیرمتخصص به حوزه کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و تورم افسارگسیخته، بخشی دیگر از این فهرست هستند.»

این نامه خطاب به پزشکیان تأکید می‌کند که «فقط از شما خواهان بررسی، چاره‌جویی و تلاش در رابطه با سرعت و کیفیت اینترنت، قانون‌گذاری مناسب و بهبود وضعیت مالیاتی کسب و کار‌های اینترنتی هستیم» و در آخر ابراز امیدواری می‌کند که بخش‌های دیگر حاکمیت درباره وضعیت بحرانی حاکم بر اکوسیستم استارتاپی کشور که دیگر نفس‌هایش به شماره افتاده است، متوجه و آگاه شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی