تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
همان خریداری که نفت ایران را «ارزان» می‌خرد

چرا عربستان فروش نفت به چین را افزایش می‌دهد؟

انتظار می‌رود که صادرات نفت خام عربستان سعودی به چین در ماه آتی میلادی افزایش یابد و پس از ماه‌ها به حداقل ۴۴ میلیون بشکه برسد.

کد خبر: ۱۶۸۴۱۹
۱۲:۳۹ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

چرا عربستان فروش نفت به چین را افزایش می‌دهد؟

دیدارنیوز: خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۹ ژوئیه (۱۹ تیر ۱۴۰۳) به نقل از منابع تجاری متعدد نوشت که احیای سهم عربستان از بازار به دنبال کاهش شدید قیمت‌ها توسط شرکت دولتی آرامکو صورت می‌گیرد که باعث شده تا حجم تقاضا را تحریک کند.

به گفته این منابع، انتظار می‌رود صادرات عربستان به چین در ماه اوت برای اولین بار در چهار ماه گذشته افزایش یابد و از حدود ۳۶ میلیون بشکه در ماه ژوئیه به ۴۴ میلیون بشکه افزایش یابد.

این احیای مجدد، به عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت کمک می‌کند تا سهم خود را در بزرگترین بازار نفت وارداتی یعنی چین بازیابد.

داده‌های شرکت تحلیلی «کپلر / Kpler» نشان می‌دهد که صادرات عربستان به چین در ماه ژوئن به ۱.۱۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از ماه مارس ۲۰۲۰ است.

پتروشیمی ژجیانگ، ساینوپک، ساینوکِم و پتروچاینا از جمله خریداران چینی نفت عربستان هستند.

به گفته این منابع، آرامکو عربستان به طور جداگانه نیز قصد دارد کل مقدار نفت خامی را که با حداقل سه پالایشگاه در منطقه شمال آسیا قرارداد بسته است، در ماه اوت تامین کند.

این تخصیص تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که آرامکو عربستان قیمت نفت بارگیری شده در ماه اوت به آسیا را برای دومین ماه کاهش داد و قیمت «نفت خام سبک عرب» خود را به پایین‌ترین حد از مارس تا کنون رساند.

یکی از منابع آگاه به رویترز اشاره کرد که قیمت‌های رسمی فروش ماه اوت برای نفت خام عربستان در مقایسه با ماه‌های گذشته رقابتی‌تر بود. پیش از این، قیمت‌های عرضه مدت‌دار عربستان سعودی بالاتر از سایر گرید‌های فروخته شده در بازار نقدی بود، اما قیمت‌های ماه اوت معقول‌تر در نظر گرفته شدند.

صادرات نفت ایران به چین

پیش‌تر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران در جریان مناظرات انتخاباتی خود در واکنش به سوالی درباره موضوع تحریم‌ها علیه ایران گفت: «همین تحریم‌ها باعث شده نفت ایران با ضرر راهی چین شود.» وی در ادامه گفت: «ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در نفت کلی ضرر می‌کنیم. کی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایی خودمان را می‌فروشیم؟ چه کسی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟

مسعود پزشکیان در همان برنامه مناظرات خود گفته بود که «چین قرار بود سرمایه‌گذاری کند، اما آن‌ها گفتند تا اِف‌اِی‌تی‌اِف را حل نکنید سرمایه گذاری نمی‌کنیم. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم.»

جواد اوجی، وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی روز ۱۲ تیر در پاسخ به اظهارات پزشکیان گفت: «منتقدان مدام تکرار می‌کنند که فقط به چین و آن هم با تخفیف زیاد نفت می‌فروشید. خدا شاهد است که به ۱۷ کشور و با تخفیفی کمتر از انگشتان یک دست، نفت می‌فروشیم.»

اوجی در ادامه گفت که «کمیته‌ای هفت نفره از نمایندگانی از اطلاعات سپاه، قوه قضائیه، مجلس و ... وجود دارد که بر فروش نفت طبق مصالح ملت و کشور نظارت می‌کند.»

سعید جلیلی، رقیب پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته بود که ایران نفت را «به قیمت جهانی» می‌فروشد که بلافاصله با واکنش پزشکیان مواجه شد که «اگر آنقدر نفت می‌فروشید، پس چرا انقدر مردم بدبخت شده‌اند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی