تیتر امروز

هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی دلایل حمایت خود از پزشکیان را بیان کردند
جمهور ۱۴؛ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۶) / حضور دو روحانی حامی مسعود پزشکیان در استودیو

هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی دلایل حمایت خود از پزشکیان را بیان کردند

ستاد روحانیون حامی مسعود پزشکیان تشکیل شد. دیدارنیوز میزبان دو روحانی از این کمپین بود، حجج اسلام هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی تفاوت نامزد مورد حمایت خود در مقایسه با رقیب را بیان کردند.
چهار استاد دانشگاه خطاب به مردم: به پزشکیان رای بدهید
در میزگرد انتخاباتی مشترک دیدارنیوز و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها:

چهار استاد دانشگاه خطاب به مردم: به پزشکیان رای بدهید

محمود صادقی (دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها)، ناصر مهدوی (استاد فلسفه)، تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس) و مریم نصر اصفهانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی) در میزگردی انتخاباتی مردم را...
رضا اسلامی:مردم حق دارند، نظام سیاسی و شیوه قانونگذاری را تعیین کنند/منشاء هر مشروعیتی مردم هستند
گفت و گوی دیدار در برنامه حقوق اساسی زنده با عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

رضا اسلامی:مردم حق دارند، نظام سیاسی و شیوه قانونگذاری را تعیین کنند/منشاء هر مشروعیتی مردم هستند

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های حقوق اساسی زنده میزبان رضا اسلامی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی بود، او معتقد است که منبع هر قدرتی و منشاء هر مشروعیتی در جامعه مردم هستند.
در فرانسه چه خبر است؟

شکست سنگین «مکرونیست‌ها» در انتخابات پارلمانی

آینده حزب راست میانه حاکم بر فرانسه پس از شکستی سنگین از جریان راست افراطی در دور نخست انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۶۷۹۴۴
۱۹:۰۵ - ۱۱ تير ۱۴۰۳

شکست سنگین «مکرونیست‌ها» در انتخابات

دیدارنیوز: برخی تحلیل‌گران و کارشناسان در این خصوص حتی احتمال انحلال و پایان حیات این حزب سیاسی را در آینده مطرح کرده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که پس از شکست حزبش در انتخابات اروپایی، دست به انحلال پارلمان زده و خواستار برپایی انتخاباتی زودهنگام برای گزینش اعضای جدید پارلمان در این کشور شده بود، یکشنبه شب پس از اعلام نتایج اولیه آرا در دور نخست این انتخابات با شکست دیگرِ ائتلاف میانه‌رو تحت رهبری خود روبرو شد.

مکرونیست‌ها در حالی با کسب ۲۰.۷ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفتند که ائتلاف احزاب چپ، موسوم به «جبهه مردمی جدید» با اختصاص ۲۸.۱ درصد آرا به خود پایین‌تر از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در رتبه دوم قرار گرفتند.

راست افراطی که پیش‌تر نیز انتخابات اروپایی را برده بود روز یکشنبه در پی ائتلاف با بخشی کوچک از راست میانه به رهبری اریک سیوتی موفق شد با کسب ۳۳.۵ درصد آرا، دو برابر بیشتر از انتخابات پارلمانی پیشین در فرانسه، در صدر بایستد.

بدین ترتیب تکلیف نهایی این انتخابات برای تعیین حزب یا ائتلافی که اکثریت مطلق را در پارلمان در دست خواهند گرفت در دور دوم مشخص خواهد شد.

این نتایج برای اردوگاه ریاست جمهوری چه معنایی دارد؟

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از شکست در انتخابات قانون‌گذاری اروپایی با وعده «شفاف‌سازی اساسی» دست به انحلال پارلمان زد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

نتایج دور نخست این انتخابات پس از سه هفته کارزار انتخاباتی شتابزده و سردرگم، نشان می‌دهد که قمار رئیس جمهوری شکست خورده است.

به اعتقاد امانوئل ریویِر، کارشناس سیاسی و متخصص نظرسنجی، «حزب مکرون در انتخاباتی که او زمینه برپایی آن را فراهم کرد، با قرار گرفتن در جایگاه سوم متحمل شکستی سنگین شد.»

امانوئل مکرون در پیامی مکتوب، بدون اعتراف به این شکست، خواستار «اتحاد و یکپارچگی گسترده نیرو‌های دموکراتیک و جمهوری‌خواه برای دور دوم» شد.

رئیس جمهوری فرانسه و متحدانش از حامیان خود خواسته‌اند تا مانع روی کار آمدن جناح راست افراطی در دور بعدی انتخابات پارلمانی شوند که قرار است روز ۷ ژوئیه طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در این کشور برگزار شود.

گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه نیز از رای دهندگان خواسته است جلوی پیش‌روی حزب اجتماع ملی را بگیرند.

وی، اما در عین حال، حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» به ریاست ژان لوک ملانشون را که بخشی از ائتلاف چپ رقیب جریان راست افراطی در دور دوم انتخابات پارلمانی است برای این منظور گزینه معتبری ندانست.

این در حالیست که اثربخشی مکرونیست‌ها برای تشکیل «جبهه‌ای متشکل از جمهوری خواهان» در برابر راست افراطی طی طول سال‌های اخیر به شدت تضعیف شده است.

حزب میانه‌رو مکرون چه آینده‌ای پیش رو دارد؟

به گفته فرانسوا خاویر میه، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه آنتیل، رای یکشنبه شهروندان فرانسه از بسیاری جهات، اعتراضی آشکار به نحوه اداره کشور و مدیریت مسائل کلیدی بوده است.

این تحلیل‌گر سیاسی در گفتگو با یورونیوز تاکید دارد که در شرایط کنونی «هیچ امیدی در کوتاه مدت به حزب ریاست جمهوری نیست.»

فرانسوا خاویر میه، اما معتقد است که مکرون در درازمدت، می‌تواند حتی در صورت کنترل راست افراطی بر اکثریت کرسی‌های پارلمان، آنچه را که از حزبش باقی مانده نجات دهد.

شکست سنگین «مکرونیست‌ها» در انتخابات

وی در این خصوص می‌گوید: «اگر جناح راست افراطی در راس دولت قرار گیرد، امانوئل مکرون می‌تواند به عنوان ضامن اجرای قانون اساسی و تلاش در جهت محافظت از شهروندان در برابر برخی تصمیم‌های جریان راست افراطی، در دراز مدت نوعی مشروعیت سیاسی برای حزبش به ارمغان بیاورد.»

با این حال، به گفته امانوئل ریویر، کارشناس سیاسی و متخصص افکارسنجی، آینده ائتلاف راست میانه «در معرض تهدید واقعی» قرار گرفته، زیرا پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی، چشم انداز سیاسی در فرانسه دستخوش تغییر شده است.

وی با اشاره به ادوارد فیلیپ، نخست وزیر سابق دولت مکرون که ریاست یک حزب راست میانه به نام «افق» را بر عهده دارد، به یورونیوز توضیح داد: «جانشینان احتمالی مکرون در ائتلاف جمهوری‌خواهان تلاش خواهند کرد بنایی نو بسازند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی