تیتر امروز

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۹)

رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند

یک روز پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن آرا، به سراغ انتخابات آمریکا رفتیم، رحمن قهرمانپور، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی هر دو انتخابات تحلیل کرد که می‌بینید و می‌خوانید.

کودتا، بولیوی را بهم ریخت

پلیس بولیوی ژنرالی که برای کودتا تلاش کرده بود را ساعاتی بعد از آنکه نظامیان کاخ ریاست جمهوری را در لاپاز اشغال کردند دستگیر کرده است.

کد خبر: ۱۶۷۶۹۸
۰۹:۱۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۳

کودتا، بولیوی را بهم ریخت

دیدارنیوز: پس از آنکه نیرو‌های مسلح بولیوی روز چهارشنبه میدان مرکزی لاپاز پایتخت این کشور را تصرف کردند و یک خودروی زرهی به ورودی کاخ ریاست جمهوری هجوم آورد، لوئیس آرسه، رئیس‌جمهوری چپ‌گرا، آنچه را «کودتا»‌ی نظامیان علیه دموکراسی نامید را محکوم کرد و خواستار حمایت بین‌المللی شد.

به گزارش «رویترز»، آرسه بسیج برخی از واحد‌های ارتش در لاپاز به رهبری ژنرال خوان خوزه زونیگا که اخیراً از فرماندهی سلب شده بود را محکوم کرد و خواستار مرخص کردن نیرو‌های نظامی شد.

به نقل از العربیه، در حالی که سربازان مسلح کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرده بودند، آرسه از درون کاخ اظهار کرد: «امروز کشور با اقدام به کودتا مواجه است. بار دیگر منافع برخی بر این قرار گرفته است تا دموکراسی در بولیوی خدشه‌دار شود. مردم بولیوی باید بیایند. ما به مردم بولیوی برای سازماندهی و بسیج علیه کودتا و در دفاع از دموکراسی نیاز داریم.»

به گفته رویترز، تنش‌ها در بولیوی پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است، و اِوو مورالس، رئیس‌جمهوری سابق چپ‌گرا، قصد دارد با متحد سابق خود آرسه رقابت کند، که باعث شده شکاف بزرگی در حزب سوسیالیست حاکم ایجاد شود.

بسیاری خواهان بازگشت مورالس به قدرت نیستند، که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ حکومت کرد، و در بحبوحه اعتراضات گسترده برکنار شد. بعدا یک دولت محافظه‌کار موقت جای وی را گرفت، و سپس آرسه در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شد.

زونیگا اخیراً گفته بود که مورالس نباید دوباره رئیس‌جمهوری شود، و تهدید کرده بود در صورت تلاش مورالس، او جلویش را خواهد گرفت، که باعث شد آرسه این فرمانده نظامی را از سمت خود برکنار کند.

به گفته رویترز، رهبران کشور‌های منطقه عمیقا از آرسه و دموکراسی بولیوی حمایت کرده‌اند، و حتی مخالفان سیاسی محافظه‌کار دولت از جمله جینین آنز، رئیس‌جمهوری سابق که در زندان است، به شدت اقدام نظامی را محکوم کرده اند.

به نقل از بی بی سی، پلیس بولیوی ژنرالی که برای کودتا تلاش کرده بود را ساعاتی بعد از آنکه نظامیان کاخ ریاست جمهوری را در لاپاز اشغال کردند دستگیر کرده است.

وسایل نقلیه زرهی و سربازان روز چهارشنبه در میدان موری‌یو در پایتخت که ساختمان‌های مهم دولتی در آن قرار دارد مستقر شدند، اما اکنون گزارش می‌شود که در حال خروج از این محل هستند.

ژنرال خوان خوزه زونیگا، سرکرده این شورش، گفته بود که می‌خواهد «دمکراسی را سازمانی تازه دهد» و هرچند فعلا به لوئیس آرسه رئیس جمهور احترام می‌گذارد، اما دولت عوض خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی