تیتر امروز

لازم نیست خواص جایی بروند
افاضات اضافه

لازم نیست خواص جایی بروند

عوام الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود نوشت: بر خلاف تبلیغات برخی از این رسانه‌های بیگانه وابسته، لازم هم نیست خواص جایی بروند. ما عوام خودمان داریم می‌رویم. داریم کم می‌شویم. داریم خودمان را می‌کشیم...
«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!

این چهل و ششمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیباکلام: بین مسئولان و واقعیات، دیوار وجود دارد!/ بخارایی: می‌خواهی به آمریکا احترام بگذاری؟! پس به تبع آن، باید به اسرائیل هم احترام بگذاری!
بررسی عواقب جنگ ایران با اسرائیل در بستر ریاست جمهوری ترامپ در نشست اندیشکده سیمرغ باریخ

زیباکلام: بین مسئولان و واقعیات، دیوار وجود دارد!/ بخارایی: می‌خواهی به آمریکا احترام بگذاری؟! پس به تبع آن، باید به اسرائیل هم احترام بگذاری!

روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه، نشست اندیشکده سیمرغ باریخ با موضوع عواقب جنگ جمهوری اسلامی با اسرائیل در بستر ریاست جمهوری ترامپ، برگزار شد و نام‌های آشنا از جمله صادق زیباکلام، احمد بخارایی و مهدی مطهرنیا...

مستندساز: از کمبود بودجه به فقدان بودجه رسیده‌ایم

محمد احسانی، مستندساز گفت: درباره دشواری‌ها باید بگویم که بسیار است و عمده مشکلات هم مسائل مالی است. این موضوع دامن گیر مستند ایران است و از کمبود بودجه به فقدان بودجه رسیده‌ایم. فیلمساز‌ها از خود هزینه می‌کنند، ولی این کار چند بار می‌تواند اتفاق بیفتد؟

کد خبر: ۱۶۷۲۱۶
۰۹:۱۹ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

مستندساز: از کمبود بودجه به فقدان بودجه رسیده‌ایم

دیدارنیوز: محمد احسانی معتقد است که پلتفرم‌ها در صورتی که تبلیغ خوبی داشته باشند، در معرفی سینمای مستند بسیار موثر خواهند بود.

محمد احسانی، مستندساز درباره اوضاع کنونی سینمای مستند گفت: پاسخ به این سوال نیازمند مطالعه است و افرادی که پژوهشگر سینمای مستند ایران هستند و سینمای مستند ایران را به عنوان یک کار پژوهشی دنبال می‌کنند، بهتر می‌توانند به این پرسش پاسخ بدهند. اما چیزی که این مدت برای خود من مشهود بوده است؛ گرایش بسیار زیاد به ساخت و تولید فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی است و اکثر فیلمسازان سینمای مستند در ایران به خصوص افرادی که تازه به این عرصه وارد شدند، علاقمند به فعالیت در این گونه هستند.

وی افزود: این اتفاق هم خوب و مغتنم و از طرفی هم باعث نگرانی است. از این جهت مغتنم و ارزشمند است که مسائل اجتماعی و معضلات موردتوجه سینمای مستند است و نسبت به آن بی‌تفاوت نیستند و نگرانی از این منظر که، چون موضوعات سینمای مستند اجتماعی خیلی گسترده و دامنه دار است، می‌تواند به نحوی سینمای شبه مستند اجتماعی را در ایران شکل بدهد که در آن چندان تحقیق و پژوهش وجود ندارد.

کارگردان مستند «آب ما را خواهد برد» با اشاره به نوعی شتابزدگی در پرداختن به سینمای اجتماعی مطرح کرد: چیزی که وجود دارد این است که در ایران نوعی شتابزدگی در پرداختن به سینمای اجتماعی دیده می‌شود. در این مدت اخیر از فیلم‌هایی که در این حوزه دیده ام، تعداد بسیار کمی از آن‌ها به این صورت بودند که فیلمساز برای تحقیق و پژوهش وقت کافی داشته و گذاشته است. باید این‌ها غربال شوند و کار‌های بهتر و تاثیرگذارتری بیرون بیایند. درکل اوضاع سینمای مستند ایران را به سمت سینمای اجتماعی می‌بینم تا موضوعاتی مانند انسان‌شناسی و تاریخ و محیط زیست. انگار موضوعات اجتماعی سهل الوصول هستند و کار کردن در آن راحت‌تر است، ولی وقتی شما می‌خواهید درباره یک موضوع تاریخی یا محیط زیست کار کنید، نیازمند یک مطالعه گسترده و سفر‌های تحقیقاتی است و کمتر کسی چنین زحمتی را به خود می‌دهد.

احسانی درباره اوضاع سینمای مستند محیط زیستی و دشواری‌های آن توضیح داد: خوشبختانه نسبت به قبل، توجه مستندسازان به مقوله محیط زیست بیشتر شده و فیلم‌های خوب بیشتری ساخته شده است. متاسفانه در یک دهه گذشته و به خصوص در سال‌های اخیر بحران‌های محیط زیستی فراوانی را پشت سر گذاشتیم و مستندسازان هم که در جای جای این کشور هستند، تلاش کردند که به این موضوعات توجه نشان دهند و بتوانند مستندی تهیه کنند. اما درباره دشواری‌ها باید بگویم که بسیار است و عمده مشکلات هم مسائل مالی است. این موضوع دامن گیر مستند ایران است و از کمبود بودجه به فقدان بودجه رسیدیم. فیلمساز‌ها از خود هزینه می‌کنند، ولی این کار چند بار می‌تواند اتفاق بیفتد؟ متاسفانه حمایت خوبی از این گونه مستند‌ها انجام نمی‌شود.

این فیلمساز در پایان درباره عرضه آثار در پلتفرم‌ها و تاثیری که می‌تواند بر سینمای مستند داشته باشد، بیان کرد: پلتفرم‌ها در صورتی که تبلیغ خوبی داشته باشند، در معرفی سینمای مستند بسیار موثر خواهند بود. تا الان هم بد نبوده است، ولی همچنان با عموم جامعه ارتباط برقرار نکرده و در یک سطحی باقی مانده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی