تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
«داعش» هنوز هزاران عضو در سراسر جهان به ویژه در شمال عراق و شمال شرق سوریه دارد

آمریکا، رهبر جهانی «داعش» را هدف گرفت؛ مرگ او تایید نشد

چند مقام آمریکایی مدعی شدند که ارتش ایالات متحده، «عبدالقادر مومن» رهبر جدید جهانی داعش را در یک حمله در پایان ماه مه، هدف گرفته است، اما کماکان قادر به تایید مرگ او نیستند.

کد خبر: ۱۶۷۱۵۸
۰۹:۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

آمریکا، رهبر جهانی «داعش» را هدف گرفت؛ مرگ او تایید نشد

دیدارنیوز: شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز»، شنبه ۲۶ خرداد اعلام کرد که ایالات متحده در پایان ماه مه یک حمله متعارف را در شمال شرقی سومالی آغاز کرد و رهبر جدید جهانی گروه «داعش» را هدف قرار داد.

سه مقام آمریکایی در این‌باره تصریح کردند که ارتش آمریکا، «عبدالقادر مومن» رهبر جدید جهانی داعش را در این حمله هدف گرفته است، اما کماکان قادر به تایید مرگ او نیستند.

آمریکا، رهبر جهانی «داعش» را هدف گرفت؛ مرگ او تایید نشد

به نقل از العربیه، پیش از آن دولت ایالات متحده، عبدالقادر مومن را به عنوان رئیس شاخه سومالی گروه داعش شناخته بود، اما دو مقام آمریکایی می‌گویند که او از سال گذشته بی‌سر و صدا رهبری جهانی این گروه تروریستی را عهده‌دار شده است.

پیشتر، ستاد فرماندهی ایالات متحده در آفریقا، «آفریکوم» ۳۱ مه ۲۰۲۴ در آفریقا بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد که یک حمله هوایی علیه عناصر داعش در منطقه‌ای دورافتاده در ۸۱ کیلومتری جنوب شرقی «بوساسو» در سومالی انجام داده و ۳ شبه‌نظامی را کشته است.

در بیانیه «آفریکوم» اشاره‌ای نشده است که ارتش این کشور چه کسی را هدف قرار داده یا چه کسی را کشته است.

پیش‌تر یک مقام ارشد دولت آمریکا تایید کرد که ایالات متحده حمله‌ای را علیه یک هدف اصلی داعش در سومالی انجام داده است، اما از ذکر نام این فرد خودداری کرد و گفت که ایالات متحده همچنان بر روی راستی‌آزمایی نتیجه این حمله کار می‌کند.

گفتنی است که ایالات متحده اعلام کرده بود که مومن مسئول حملات مرگبار در سراسر سومالی طی دهه گذشته از جمله ترور یک مقام قضایی در منزل وی در سال ۲۰۱۹ و تصرف و اشغال شهری در منطقه «پونتلند» برای ماه‌ها در سال ۲۰۱۶ بوده است.

واشینگتن در سال ۲۰۱۶، مومن را به‌عنوان یک از عوامل اصلی تروریستی در جهان معرفی و تاکید کرد که این فرد خطر قابل‌توجهی برای ارتکاب اقدامات تروریستی تشکیل می‌دهد که امنیت شهروندان، امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند.

دو مقام آمریکایی در ادامه خاطرنشان کردند که تصدی مومن به عنوان رهبر جهانی اخیر گروه «داعش» چندان شناخته شده نیست.

شایان ذکر است که «داعش» در اوت ۲۰۲۳ از کشته شدن چهارمین سرکرده خود به نام «ابوالحسین الحسینی القرشی» در شمال سوریه خبر داد.

این اعلامیه از طریق یک فایل صوتی پخش شده توسط این سازمان منتشر شد که سپس انتخاب «ابو حفص الهاشمی القرشی به عنوان رهبر جدید» این گروه تایید شد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده می‌گوید که داعش در سومالی نسبتاً یک گروه کوچک است و تنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ عضو دارد که همگی در شمال سومالی مستقر هستند، در عین حال، اما گروه‌های کوچک دیگری از داعش در بخش‌هایی از آفریقا از جمله لیبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و موزامبیک وجود دارند.

به گفته سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، «داعش» هنوز هزاران عضو در سراسر جهان به ویژه در شمال عراق و شمال شرق سوریه دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی