تولید پوشاک اسلامی در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از طراحان و برندهای مطرح جهان قرار گرفته است؛ بنحویکه طراحی برای بانوان محجبه زمینه جدیدی برای رقابت میان بسیاری از شرکتها را موجب شده است.
دیدارنیوزـ ساجده رحیمی: تا همین چند سال قبل، وقتی صحبت از مد اسلامی می شد اذهان با یک پارادوکس رو به رو می شد و دنیای مد هنوز تعریف درستی از همنشینی فشن یا مد با طرح های اسلامی نداشت. به تدریج و پس از طی مدت زمانی، ذهن ها با شنیدن این واژه، عموما به سمت طرح هایی خاص و مشخص برای بانوان محجبه می رفت که نشئت گرفته از سلایق بانوان مسلمان عرب و ترک بود؛ مانند مانتو های عربی و یا روسری های مدل ترک یا روش های بستن شال و روسری به شیوه آنها.
اما امروزه نه تنها این ترکیب(مد اسلامی) در جهان جا افتاده، بلکه توانسته جایگاهی مهم و مخاطبانی خاص و طراحی هایی با هویت را به خود اختصاص دهد که بیشتر سلایق را تحت پوشش خود قرار میدهد. در این زمینه نمایشگاه ها و برندهای تخصصی در جهان مشغول فعالیت هستند و در ایران نیز شاهد شکل گیری برندهایی شاخص در این زمینه هستیم که طراحی های منحصر به فردی را برای استفاده بانوان مسلمان ارائه می دهند.
خوشبختانه مد اسلامی و رویداد های مربوط به آن با وجود پروژه های اسلام هراسی در جهان، توانسته رشد چشم گیری داشته باشد؛ به خصوص در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست، موفقیت هایی برای جلب نظر این قشر به خود داشته است و تصویری جدید از زنان محجبه به دنیا ارائه کرده است؛ زنانی که منزوی یا نا مرتب نیستند و خود سبکی برای پوشش مناسب و حضور در جامعه دارند.
این سالها برخی برند های تجاری و صاحب نام مانند H&M،Nike، DKNY، Tommy Hilfiger ، شانل و منگو نیز تلاش هایی برای جلب توجه بانوان مسلمان در کشور های مختلف جهان کرده اند و حتی برخی از طراحان مشهور مد و لباس به طراحی برای بانوان محجبه پرداخته اند مانند کارل لاگرفلد، رهبر خانه مد شانل و جان پل گالتیر. این شرکت ها برای جذب مشتری بازاریابی گسترده ای انجام دادند تا بتوانند نیاز سنجی اصولی و درستی را از مخاطبان جدید خود که حدود ۱.۶ میلیارد مسلمان هستند، داشته باشند. حتی برخی از این برندها در سال های اخیر، درماه رمضان که مقدس ترین ماه تقویم قمری اسلامی است، مجموعه هایی با نام "ماه مبارک رمضان" را راه اندازی کرده و در آن از طرح های جدید خود رو نمایی می کنند. شرکت نایک نیز اولین محصولات ورزشی مخصوص بانوان مسلمان را روانه بازار کرد و آن را SPORT HIJAB نامید.
در ادامه به معرفی تعدادی از مشهور ترین برند های جهان در زمینه حجاب اسلامی می پردازیم؛
یکی از اتفاقات مهم و تاثیر گذار در دنیای مد، گردهمایی برندها و طراحان برای به اشتراک گذاشتن آخرین طرح ها و دستاوردهاست. نمایشگاه بین المللی مد اسلامی نیز آخرین رویداد در این زمینه است که در شهر سانفرانسیسکو شروع به فعالیت کرده و تا اوایل ژانویه 2019 میلادی نیز میزبان طراحان و علاقه مندان مد اسلامی در سراسر جهان است. در این نمایشگاه 75 نماینده از مراکز مد اسلامی حضور دارند و بسیاری از طراحان مطرح جهان از این نمایشگاه دیدن می کنند که نشان دهنده استقبال از پوشش و مد اسلامی است.در این گردهمایی چهار نفر از طراحان ایرانی نیز حضور دارند.
نمایشگاه بعدی در شهر فرانکفورت آلمان است که در اردیبهشت ماه سال 1398 برگزار خواهد شد و از آن به عنوان رویداد مد معاصر مسلمانان یاد شده است. طراحان لباس های مد اسلامی نیز خود را برای این اتفاق مهم آماده می کنند اما به نظر می رسد کشور اسلامی ایران با داشتن پیشینه ارزشمند و تاریخی در بحث حجاب و لباس در سال های اخیر به جز در مواردی اندک، نتوانسته در بحث جهانی مد و پوشاک اسلامی، حرفی برای گفتن داشته باشد و بدون توجه به طراحی هایی که عموما شامل سلیقه ایرانیان مسلمان نیست و تنوع ندارد، خود بنیان سبکی منحصر به خود در این زمینه باشد. در سال های اخیر گسترش برندهای حجاب در ایران بسیار قابل توجه است و توانسته نظر بسیاری از بانوان محجبه ایرانی را به خود جلب کند اما متاسفانه این طرح ها همه گیر نیستند و برخی افراد که بیشتر از طبقه مرفه جامعه هستند در ایونت های آنان شرکت میکنند و می توانند از آنها استفاده کنند؛ در حالیکه به نظر می رسد با توجه بیشتر جامعه و دولت میتوانیم شاهد رشد بیشتر این طراحان و برندها و بعد از آن علاقه به پوشش اسلامی و حتی حضوری پر رنگ تر در سطح جهانی باشیم. در آینده به بحث برندهای ایرانی مطرح در این زمینه نیز خواهیم پرداخت.
ضمن تشكر از كار خوبی كه انجام دادهاید
انشاالله روز شنبه اين گزارش با ذكر منبع و نام نويسنده ارجمند، در صفحه سوم روزنامه اعتدال منشتر میشود
سعی میكنیم تير را هم در صفحه اول بياوریم