تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
پرتاب «استارلاینر» به سوی ایستگاه فضایی

بوئينگ بعد از اسپیس‌ایکس، به دومین تاکسی فضایی تبدیل شد

شرکت «بوئینگ» پس از تاخیری چند ساله، فضاپیمایی حامل فضانوردان را به سوی ایستگاه فضایی فرستاد تا بعد از «اسپیس ایکس» به دومین تاکسی فضایی «ناسا» تبدیل شود.

کد خبر: ۱۶۶۶۷۳
۱۸:۰۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

پرتاب «استارلاینر» به سوی ایستگاه فضایی

دیدارنیوز: «بوئینگ» روز چهارشنبه پس از تاخیری چند ساله برای نخستین بار، فضاپیمایی حامل فضانوردان را به سوی ایستگاه فضایی فرستاد تا پس از «اسپیس ایکس» به دومین تاکسی فضایی «ناسا» تبدیل شود. اما این پرتاب اگرچه موفقیت‌آمیز بود، مشکلاتی همراه داشت.

باچ ویلمور و سانی ویلیامز، دو خلبان آزمایشی ناسا سوار بر کپسول «استارلاینر» بوئینگ روز چهارشنبه به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کردند. انتظار می‌رود که پرواز آن‌ها ۲۵ ساعت به طول انجامد و آن‌ها روز پنجشنبه به مقصد برسند. این دو قرار است حدود یک هفته در آزمایشگاهی بر مدار زمین حضور داشته باشند و در روز ۱۴ ژوئن با فضاپیمای «استارلاینر» در کویری دورافتاده در غرب ایالات متحده فرود آیند.

این دو خلبان بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده پیش از پرتاب این فضاپیما بار‌ها تاکید کرده بودند که به توانایی بوئینگ برای انجام این عملیات ایمان دارند. با این حال، پیش و پس از پرتاب این دو فضانورد با مشکلاتی روبرو شدند.

مشکل نخست؛ جا برای بار نداریم

این اگرچه برای کسانی با هواپیما بسیار سفر می‌کنند، مشکلی معمول است، اما در سفر فضانوردان کمی عجیب می‌نماید. با این حال این مشکل چندان با بوئینگ ارتباطی نداشت.

درواقع، سیستم بازیافت ادرار ایستگاه فضایی بین‌المللی اوایل هفته جاری از کار افتاد و ناسا مجبور شد با نخستین پرواز یک پمپ جایگزین را به این ایستگاه بفرستد، به همین دلیل دیگر جایی برای چمدان فضانوردان در فضاپیمای بوئینگ وجود نداشت.

دانا ویگل، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا گفت: «ما مجبور شدیم دو چمدان فضانوردان را که حاوی لباس‌هایشان بود از فضاپیما بیرون بیاوریم.»

مشکل دوم؛ نشتی پیش‌بینی نشده

ناسا روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس از کشف یک نشتی «هلیوم» جدید بر روی بدنه فضاپیما پس از پرتاب خبر داد. ناسا همچنین گفت که پیش از پرتاب نیز یک نشتی دیگر پیدا کرده اما، پس این که نشتی اول مدتی پرواز را به تاخیر انداخت مشخص شد که قابل اغماض است.

بنابر اعلام بوئینگ، هلیوم در سیستم رانشگر فضاپیما استفاده می‌شود و به آن قدرت پرتاب می‌دهد. بوئینگ همچنین گفت که این هلیوم قابل اشتعال یا سمی نیست.

مشکلات در پرتاب‌های پیشین

پرتاب آزمایشی نخست استارلاینر در سال ۲۰۱۹ بدون فضانوردان انجام شد و به دلیل مشکلات نرم‌افزاری موفقیت‌آمیز نبود. بوئینگ مجبور بود تا پیش از این که فضانوردان را سوار فضاپیمایش کند، این پرتاب را تکرار کند. پرتاب دوم در سال ۲۰۲۲ انجام شد و عملکرد بسیار بهتری داشت. با این‌حال مشکلاتی در مورد چتر نجات این فضاپیما به وجود آمد و یک نوار قابل اشتعال از آن جدا شد.

پرتاب این فضاپیما از اوایل ماه مه سه بار دیگر به تعویق افتاد تا بالاخره در رزو پنجم ژوئن انجام شد.

استیو استیج، مدیر برنامه پرواز‌های تجاری ناسا گفت: «این تلاشی برای دستیابی به قابلیت انجام پرواز‌های تجاری و مشوق بزرگی برای کل تیم است که به این نقطه رسیده‌اند.»

ناسا تقریبا یک دهه پیش با بوئینگ و اسپیس ایکس ایلان ماسک برای انجام جابجایی فضانوردان میان زمین و ایستگاه فضایی قرارداد بست و ۴.۲ میلیارد دلار به بوئینگ و بیش از نیمی از آن را به اسپیس ایکس اختصاص داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی