تیتر امروز

میزگرد روشنفکران و حکمرانی!
میزگردی با حضور چهار استاد دانشگاه در استودیو دیدارنیوز

میزگرد روشنفکران و حکمرانی!

به بهانه رونمایی از کتاب «تاملاتی بر نسبت روشنفکران، انقلاب و حاکمیت» میزگردی بر محور نقش روشنفکران در حکمرانی چند دهه اخیر ایران در دیدارنیوز برگزار شد.
نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
شمار خشونت‌ها علیه زنان در مکزیک بالا است

انتخابات مکزیک؛ اولین رئیس‌جمهور زن در کشور مردسالار؟/ «زمان زنان فرا رسیده است»

با توجه به اقبالی که رای‌دهندگان تا کنون در نظرسنجی‌ها به کلاودیا شینبائوم پاردو، نامزد حزب چپگرای حاکم نشان داده‌اند احتمال می‌رود که او به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن مکزیک برگزیده شود.

کد خبر: ۱۶۶۴۵۸
۱۸:۴۸ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

انتخابات مکزیک؛ اولین رئیس‌جمهور زن در کشور مردسالار؟

دیدارنیوز: حدود ۱۰۰ میلیون شهروند مکزیکی در حالی امروز یکشنبه، ۲ ژوئن برای انتخاب رئیس دستگاه اجرایی کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند که یک نامزد زن چپ‌گرا با ۱۷ امتیاز در نظرسنجی‌ها جلوتر از دیگر رقیب پیشتاز این انتخابات است.

به گزارش فرانس‌پرس، دو نامزد زن برای برگزیده شده به عنوان رئیس جمهوری جدید مکزیک با یکدیگر رقابت می‌کنند که یکی از آن‌ها در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

بدین ترتیب با توجه به اقبالی که رأی‌دهندگان تا کنون در نظرسنجی‌ها به کلاودیا شینبائوم پاردو، نامزد حزب چپگرای حاکم نشان داده‌اند احتمال می‌رود که وی به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن مکزیک برگزیده شود.

این اتفاق در صورت تحقق، نوعی تاریخ‌سازی در کشوری است که به داشتن جامعه‌ای مردسالار شهرت دارد و شمار خشونت‌ها علیه زنان به طور کلی در آن بالا است.

نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر روز یکشنبه در حالی در بزرگترین کشور اسپانیایی زبان جهان به پای صندوق‌های رای می‌روند که به گفته سازمان ملل متحد، روزانه ۹ تا ۱۰ زن در آن قربانی قتل و خشونت‌های مرگبار می‌شوند.

نخستین شعب اخذ رای راس ساعت ۸ صبح یکشنبه به وقت محلی برابر با ۱۶ بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی در یوکاتان واقع در شرق کشور گشوده می‌شوند و سپس یک ساعت بعد شعب واقع در مرکز مکزیک به روی رای دهندگان باز خواهند شد.

شینبائوم که از متحدان رئیس جمهوری چپ‌گرای فعلی مکزیک و عضو حزب حاکم «جنبش بازسازی ملی» موسوم به مورنا است بخت اصلی پیروزی در این انتخابات به حساب می‌آید.

وی که پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سمت شهردار مکزیکوسیتی را برعهده داشت طی سه ماه کارزار انتخاباتی، همواره در نظرسنجی‌ها با میانگین ۱۷ امتیاز از رقیب نزدیک خود خانم سوچیل گالوِز، نماینده جناح راست میانه که تحت حمایت ائتلافی از سه حزب سیاسی در این کشور قرار دارد، جلوتر بوده است.

علاوه بر این دو، خورخه ماینز ۳۸ ساله، نماینده حزب اقلیت موسوم به «جنبش شهروندی» قرار دارد که قرار است با دو نامزد پیشتاز رقابت کند.

زمان زنان فرا رسیده است

کلاودیا شینبائوم ۶۱ ساله با بهره‌بردن از حمایت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ۷۰ ساله، رئیس جمهور مستعفی و محبوب فعلی این کشور جایگاه خود را تقویت کرده و به هوادارانش گفته «ما تاریخ‌ساز خواهیم شد.»

او خطاب به زنان مکزیکی که یک صدا جامعه مردسالار حاکم بر کشورشان را محکوم می‌کنند، گفته است: «اکنون زمان زنان و ایجاد تحول در جامعه فرا رسیده است.»

کلودیا شینبائوم در ادامه تاکید کرده است که با فرا رسیدن دوران جدید، زندگی بدون ترس آغاز و جامعه از خشونت رها می‌شود.

به گفته مایکل شیفتر، کارشناس و محقق مرکز تحلیل داده «گفتگوی بین‌آمریکایی» که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، مبارزه با خشونت کارتل‌ها، باند‌ها و گروه‌ها نخستین چالش رئیس جمهوری آینده خواهد بود.

شینبائوم وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست‌های فعلی حاکم در هدف قرار دادن علل خشونت به جای اقدامات سرکوبگرانه را در عین مبارزه با «مصونیت‌ها از مجازات» ادامه دهد.

رقیب وی، خانم گالوِز نیز وعده داده است که به رویکرد جاری در نادیده‌گرفتن پیامد‌های مخرب تساهل در برخورد با کارتل‌ها پایان دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی