تیتر امروز

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
آسیب شناسی مناسک حسینی
دیدگاه محمد منصورنژاد، پژوهشگر دینی درباره مناسک حسینی

آسیب شناسی مناسک حسینی

محمد منصورنژاد، محقق و دین پژوه در یادداشتی تحلیلی، مناسک و عزاداری محرم را مورد آسیب‌شناسی قرار داده است.
یادداشتی از معصومه ابتکار

فرصت طلبی‌ها اینگونه برملا می‌شود

معصومه ابتکار در یادداشتی با عنوان «فرصت طلبی‌ها اینگونه برملا می‌شود» به لایحه «تامین امنیت زنان در مقابل خشونت» و مانع تراشی برخی مسوولان در مسیر آن اشاره کرد و نوشت: مدعیان طرفداری و همفکری با ابراهیم رییسی، آن را با طرح اشکالاتی سخیف و فارغ از درد جامعه متوقف کردند؛ در حالی که خود را مدافع کسی معرفی می‌کردند که طی سه ماه این لایحه را از یک توقف طولانی و حبس در قوه قضاییه نجات داد. یعنی این مدعیان حتی برای تلاش‌های رییسی هم ارزش قایل نشدند و نمی‌شوند.

کد خبر: ۱۶۶۴۳۵
۱۲:۱۳ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

فرصت طلبی‌ها اینگونه برملا می‌شود

دیدارنیوز _ معصومه ابتکار*: خاطره مهمی از رییس‌جمهور شهید ابراهیم رییسی باعث شد تا پس از واقعه ناگوار سقوط بالگرد ایشان در مصاحبه‌هایی از آن یاد کنم. انگیزه‌ام از این یادآوری، اهمیت مسائل زنان و قفل شدگی خواست آن‌ها در میان چالش‌های مختلف کشور و البته ذکر اقدامی از رییسی در زمان ریاست ایشان بر قوه قضاییه بود.

می‌خواستم این پرسش را مطرح کنم: شخصیتی که امروز از فقدانش متاثرید، چرا در زمان حیاتش به یکی از بهترین اقداماتش پشت کردید و آن را نادیده گرفتید؟ خاطره من به موضوع لایحه «تامین امنیت زنان در مقابل خشونت» برمی‌گردد که سال‌ها بر روی آن کار شده و هر بار با موانع مختلفی متوقف و مسکوت مانده بود. این لایحه در دولت روحانی به جد پیگیری شد و از آنجا که آخرین نقطه توقف طولانی‌مدت در قوه قضاییه در دوره آملی‌لاریجانی بود، طی نشست‌های متعدد با معاونین قوه، قضات و کارشناسان به اجماع رسیدیم؛ لایحه‌ای که یک نیاز ملی بوده و می‌توانست بخشی از مشکلات حقوقی و قانونی، مطالبات و انتظارات زنان جامعه را پاسخ گوید و به تقویت بنیان خانواده کمک کند.

به علاوه از مطالبات رهبری و از اولین مسائلی بود که ایشان در جلسه با دولت دوازدهم به خودِ من گفتند. به هر حال متاسفانه پس از نشست‌های مشترک دو قوه و کسب اجماع، تأیید نهایی آن توسط آملی‌لاریجانی به‌رغم پیگیری‌های کتبی و حتی حضوری انجام نشد تا اینکه رییسی آمد. در جلسه معارفه رییسی با بانوان فعال که حضور یافتم، اهمیت موضوع را تشریح کردم. رییسی قول پیگیری داد و بعد از ۳ ماه این لایحه تأیید و به دولت فرستاده شد که پس از بررسی و تصویب در کمیسیون لوایح دولت با تأیید دو قوه مجریه و قضاییه در دی ۱۳۹۹ به مجلس رفت. هدف این بود که لایحه منع خشونت از زنان که در رفت و آمد‌ها کلمه «خشونت» را هم از آن حذف کردند به عنوان قانون، چتری در حمایت از زنان و دخترانی را باشد که به انحای مختلف در خانه و اجتماع تحت انواع خشونت جسمی و روانی قرار می‌گیرند. ما اگر مدعی هستیم خود باید بهترین الگوی رفع هر گونه خشونت علیه زنان را ارایه دهیم و با پاک کردن صورت مساله و نادیده گرفتن حقوق زنان و دختران‌مان تنها اتفاقی که می‌افتد ناباوری و دور شدن آن‌ها از ادعا‌های مسلمانی ما هست.

اما در کمال شگفتی لایحه مورد بحث حدود ۵ ماه در مجلس حتی اعلام وصول نشد. سپس به دلیل استفاده از آن برای یک فضای انتخاباتی مطرح شد و بعد همان مدعیان طرفداری و همفکری با رییسی، آن را با طرح اشکالاتی سخیف و فارغ از درد جامعه متوقف کردند؛ در حالی که خود را مدافع کسی معرفی می‌کردند که طی سه ماه این لایحه را از یک توقف طولانی و حبس در قوه قضاییه نجات داد. یعنی این مدعیان حتی برای تلاش‌های رییسی هم ارزش قایل نشدند و نمی‌شوند. گاه فرصت‌طلبی‌ها اینگونه برملا می‌شود؛ اگر حقایق گفته شود و در پس پروگاندای رسانه‌ای گم نشود.

*سیاست‌مدار و معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت حسن روحانی

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی