تیتر امروز

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۹)

رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند

یک روز پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن آرا، به سراغ انتخابات آمریکا رفتیم، رحمن قهرمانپور، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی هر دو انتخابات تحلیل کرد که می‌بینید و می‌خوانید.
در دومین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

امام علی (ع) نسبت و مشروعیت حکمرانی و خلافتش را انتصاب معرفی کرد یا انتخاب مردم؟/ در موضوع حکمرانی،حکومت مشروعیتش باید از مردم و اقبال مردم باشد

در دومین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره حکومت در اسلام از منظر وظیفه‌ی اصلی و فرعی دین و اینکه آیا اسلام دین بما هو است و یا دین وظیفه‌ای برای تشکیل حکومت و به تبع آن اعلام قوانین تنظیم بخش روابط اجتماعی دارد، گفت و گو کردیم.

کد خبر: ۱۶۶۴۳۲
۱۲:۴۸ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

 

امام علی (ع) نسبت و مشروعیت حکمرانی و خلافتش را انتصاب معرفی کرد یا انتخاب مردم؟/ در موضوع حکمرانی،حکومت مشروعیتش باید از مردم و اقبال مردم باشد

دیدارنیوز _حسین جعفری: در دومین برنامه "دیدار اندیشه"، دیدارنیوز میزبان دکتر محمد منصورنژاد،دکترای اندیشه سیاسی، محقق، دین پژوه، استاد و مدرس دانشگاه بود. گفت‌و گویی صریح که با پاسخ‌های شفاف و عالمانه ایشان همراه شد.

 

این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

 

ضرورت ایستادن، تامل و اندیشه در تئوری تشکیل حکومت بر مبنای اعتقادات و باور‌های دینی، ضرورتی انکار ناپذیر است، خصوصاً با تشکیل نظام جمهوری اسلامی و با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب ۵۷ بویژه با اعلام گام دوم در چهل سالگی نظام که برخی از آن به حرکت بسوی حکومت اسلامی یاد می‌کنند!

ضرورت علمی و عملی این تامل بر آنچه تحقق یافته بویژه با توجه به آثار اهداف و خواسته‌ها و صد البته نتایج ناخواسته انقلاب ما را بر آن داشت تا در "دیدار اندیشه" از دکتر منصور نژاد بپرسیم؛ وظیفه اصلی و اولی دین چیست؟ آیا می‌توان وظائف غیر اصلی/ فرعی برای دین قائل شد؟ آیا از پیامبران/ پیامبر اسلام در قران گزارشی برای قصد و هدف ابتدایی برای تشکیل حکومت شده؟ آیا پیامبر اسلام در مکه ادعای کسب قدرت داشته؟ در مدینه چطور؟ فهم مردم معاصر امام علی (ع)، حتی صحابی نزدیک و شیعیانی، چون مالک و عمار و ... از حضرت علی چگونه بوده، معصوم یا افقه و اعقل و اتقی و در خصوص خلافت احق یا فرد منحصر بفرد؟

امام علی (ع) نسبت و مشروعیت  حکمرانی و خلافتش را انتصاب معرفی کرده یا انتخاب مردم؟ سیره حضرت علی (ع) در دوران خلافت و با نگاه به خطبه‌ها و نامه‌ها خصوصاً نامه ۵۳ آیا این تصویر را ترسیم می‌کند که حکمران ولو معصوم بدون مسئولیت و پاسخگویی به مردم است؟ آیا حتی خودش را به عنوان معصوم که از طرف خدا منصوب شده بدون مسئولیت در برابر سوالات و باز خواست مردم دانسته و اختیاراتش را مطلق و عام می‌داند؟ و ....

تردید ندارم با دیدن و شنیدن پاسخ‌های دکتر منصور نژاد، سنگ محک دقیقی برای سنجش درستی ادعا‌های گوناگون مربوط  حکمرانان مدعی دین بدست خواهد آمد.

"ابراهیم قهرمان توحید است، اما با نمرود سیاسی بحث نمی‌کند که حکومتش مشروعیت ندارد، بلکه محاجه اعتقادی دارد و عزم کسب قدرت سیاسی به منزله قدرت حکمرانی نیز ندارد. حتی یوسف قصد تاسیس حکومت نداشت بلکه پیشنهاد کرد که وزیر اقتصادی طاغوت می‌شوم.

امام علی (ع) نسبت و مشروعیت حکمرانی و خلافتش را انتصاب معرفی کرد یا انتخاب مردم؟/ در موضوع حکمرانی،حکومت مشروعیتش باید از مردم و اقبال مردم باشد
اگر تشکیل حکومت وظیفه اصلی دین و پیامبران باشد یعنی این همه پیامبر که حکومت تشکیل نداده اند و تلاشی هم برای تشکیل حکومت نکردند به وظیفه اصلی نبوت خود عمل نکرده‌اند. البته تاسیس حکومت چیز بدی نیست به شرط آنکه اقامه حق کرده و باطلی را دفع کند.

نباید با زور تشکیل حکومت داد. در موضوع حکمرانی، در زمان تشکیل، حکومت مشروعیتش باید از مردم و اقبال مردم باشد و در استمرارش هم باید در خدمت مردم و با رای مردم باشد؛ و اگر هر زمان این اقبال زایل شود دیگر آن حکومت، دینی و مشروع نیست.

حتی بر پیامبر هم واجب است که در حکمرانی باید با مردم مشورت کند و واجب است که به نتیجه شورا تمکین کند.باید ولایت معنوی ائمه را از ولایت سیاسی جدا کرد و حکم ولایت معنوی را به ولایت سیاسی تسری نداد. برخی؛ مقدمات اثبات برای ولایت معنوی را مطرح می‌کنند، اما در مغلطه‌ای به ولایت سیاسی ربط می‌دهند. عصمت در موضوع ولایت معنوی مطرح است و آوردنش به حوزه ولایت سیاسی طبق خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه مغالطه است. حتی امام خمینی نیز به اولی الامر منکم استناد نکرده، زیرا فقط مخصوص معصومین است.

فرزندان نسل جدید ما بسیار هوشیار و باهوش اند، گوششان بازتر و برای همین آینده روشن است. "

همچنین نظر دکتر در خصوص جایگاه اخلاقیات در اسلام و چرایی ایمان ایرانیان به اسلام قابل تامل است.

از خوانندگان فرزانه دعوت می‌کنم این گفتگو را از "دیدار اندیشه" مشاهده و مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی