تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
در آستانه انتخابات آمریکا رخ داد

«ترامپ» گناهکار شناخته شد؛ او می‌تواند در انتخابات شرکت کند؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده جنجالی «حق‌السکوت» گناهکار شناخته شد. آیا در صورت صدور حکم زندان باز هم ترامپ می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند؟

کد خبر: ۱۶۶۳۴۵
۰۹:۲۴ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳

«ترامپ» گناهکار شناخته شد؛ حالا چه می‌شود؟

دیدارنیوز: هیات منصفه دادگاهی در نیویورک عصر پنجشنبه ۳۰ مه (به وقت محلی) دونالد ترامپ را در هر ۳۴ اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های پورن درست چند ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده، گناهکار شناخت.

با رای این هیات منصفه ۱۲ نفره که پس از دو روز شور اتخاذ شد، دونالد ترامپ به نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده تبدیل شد که در یک دادگاه کیفری مجرم شناخته شد.

در حالی که پنج ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات به‌رغم رای هیات منصفه هنوز آزاد است و خوان مرچان، قاضی دادگاه روز ۱۱ ژوئیه را برای اعلام حکم رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در نظر گرفته است. محکومیت دونالد ترامپ می‌تواند از یک جریمه نقدی ساده تا حد‌اکثر چهار سال زندان باشد. با این حال محکومان به چنین جرم‌هایی معمولا با مجازات‌هایی از قبیل زندان‌های کوتاه مدت، جریمه نقدی و یا حبس‌های تعلیقی مواجه می‌شوند.

دونالد ترامپ پیش از اعلام حکم در بازداشت نخواهد بود.

آیا در صورت صدور حکم زندان باز هم دونالد ترامپ می‌تواند در انتخابات شرکت کند؟

این حکم قطعا مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد. بنابر قوانین ایالات متحده مجرم شناخته شدن و داشتن سابقه کیفری منعی بر نامزدی در انتخابات یا دست‌یابی به یک سمت رسمی دولتی به وجود نمی‌آورد.

بعنوان نمونه، اوژن دبز (Eugene Debs)، نماینده پیشین ایالت ایندیانا در مجلس نمایندگان ایالات متحده در دهه ۱۹۲۰ از سلول خود در زندان آتلانتا نامزد انتخابات شد و اتفاقا موفق به کسب نزدیک به یک میلیون رای هم شد. این در آن زمان در نوع خود یک رکورد برای نامزد حزب سوسیالیست در آمریکا محسوب می‌شد. دبس به دلیل ابراز مخالفت با اعزام نیرو به اروپا در جریان جنگ جهانی اول محکوم شده بود.

«صندوق رای تنها راه جلوگیری از ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید است»

کارزار انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا و رقیب ترامپ در انتخابات پیش رو با علم بر این که حکم دادگاه کیفری نیویورک منعی برای بر کرسی نشستن مجدد دونالد ترامپ در کاخ سفید نیست، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنوز تنها یک راه برای جلوگیری از دستیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید وجود دارد؛ صندوق‌های رای»

اگرچه کاخ سفید از اظهار نظر در رابطه با رای هیات منصفه دادگاه نیویورک خودداری کرده است، مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این رای گفت: «امروز یک روز شرم‌آور در تاریخ ایالات متحده است.»

تاد بلانج، وکیل دونالد ترامپ گفته است که در صورت محکومیت رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، قطعا به حکم او اعتراض خواهد کرد.

ترامپ اکنون درگیر پرونده‌های حقوقی بسیاری است و با اتهامات پرشماری از دست‌داشتن در شورش ششم ژانویه به کنگره ایالات متحده گرفته تا تلاش برای اختلال در انتخابات، خیانت در امانت در پرونده نگهداری از اسناد محرمانه مواجه است. او همچنین به غیر از پرونده حق‌السکوت با سه اتهام دیگر کیفری دست درگریبان است، با این حال حکم هیچ‌کدام از پرونده‌های دیگر ترامپ قرار نیست پیش از انتخابات پنجم نوامبر اعلام شود.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه پس از حضور مقابل هیات منصفه دادگاه نیویورک، بار دیگر این اتهامات را ساختگی خواند و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده را مسئول همه اتفاقات دانست. تیم وکلای ترامپ بلافاصله بعد از اعلام رای نهایی ۳۰ روز فرصت دارند به آن اعتراض کنند و روند برگزاری دادگاه تجدید نظر می‌تواند چندین ماه بطول بینجامد.

همزمان دونالد ترامپ ادعا کرده که: «حکم واقعی. در روز پنجم نوامبر و از جانب مردم صادر می‌شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی