تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
اقدام تاریخی کشورهای اروپایی

نروژ، اسپانیا و ایرلند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند

سه کشور اروپایی نروژ، اسپانیا و جمهوری ایرلند، امروز سه‌شنبه (۸ خرداد ۱۴۰۳) رسما فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخنند.

کد خبر: ۱۶۶۲۰۴
۱۷:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳

نروژ، اسپانیا و ایرلند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند

دیدارنیوز: نروژ و اسپانیا و جمهوری ایرلند رسما اعلام کردند که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند. دولت اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را به‌شدت محکوم کرد و آن را پاداشی برای «تروریسم» در بحبوحه جنگ خوانده است.

به نقل از بی بی سی، اسپن بارت ایده، وزیر امور خارجه نروژ، گفت این یک پیام محکم در حمایت از نیرو‌های معتدل در اسرائیل و فلسطین است؛ او خواستار حمایت مجدد از راه حل دو کشوری شد.

حدود ۱۴۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، از جمله اکثر کشور‌های جنوب جهانی، روسیه، چین، هند، و ایران، فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت می‌شناسند.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین گفت: «این ناامیدکننده است که دولت فعلی اسرائیل تمایلی به ایفای نقشی سازنده در این روند ندارد.»

نروژ و اسپانیا و جمهوری ایرلند تصمیم خود را به نفع تسریع تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه دانستند.

آن‌ها امیدوارند تصمیمشان کشور‌های دیگر اروپایی را هم ترغیب کند تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

دولت جمهوری ایرلند پیش‌ازظهر امروز سه‌شنبه ۲۸ مه تشکیل جلسه داد؛ نروژ هم یکشنبه ۲۶ مه یادداشتی به محمد مصطفی نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی تسلیم کرد که از همین روز لازم‌الاجراست.

سیمون هریس، نخست‌وزیر جمهوری ایرلند، از بنیامین نتانیاهو همتای اسرائیلی خود خواست که «به سخنان جهان گوش دهد و فاجعه انسانی در غزه را متوقف کند».

هریس گفت که دولت او تصمیم گرفته است تا «برای زنده نگه داشتن معجزه صلح» دست به این اقدام بزند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، امروز به مناسبت این اقدام در تلویزیون اسپانیا سخنرانی کرد. او پیشتر گفته بود این اقدام برای دستیابی به «صلح» و «عدالت تاریخی» ضروری است.

سانچز ساعاتی قبل از اینکه دولت چپگرای اسپانیا در جلسه کابینه خود فلسطین را به‌عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد، در بیانیه‌ای کوتاه به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی نوشت این تصمیم «علیه هیچیک از طرف‌ها و به‌ویژه علیه اسرائیل» اتخاذ نشده است.

پس از به رسمیت شناختن فلسطین از سوی اسپانیا، اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنشی تند پدرو سانچز را به «همدستی در تحریک برای نابودی یهودیان» متهم کرد.

موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین چندین دهه است که یکی از موضوعات مورد مناقشه در جامعه بین‌المللی است، اما بخش اعظم کشور‌های جهان پیش از این فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت شناخته‌اند.

تا پیش از اعلام تصمیم این سه کشور اروپایی در چهارشنبه گذشته، تنها ۹ کشور در اروپا فلسطین را به رسمیت می‌شناختند که عمده آن‌ها کشور‌های شرق اروپا هستند که این تصمیم را در سال ۱۹۸۸ و پیش از فروپاشی شوروی گرفته‌اند.

اسرائیل کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد و دولت کنونی اسرائیل با ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و غزه مخالف است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی