تیتر امروز

مناظره مریم اشرفی گودرزی، اصولگرا با میترا جلوداری، اصلاح‌طلب
برنامه انتخاباتی دیدارنیوز

مناظره مریم اشرفی گودرزی، اصولگرا با میترا جلوداری، اصلاح‌طلب

در ادامه برنامه‌های انتخاباتی دیدارنیوز، میزبان دو زن از دو جریان سیاسی بودیم، میترا جلوداری فعال اصلاح‌طلب و عضو مستعفی شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و مریم اشرفی گودرزی، عضو شورای مرکزی جبهه ایران...
رای دادن در انتخابات، حق شهروندی یا تکلیف شرعی؟
دیدارنیوز در برنامه "کنکاش" با حضور کارشناسان بررسی می‌کند

رای دادن در انتخابات، حق شهروندی یا تکلیف شرعی؟

حامد شجاعی در دومین برنامه کنکاش، میزبان مهدی عرب صادق، فعال سیاسی اصولگرا و مهدی معتمدی مهر، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران بود که این گفت‌وگوی جالب را به همراه ویدیوی کامل آن در دیدارنیوز...
آیا گرجستان در مسیر ادغام با اتحادیه اروپا می‌ماند یا به سمت روسیه عقب‌گرد می‌کند؟

خشم آمریکا از تصویب قانون «عامل خارجی» گرجستان

پس از تصویب قانون «عامل خارجی» توسط پارلمان گرجستان، این موضوع خشم آمریکا را در پی داشت و ایالات متحده تهدید کرد که اگر این قانون مطابق استاندارد‌های اتحادیه اروپا نباشد، در روابط خود با تفلیس بازنگری می‌کند.

کد خبر: ۱۶۵۴۵۹
۱۲:۰۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

خشم آمریکا از تصویب قانون «عامل خارجی» گرجستان

دیدارنیوز: تصویب قانون «عامل خارجی» توسط پارلمان گرجستان در روز سه‌شنبه خشم ایالات متحده را برانگیخت، و واشینگتن تهدید کرد که اگر این قانون مطابق استاندارد‌های اتحادیه اروپا نباشد، در روابط خود با تفلیس بازنگری می‌کند.

به گزارش «رویترز»، قانون مذکور سازمان‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند را ملزم می‌کند تا به عنوان عامل نفوذ خارجی ثبت نام کنند، و اقدامات تنبیهی و جریمه‌های سنگین بر متخلفان اعمال می‌کند.

پس از تصویب لایحه در قرائت سوم، این قانون اکنون به سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان داده می‌شود که گفته آن را وتو خواهد کرد، اما تصمیم او می‌تواند با رای دیگری در پارلمانِ تحت کنترل حزب حاکم و متحدانش بی‌اثر شود.

هزاران معترض که همراه با کشور‌های غربی این لایحه را اقتدارگرایانه و الهام‌گرفته از روسیه می‌دانند، برای اعتراض در مرکز تفلیس تظاهرات کردند و یک تقاطع بزرگ را بستند. مخالفان لایحه آن را آزمونی برای این می‌دانند که آیا گرجستان در مسیر ادغام با اتحادیه اروپا می‌ماند یا به سمت روسیه عقب‌گرد می‌کند.

ایالات متحده گفت از تصویب «قانون به سبک کرملین» عمیقاً نگران است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «اگر این قانون تصویب شود، ما را وادار خواهد کرد روابط خود با گرجستان را به طور اساسی مورد بازبینی قرار دهیم.»

به نقل از العربیه، جیمز اوبراین، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که به تفلیس رفته بود، گفت واشینگتن می‌تواند محدودیت‌های مالی و سفری اعمال کند، مگر اینکه لایحه تغییر کند و نیرو‌های امنیتی به زور تظاهرکنندگان را متفرق نکنند.

به گفته وی: «اگر قانون جدید بدون انطباق با هنجار‌های اتحادیه اروپا پیش برود و حملات لفظی و توهین‌ها علیه ایالات متحده و شرکایش ادامه یابد، به نظرم رابطه دو کشور به خطر می‌افتد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی