
علیرضا دباغ به مناسبت همزمانی سنت ایرانی سیزدهبدر و روز شهادت حضرت علی(ع) و عملکرد مسوولان دولتی، یادداشتی برای دیدارنیوز نوشته که در این مطلب میخوانید.
دیدارنیوز _ علیرضا دباغ*: فروردین ۱۳۸۱ عاشورای حسینی با عیدنوروز همزمان شده بود. در شورای مدیران رادیو تهران بحث داغی مطرح بود که رادیو در این ایام چه باید بکند، هرکس نظری میداد، کل موسیقی قطع شود و نوحه پخش شود، به هر دو مناسبت پرداخته شود باحفظ حریم محرم و دوز بیشتر ماتم سرایی...
از من پرسیدند گفتم به نظر من گام به گام با مردم پیش برویم، نیازی نیست ما برای مردم تعیین تکلیف کنیم، مردم خودشان بیشتر از ما نسبت به این دو موضوع حساس هستند، کافی است ما انعکاس دهنده واقعیت جامعه باشیم. آن سال چند آرم استیشن به شیوه voxpop ساختم (صدای مردم) که خودشان در حین خرید عید درباره عاشورا صحبت میکردند، دو گوینده خوش صدا (خانم سودابه آقاجانیان و آقای بهروز رضوی) هم به تناسب صحبت مردم فقط یک بیت شعر یا جمله ادبی میگفتند و درانتهای فقط یک جمله تکرار میشد. «رادیو تهران همراه مردم عاشورایی ایران»
این آرم استیشنهای خلاقانه بسیار مورد توجه شنوندگان واقع شد. چرا که رسانه برای آنها تعیین تکلیف نمیکرد، فقط همراهی خود را با جهت یابی منطقی مردم فهیم کشورمان بیان میکرد.
متاسفم که امسال با وجود آنکه وزیر کشور اعلام کرده ابلاغیهای برای تعطیلی اماکن عمومی طبیعت گردی وجود ندارد، رسانه چیز دیگری میگوید و شهرداریها ممنوعیت حضور مردم در اماکن گردشگری طبیعی را اعمال میکنند.
تصاویری از ایجاد مانع برای دسترسی به دریاچه چیتگر تهران یا پارک جنگلی نور مازندران و .. در فضای مجازی منتشر شده که اگر واقعیت داشته باشد چند عارضه حاد فرهنگی را نشان میدهد:
۱) ایجاد دو قطبی عمدی میان سنت ایرانی و مذهب به صورت برنامه ریزی شده
۲) ایجاد بدبینی عمدی به اعتقادات مذهبی بخش بزرگی از مردم که تعارضی میان گرامیداشت یاد امیر المومنین (ع) و استفاده از طبیعت نمیبینند.
۳) دروغ و نفاق میان قول و عمل کارگزاران نظام
این سه آفت آنقدر بزرگ است که به اندازه تمام تبلیغات شبکههای معاند و سرمایهگذاری صهیونیست بین الملل برای ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان عمل میکند. لطفا، این یادداشت را یک نقد فرهنگی دلسوزانه تلقی کنید نه یک متن سیاسی.
*مدیرکل سابق بازنشسته برنامهریزی و مطالعات راهبردی مرکز طرح و برنامهریزی صداوسیما