تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
نشت مواد از کشتی «روبی‌مار»

فاجعه زیست‌محیطی «دریای سرخ» را تهدید می‌کند

پس از حمله موشکی به کشتی «روبی‌مار»، دولت یمن اعلام کرد که خطر «یک فاجعه زیست محیطی بزرگ» دریای سرخ را تهدید می‌کند.

کد خبر: ۱۶۱۷۹۶
۱۷:۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

فاجعه زیست‌محیطی «دریای سرخ» را تهدید می‌کند

دیدارنیوز: دولت یمن روز شنبه ۵ اسفند در بیانیه‌ای هشدار داد که اطلاعات اولیه از کشتی بریتانیایی «روبی‌مار» که در مسیر جزایر «حنیش» در دریای سرخ مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفت، خطر «یک فاجعه زیست محیطی بزرگ» را به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری یمن، در این بیانیه ضمن اعلام تشکیل یک کمیته بحران توسط دولت قانونی یمن «به هدف ایجاد طرحی اضطراری برای مقابله با وضعیت ایجاد شده» از همه کشور‌ها خواسته تا به سرعت برای کمک در حل این بحران کمک کنند.

در این بیانیه آمده است که «با توجه به توانایی‌های محدود دولت یمن، حمایت فوری از تلاش‌هایش حایز اهمیت است» و «این کشتی حامل مقادیر زیادی آمونیاک و روغن بوده و باید از نشت این مواد خطرناک به آب دریا جلوگیری شود.»

نشت ۱۸ مایلی نفت در دریای سرخ

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» روز جمعه اعلام کرد، هدف قرار دادن کشتی بریتانیایی «روبی‌مار» توسط حوثی‌ها روز یک‌شنبه گذشته، باعث نشت ۱۸ مایلی نفت در دریای سرخ شد.

سنتکام در حساب خود رسانه اجتماعی «ایکس» افزود که کشتی آسیب دیده حامل ۴۱ هزار تن کود بود و احتمال دارد نشت آن در دریای سرخ، فاجعه زیست‌محیطی را تشدید کند.

این بیانیه در ادامه آورده، حوثی‌ها «هنوز به تاثیرات منطقه‌ای حملات بی‌رویه که بخش ماهیگیری، شهر‌های ساحلی و واردات مواد غذایی را تهدید می‌کند اهمیتی نمی‌دهند.»

برای کشتی «روبی‌مار» چه اتفاقی افتاد؟

کشتی «روبی‌مار» با مالکیت لبنانی حامل پرچم بلیز که در بریتانیا ثبت شده، مورد اصابت یکی از دو موشک بالستیک پرتاب شده حوثی‌ها قرار گرفت.

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این کشتی پس از حمله یک پیام درخواست کمک فرستاد و یک ناو جنگی ائتلاف بین‌المللی و یک کشتی تجاری دیگر به کمکش شتافتند و خدمه را به یکی از بنادر نزدیک منتقل کردند.

به نظر می‌رسد این اولین باری است که خدمه یک کشتی در پی حمله حوثی‌ها مجبور به تخلیه آن می‌شوند، زیرا قبلا در حملات مشابه به چندین کشتی، آسیبی جدی وارد نشده و کشتی‌ها به مسیر خود ادامه دادند.

به نقل از العربیه، بر اساس بیانیه سنتکام، حمله اخیر حوثی‌ها «آسیب جدی به کشتی وارد کرد که باعث نشت ۱۸ مایلی نفت در دریا شد.» بر اساس این بیانیه، حمله به این کشتی که حامل بیش از ۴۱ هزار تن کود شیمیایی بود احتمالا باعث نشت موادش به آب‌های دریای سرخ و ایجاد فاجعه‌ای زیست‌محیطی شد.

گفتنی است آمریکا و بریتانیا رشته حملاتی را علیه پایگاه‌های حوثی‌ها با هدف تضعیف توانایی آن‌ها در به خطر انداختن آزادی کشتیرانی و تهدید تجارت جهانی، انجام دادند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی