
حمید رضا اسکندری درباره تغییر نام معاونت مطبوعاتی نوشت: این اقدام هرچند باید زودتر رخ میداد، اما به هر حال با توجه به شرایط حاضر باید به آن امیدوار بود.
دیدارنیوز: آنهایی که در عرصه مطبوعات و رسانههای کاغذی و یا همان نشریات مکتوب، سالهای سال خاک خورده اند و یا همچنان با همان روزهای خوش، ایام میگذرانند، به این مهم رسیده اند که دوران نشریات کاغذی و یا همان مطبوعات، منقضی شده اند و به پایان راه خود رسیده اند.
با گذر زمان، تغییر و تحولات است که تفاوت، پیشرفت، تحول و پویایی را به رخ میکشد و در رأس آن، همانا که قدرت رسانه؛ خود به تنهایی گواه بر این مدعاست.
قطع به یقین در قرن حاضر که سرعت تکنولوژی و در بطن آن عصر ارتباطات و رسانه به سرعت نور در حال رشد است و هوش مصنوعی هم گوی سبقت را از انسانها ربوده، میتوان به این نظریه رسید که اگر با رسانه و یا در کنار رسانه نباشیم، غائله را باخته ایم!
حال این نکته درست است یا غلط؛ بماند.
آنهایی که در عرصه مطبوعات و رسانههای کاغذی و یا همان نشریات مکتوب، سالهای سال خاک خورده اند و یا همچنان با همان روزهای خوش، ایام میگذرانند، به این مهم رسیده اند که دوران نشریات کاغذی و یا همان مطبوعات، منقضی شده اند و به پایان راه خود رسیده اند.
این روزها با توجه به اینکه پیشرفتهترین امکانات الکترونیکی موجود به راحتی در اختیار کاربران قرار گرفته است؛ هر فردی روی این کره زمین خود را یک رسانه میداند، چرا که با یک موبایل هوشمند ساده میتوان با تصویرنگاری از یک رویداد و رخداد، آن را به یک محتوای پر بازدید و پر بیننده در جهان تبدیل کرد.
شبکههای اجتماعی...
اما بعد از پدید آمدن شبکههای اجتماعی و پیام رسانهای متعدد در عرصه انتقال اطلاعات و دیتا؛ پر بیراه نیست که بگوییم در دنیای پر طمطراق رسانه شاهد یک انقلاب بودیم و به عبارتی سادهتر میتوان گفت که رسانه انقلابی بزرگ برپا کرد.
این مقدمه را گفتیم تا برسیم به اقدام قابل تحسین و درخور توجه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که نام و یا همان عنوانش را از «معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی» به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» تغییر داد.
این اقدام هرچند باید زودتر رخ میداد، اما به هر حال با توجه به شرایط حاضر باید به آن امیدوار بود.
در گذشته روزنامهها و یا همان نشریات مکتوب که در شاهراههای جذب آگهی و تبلیغات برای خود عرض اندام میکردند متأسفانه این روزها با وضعیت پر نوسان اقتصاد کشور در سراشیبی رکود قرار گرفته اند و به عبارتی در کما بسر میبرند!
در حالت ممکن این روزها، فضای مجازی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب فضای حقیقی است، بیش از پیش روی بورس است و مشتری پر و پا قرص خود را دارد.
شبکههای اجتماعی و در کنارشان خبرگزاری ها، سایتها و پایگاههای خبری مورد وثوق خاص و عام قرار گرفته اند و همانطور که به وضوح پیداست؛ هیچ بنگاه اقتصادی این ریسک را نمیکند که جهت بهتر دیده شدن محصول و یا برند خود به سمت رسانههای مکتوب برود و اینچنین است که با تولید محتوای ویدیویی و یا طراحی محصول مورد نظر، با درج تبلیغات به سمت بازار مشتریان خود سوق داده میشود و به زعم خود، برنده بازی است!
القصه اینکه معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد با اقدام هوشمندانه اخیرش نشان داد که با پژوهش و راهکارهای مطالعاتی؛ این خطر را حس کرده که آژانس داران جای خود را به تاکسیهای اینترنتی داده اند؛ مردم برای صرفه جویی در زمان برای خرید به آنلاین شاپهای بزرگ سر میزنند و بازار رسانههای دیجیتال و الکترونیکی حسابی داغِ داغ است!
منتظر میمانیم و زمان میشماریم تا درایت معاونت امور رسانهای و تبلیغات نو پدید را در عرصه پر طلاطم رسانهای کشور با رعایت انصاف و عدالت شاهد باشیم.
راستی، وعده دیدار ما نیمه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲
نمایشگاه رسانههای ایران (مطبوعات سابق)
حمید رضا اسکندری - مدیر پایگاه خبری پارسینه