رحمت الله بیگدلی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاحطلب مهمان یکی دیگر از برنامههای اصل ۲۷ بود که با او درباره حجاب در اسلام و لایحه حجاب گفتوگو کردیم.
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: «در باره شأن نزول آیه حجاب در قرآن گفتهاند: حجاب در زمان پیغمبر اکرم برای این توصیه شد که عدهای از مردان به زنان نگاه بد داشتند و آنها را اذیت میکردند؛ به همین دلیل به آنها توصیه شد که برای حفاظت از خودشان حجاب داشته باشند.» این آغاز سخنان رحمتاله بیگدلی، استاد حوزه و دانشگاه و فعال سیاسی اصلاحطلب در برنامه اصل ۲۷ بود.
او ادامه میدهد: «هدف از تشریع حجاب، حفظ کرامت انسانی زن است تا او در امنیت کامل باشد. حجاب هم حکمی همانند سایر احکام دین است و زن مسلمان همانطور که باید روزه بگیرد و نماز بخواند، حجاب هم باید داشته باشد.»
ویدیو این گفت و گو را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببنید
بیگدلی با اشاره به منازعاتی که امروز در جامعه ما در باره حجاب وجود دارد میگوید: «اما بحث حجابِ توصیه شده در اسلام با رفتاری که این روزها میبینید فرق اساسی دارد، اتفاقی که افتاده این است که برخی میخواهند با زور، مصادره اموال و جریمه و ... این حکم الهی را اجرا کنند و این اشتباه است.»
این فعال سیاسی اصلاحطلب تأکید میکند: «احکام مهم الهی در قرآن آمده است و خدای متعال هر چه را که لازم بوده فرموده است و اگر این احکام نیاز به تفسیر داشته در سنت پیامبر و ائمه اطهار علیهمالسلام به آنها اشاره شده است، اما شما نه در سنت پیامبر و نه ائمه علیهماسلام حتی یک روایت در باره جریمه عدم رعایت حجاب نمیبینید!»
به گفته این استاد دانشگاه «با توجه به اینکه تأخیر بیان از وقت حاجت قبیح است و حجاب هم از مسایل مبتلابه جامعه در صدر اسلام بوده است، اگر بنا بود عدم رعایت حجاب مجازات داشته باشد باید در قرآن بیان میشد، وقتی در قرآن مجازاتی نیامده، باید پیامبر اکرم یا ائمه علیهمالسلام میگفتند و، چون نه در قرآن و نه در سنت و نه در سیره مطلقا به جرمبودنِ عدم رعایت حجاب و مستوجب پِ مجازات بودنِ آن در دنیا مطلقا اشارهای نشده است، نمیتوان مجازاتی را در این زمینه اِعمال کرد و آن را به خدا و دین نسبت داد!»
عکس ها: آرش راهبر
به گفته بیگدلی «باید به کسانی که در حال حاضر در کشور با تندرویهای خود، جامعه را دچار سردرگمی میکنند گفت که یک آیه، حدیث یا روایت از قرآن، پیامبر اکرم و ائمه علیهمالسلام بیاورند که در باره مجازات عدم رعایت حجاب باشد و، چون وجود ندارد نتیجه این تندرویها دینگریزی میشود.»
این فعال سیاسی اصلاحطلب در باره عنوان حجاب اجباری و اختیاری هم میگوید: «این بحثی که با این عناوین در حال حاضر مطرح شده در هیچ کجای تاریخ اسلام وجود ندارد و در زمان پیامبر اکرم (ص) هم حجاب تنها برای زنان مسلمان بود نه زنان مسیحی و یهودی و ...!»
بیگدلی درباره علت سکوت علما میگوید: «مشکل اساسی جامعه ما این است که طرح موضوعات شرعی، دینی و اجتماعی بلافاصله شکل سیاسی به خود میگیرند. از اینرو افراد با هر جملهای که بیان میشود مورد حمله واقع میشوند و به آنها توهین میشود؛ به همین دلیل است که علما در باره موضوع حجاب سکوت کردهاند.»
او ادامه میدهد: «اما علما برای بیان احکام دین نباید ترس داشته باشند و باید حقیقت دین را بیان کنند.» بیگدلی میافزاید: برخی به جای اینکه زیباییهای دین را بگویند یک روایت ضعیف را پیدا و آن را به بدترین شکل ممکن برای مردم بیان میکنند و موجب فراریشدن مردم از دین میشوند.»
این استاد حوزه و دانشگاه میافزاید: «در ایران پیش از انقلاب، به دلیل عدم اعتماد مردم به حکومت و محدودیتهای ناشی از وضعیت جامعه و خانوادههای سنتی، زنان اجازه حضور چندانی در عرصههای مختلف مانند امروز را نداشتند یعنی حضور آنها در دبیرستانها و دانشگاهها و ... بسیار محدود بود، اما پس از انقلاب شرایط بهطور کلی فرق کرد تا جایی که زنان در عرصههای مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی و ... خوش درخشیدند، اما متأسفانه با ورود برخی نیروهای متحجر به حاکمیت و نفوذ برخی نیروهای وابسته به بیگانه و تحریک نیروهای متحجر به سختگیری در باره زنان روند اعتماد زنان به حاکمیت آسیب دید.»
بیگدلی، درباره رفتن زنان به استادیوم هم میگوید: «رفتن زنان به استادیومهای ورزشی یک حق بسیار عادی و طبیعی زنان است و این تندروها هستند که با بیان نظرات متفاوت، شرایط را اینطور جلوه میدهند که با رفتن زنان به استادیومها، اسلام و مسلمین بهخطر میافتند!»
این استاد دانشگاه میافزاید: «افرادی که این تندرویها را میکنند و دوست دارند برای مردم محدودیت ایجاد کنند یا از جمله افراد متحجری هستند که آموزههای نادرست دارند یا در خانوادههایی بسته رشد و چنین فرهنگی را کسب کرده اند یا اینکه بعضا عوامل نفوذی هستند که برای بدبینکردن مردم به خدا و دین این کارها را میکنند.»
بیگدلی درباره ماجرای مهسا امینی هم میگوید: «مهسا امینی را بهخاطر حجاب گرفتند و برای ارشاد بردند که نتیجه آن همانی شد که دیدید، اما حجابی که مرحوم مهسا امینی داشت امروز آرزوی حکومت است و خیلیها به دنبال این هستند که همان حجاب امروز رعایت شود، اما تندروی نتیجه عکس داد.»