تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
اظهارات وزیر آموزش و پرورش پیرامون دستگیری معلمان

بی‌حرمتی به معلم را هیچکس تایید نمی‌کند

وزیر آموزش و پرورش: نکته‌ای که باید تأکید کنم، این است که من خودم به‌عنوان یک معلم همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام، معتقدم حرمت معلم باید حفظ شود که این اتفاق نیفتاد. این رفتار پیش‌‌آمده به نام معلم و در روز و هفته معلم خوب نبود و با خویشتن‌داری نیروی انتظامی می‌توانست این اتفاقات نیفتد.

کد خبر: ۱۵۵۰
۱۵:۰۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

‌‌عکس تزئینی است

دیدارنیوز سمیه قرنی - هفته معلم فرصت خوبی است که تشکل‌های صنفی معلمان در قالب تجمع‌هایی برای احقاق حقوق فرهنگیان اقداماتی انجام دهند. امسال نیز به سنت هر ساله تجمعی در سطح کشور ساماندهی شد. 20 اردیبشهت مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها فرهنگیان جمع شدند ولی این تجمع در تهران بی حاشیه نماند.


خشونت و دستگیری 15 نفر در این تجمع خبری بود که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید. بر اساس اخبار واصله هنوز تعدادی از معلمان در بازداشت هستند و خبرها حکایت از‌ آن دارد که آنها از جمله محمدتقی فلاحی، رئیس کانون صنفی معلمان، با دستبند و پابند روانه زندان شده‌اند.

این اتفاقات با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی  در توئیتی نوشت: «معلمان همواره در زمره کم ادعاترین اقشار جامعه هستند. باید منزلت و جایگاه شغلی معلمان تامین شود نه اینکه با مطالبات صنفی آنها برخورد امنیتی شود. کسانی امروز با معلمان برخورد امنیتی می‌کنند که روزی دانش‌آموز آنها بودند.»

فاطمه سعیدی، نماینده کمیسیون آموزش، در تذکری شفاهی عنوان کرد: «تجمع مسالمت‌آمیز معلمان که در اعتراض به وضعیت معیشتی خود برگزار شده بود، با دخالت نابجا و نبود تحمل و احترام به اصل 27 قانون اساسی، نه‌تنها منجر به ایجاد خشونت شد که متأسفانه تعدادی از معلمان بازداشت شدند».

بسیاری از کاربران فضای مجازی از نجابت و صداقت معلمان گفتند و نسبت به این اقدامات امنیتی واکنش نشان دادند. این تجمع مختص تهران نبود و در شهرهای تبریز، شهرضا، ساری، سنندج، کرمانشاه، شیراز و چند شهر دیگر برخی معلمان در اعتراض به وضعیت معیشتی و شرایط نامطلوب آموزشی تجمع کردند. تقریبا این تجمع در دیگر شهرها به آرامی پیش رفت و هیچ مشکلی به وجود نیاورد اما در تهران با برخورد نیروی انتظامی روبرو شد. در میان بازداشت‌شدگان نام محمود بهشتی‌لنگرودی و محمد حبیبی نیز که پیش از این در بازداشت بوده‌اند و به‌تازگی آزاد شده‌اند، دیده می‌شود. این تجمع را گروهی به نام «شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان سراسر کشور» برنامه‌ریزی کرده بودند.

وزیر آموزش و پرورش نیز در توییتی موضع خود را نسبت به این اتفاق اعلام کرد:

حرمت معلم فراموش نشود

بطحایی با ذکر این نکته که با توجه به شرایط سیاسی کشور و دولت برگزاری تجمع بدون مجوز به دور از تدبیر و انصاف است خاطر نشان کرد که پیگیر وضعیت معلمان بازداشتی خواهد بود.
 
گله از نیروی انتظامی
بطحایی در اظهار نظری دیگر به چند نکته اصلی اشاره کرد. او در صحبت‌های خود نسبت به رفتار نیروی انتظامی گله کرد: «متأسفانه اتفاقی که روز پنجشنبه افتاد، شاید اگر نیروی انتظامی در تهران مقداری خویشتن‌داری می‌کرد، به اینجا ختم نمی‌شد. چون در استان‌های دیگر نیز این تجمع برگزار شد و همکاران من حرف‌هایشان را زدند و در تهران اگر نیروی انتظامی خویشتن‌داری می‌کرد، شاهد اتفاقات روز پنجشنبه نبودیم و مثل سال‌های گذشته، معلمان در تجمع مطالبات و شعار خود را بیان می‌کردند و همه چیز تمام می‌شد».

در مقابل بطحائی معلمان را نیز مخاطب حرف‌های خود قرار داد: «این گلایه را نیز از همکاران خودم هم دارم که در شرایط سیاسی امروز کشور که به‌هرحال همه توان دلسوزان نظام بازشدن گره‌های سیاسی امروز است، شاید با روش مناسب‌تری می‌شد این برنامه را برگزار کرد. کمااینکه دو تشکل دیگر در همان روز پنجشنبه در تهران برنامه برگزار کردند و حرف‌هایشان را زدند و حتی در یکی از این برنامه‌ها، نماینده من حضور پیدا کرد و حرف‌ها را شنید و به من منتقل کرد و این برنامه‌ها در کمال آرامش و بدون حاشیه برگزار و تمام شد».

بطحائی در بخش دیگر صحبت‌های خود به جایگاه و حرمت معلمان اشاره کرد: «دوستان من نیز که در تجمع روز پنجشنبه تهران حضور داشتند، شاید اگر این نشست را با روش مناسب‌تری به‌ویژه در شرایط سیاسی امروز برگزار می‌کردند، حتی ما آمادگی داشتیم که سالنی را در اختیارشان قرار می‌دادیم و خود ما هم در برنامه حضور پیدا می‌کردیم و حرف‌ها را می‌شنیدیم؛ اما نکته‌ای که باید تأکید کنم، این است که من خودم به‌عنوان یک معلم همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام، معتقدم حرمت معلم باید حفظ شود که این اتفاق نیفتاد. این رفتار پیش‌‌آمده به نام معلم و در روز و هفته معلم خوب نبود و با خویشتن‌داری نیروی انتظامی می‌توانست این اتفاقات نیفتد».

وزیر آموزش و پرورش علت این اتفاقات را در موضوعی متفاوت بیان کرد: «نکته دیگری هم که باید اضافه کنم، این است که من در فیلم منتشرشده از تجمع روز پنجشنبه مسائلی را دیده‌ام که باید به آن اشاره کنم؛ در تجمع یادشده، یکی از دلایلی که منجر به بازداشت شده، این است که علاوه بر معلمان کسان دیگری هم در تجمع حضور داشته‌اند که به نام معلم علاوه بر شعارهای صنفی معلمان، شعارهای سیاسی را مطرح کرده بودند و شاید دلیل ورود نیروی انتظامی هم همین بحث شعارهای سیاسی بود که از سوی برخی از افراد غیر معلم سر داده شد».
 
بطحایی بر پیگیری‌های خود تاکید کرد و خبرهایی نیز در این باره ارائه کرد: «من از همان روز پنجشنبه ظهر پیگیر این ماجرا بودم و شاید در همان تاریخ چندین مرتبه با مراجع ذی‌ربط تماس داشته‌ام. ابتدا بازداشت‌ها زیاد بود و بعد تعداد زیادی از بازداشتی‌ها با سؤال و جواب اولیه مرخص شدند. آخرین تماسی که داشتم، شنبه‌شب بود و هنوز متأسفانه برخی از همکاران ما بازداشت هستند و مراحل بازپرسی را می‌گذرانند. من فقط می‌توانم بگویم پیگیر این موضوع هستم، با توجه به اینکه این همکاران بازداشتی همه برای مسائل صنفی در تجمع حضور داشتند، هرچند برخی شعارهای سیاسی در جمع داده شده؛ اما شعاردهندگان اصلا معلم نبوده‌اند و از این تجمع سوءاستفاده کرده‌اند».

 اين گفت‌وگو با وزير ظهر روز یکشنبه 23 اردیبهشت انجام شد و در همين حال خبر آمد ديگر معلمان بازداشت شده -به‌جز محمد حبيبي- با قرار كفالت آزاد شدند.

بطحايي همچنين در پاسخ به این پرسش که آیا از افراد غیر معلم حاضر در تجمع کسی دستگیر شده است، گفت: «از بین آن افراد یک نفر دستگیر شده و مطابق گزارش‌های رسیده به من، آن فرد اصلا معلم نیست. حداقل در تهران یک نفر دستگیر شده که شعار سیاسی می‌داده و اصلا فرهنگی نیست و البته مأموران دنبال شناسایی افراد دیگری هستند که از این تجمع استفاده کرده‌اند. ولی با توجه به اینکه همکاران من مثل سال‌های قبل برای مسائل صنفی در این تجمع شرکت کرده بودند، دنبال این هستیم که زودتر مشکلشان را حل کنیم. به‌هرحال باز تأکید می‌کنم، برخورد فیزیکی با همکاران ما جایز نبود و این اتفاقات نباید می‌افتاد».

بطحایی درباره بی احترامی به معلمان و استفاده از دست بند و پابند برای آنها با ذکر این نکته که اطلاعی در این باره نداشته ابراز تاسف شدید خود را اعلام کرد. او همچنین با تأکید بر اینکه قول می‌دهد که پیگیر آزادی معلمان بازداشتی باشد، تأکید کرد: «این هم وظیفه اخلاقی و هم وظیفه حرفه‌ای من است که به‌عنوان یک معلم که در این خانواده آموزش‌وپرورش زندگی می‌کنم، از منظر معلمی این موضوع را پیگیری کنم».

مقام ارشد وزارت به صورت جدی نسبت به اقدامات نامناسب با معلمان موضع خود را اعلام کرد. نهادهای امنیتی انتظامی پیش از هر چه چیز باید بدانند که با کدام بخش از جامعه مواجه هستند و نوع برخوردشان را دسته بندی کنند. فرهنگیان جزو نجیب ترین اقشار جامعه به حساب می‌آیند که حتی مطالبات به حق خود را هم در چارچوب مسائل قانونی مطرح می‌کنند. اینکه شاید افرادی از این تجمعات سوء استفاده کنند و آن را به حاشیه بکشانند نمی‌تواند دلیلی باشد بر توجیه بی احترامی و برخورد امنیتی با معلمان.

در مقابل تشکل‌های صنفی نیز باید این نکته را مدنظر داشته باشند که اگر ملاحظات حال حاضر کشور را رعایت نکنند شاید خود به وضعیتی ضد منافع خود و معلمان تبدیل شوند. نهادهای صنفی به عنوان عضوی از جامعه مدنی به همان اندازه که حق اعتراض و ساماندهی اقداماتی از این دست را دارند به همان اندازه موظف به رعایت تدابیری هستند که به نفع جامعه بزرگ فرهنگیان ختم شود.
  
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی