تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

«سفرنامه رضاشاه به خوزستان» به چاپ‌ دوم رسید

کتاب «سفرنامه رضاشاه به خوزستان» نوشته فرج‌الله بهرامی در ۲۸۳ صفحه، با تیراژ ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به چاپ دوم رسید.

کد خبر: ۱۵۴۰۴۹
۰۹:۵۷ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲

«سفرنامه رضاشاه به خوزستان» به چاپ‌ دوم رسید

دیدارنیوز: کتاب «سفرنامه رضاشاه به خوزستان» به همت نشر خانه تاریخ و تصویر ابریشمی به چاپ دوم رسید.

کتاب «سفرنامه رضاشاه به خوزستان» نوشته فرج‌الله بهرامی به همت نشر خانه تاریخ و تصویر ابریشمی با تیراژ ۵۰۰ نسخه به چاپ دوم رسید. این مجموعه در ۲۸۳ صفحه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان روانه بازار شده است.

این کتاب که به قلم روزنامه نگاری نوشته شده که نویسنده و منشی دوره مشروطه و از طرفداران حکومت رضاخان بود. بهرامی از دانش‌آموختگان مدرسه دارالفنون بود که همزمان با مرگ مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ به استخدام وزارت جنگ درآمد. چهارده سال بعد و مقارن با کودتای رضاشاه به سمت ریاست دفتر و لقب دبیراعظم رفت.

وی در غائله خوزستان و شیخ خزعل در سال ۱۳۰۳ همراه رضا شاه بود و به ثبت رویداد‌ها و جنگ‌های داخلی پرداخت و بعد‌ها سفر مازندران را نوشت.

در پشت جلد کتاب آمده: رضا خان در سال ۱۲۵۶ در روستای آلاشت سواد کوه مازندران بدنیا آمد. پدرش علی خان داداش بیگ از خاندان باوند مازندران بود، که در سال ۱۲۲۵ در جنگ سوم با افغان حضور داشت. یکسال پس از تولد رضا خان؛ ناصرالدین شاه از طریق سن پطرزبورگ به دومین سفر فرهنگ خود رفت و در آنجا با نظم و دقت هنگ قزاق روسی آشنا شد و پنج سال بعد اولین گروه قزاق برای آموزش نیروی نظامی ایران وارد کشور شد.

فرماندهی این نیرو تا سه دهه بر عهده فرماندهان روس بود تا اینکه رضاخان با درجه سرتیپ سومی توانست نخستین فرمانده آتریاد قزاق همدان شود. در سال ۱۲۹۶ سرتیپ سوم رضاخان به فرماندهی دسته تیرانداز منصوب می‌شود و با اسلحه شصت تیر آشنا میَ‌شود. در همین زمان رضاخان به رضا ماکسیم شهرت یافت. مدتی در گارد حفاظت سفارتخانه‌های خارجی مشغول به کار شد و چند ماهی در حوالی قصر قجر فعالیت کرد.

رضاخان هنگامی که وارد قزاقخانه شد جوانی بود کاملا عامی و بیسواد که مطلقا مکتب و مدرسه ندیده بود. از تاریخ مملکت ایران بی‌خبر بود. مگر آنچه هنگام سربازی در قهوه خانه‌ها از نقال شنیده بود. رضا شاه در اوایل سلطنت برای جبران کمبود سواد و معلوماتش از معلمین مختلف استفاده می‌کرد. در این میان نقش محمد علی فروغی ذکاء الملک بیش از دیگران بود. فروغی اندیشه پرواز سلطنت پهلوی بود که در نطق خود در مراسم تاج‌گذاری رضا شاه، وی را پادشاهی پاکزاد و ایران نژاد و وارث تاج کیان و ناجی ایران و احیاگر شاهنشاهی باستان خواند.

حتی انتخاب نام پهلوی با تکیه بر احساسات ملی گرایانه از ابتکارات وی بود. بطور کل رضاشاه پس از رسیدن به قدرت در سه دوره تاریخی حکومت کرد. در نهایت هم پادشاه مخلوع ایران از طریق بندرعباس ابتدا به سمت هندوستان و سپس به جنوب غربی اقیانوس هند در جزیره‌ای به نام موریس رفت. پس از گذشت پنج ماه به سمت آفریقای جنوبی رفت و در روز چهارم مردادماه ۱۳۲۳ در اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی