تیتر امروز

لازم نیست خواص جایی بروند
افاضات اضافه

لازم نیست خواص جایی بروند

عوام الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود نوشت: بر خلاف تبلیغات برخی از این رسانه‌های بیگانه وابسته، لازم هم نیست خواص جایی بروند. ما عوام خودمان داریم می‌رویم. داریم کم می‌شویم. داریم خودمان را می‌کشیم...
«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!

این چهل و ششمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیباکلام: بین مسئولان و واقعیات، دیوار وجود دارد!/ بخارایی: می‌خواهی به آمریکا احترام بگذاری؟! پس به تبع آن، باید به اسرائیل هم احترام بگذاری!
بررسی عواقب جنگ ایران با اسرائیل در بستر ریاست جمهوری ترامپ در نشست اندیشکده سیمرغ باریخ

زیباکلام: بین مسئولان و واقعیات، دیوار وجود دارد!/ بخارایی: می‌خواهی به آمریکا احترام بگذاری؟! پس به تبع آن، باید به اسرائیل هم احترام بگذاری!

روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه، نشست اندیشکده سیمرغ باریخ با موضوع عواقب جنگ جمهوری اسلامی با اسرائیل در بستر ریاست جمهوری ترامپ، برگزار شد و نام‌های آشنا از جمله صادق زیباکلام، احمد بخارایی و مهدی مطهرنیا...

تغییر ساعت آغاز به کار مدارس در اختیار کیست؟

به گفته معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، بر اساس آیین نامه‌های موجود، این اختیار به استان‌ها داده شده تا با هماهنگی ستاد و با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند.

کد خبر: ۱۵۳۷۴۸
۱۱:۲۳ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

تغییر ساعت آغاز به کار مدارس در اختیار کیست؟

دیدارنیوز: احمدرضا دوراندیش با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در ساعت شروع به کار مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیست؟، اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم طبق آیین نامه‌ها این اختیار به استان‌ها داده شده است تا با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند و با هماهنگی ستاد این شرایط اتفاق مهیا است. برای مثال برخی استان‌ها که گرمای بیشتری دارند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت برنامه‌های درسی در خصوص مهارت آموزی به دانش آموزان، توضیح داد: در زیر نظام برنامه درسی مشخص می‌شود ما چه هدفی از مهارت آموزی داریم، مخاطبین ما چه کسانی هستند و چطور باید آموزش‌ها ارائه شود. زیر نظام برنامه درسی جزو مهمترین زیر نظام‌ها است.

وی از معلمان به عنوان دیگر زیر نظام مهم یاد کرد و گفت: سوال مهم این است که آیا ما در ارتباط با این معلمان نیرو یابی درست انجام دادیم و انگیزه لازم را برای این معلمان ایجاد کرده‌ایم؟. این معلمان چطور می‌توانند توسعه شغلی و ارتقاء داشته باشند؟. چرخ دنده دیگر بحث فضا و تجهیزات در مهارت آموزی است چراکه مهارت آموزی بدون فضا و تجهیزات معنا پیدا نمی‌کند.

دوراندیش با تاکید بر اینکه بستر مهارت آموزی باید در مقطع ابتدایی شکل گیرد، ادامه داد: بحث مهارت آموزی را باید از مقطع ابتدایی لحاظ کنیم. آماری که ما از سال‌های قبل داریم نشان می‌دهد رغبت دانش آموزان برای ورود به شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش چندان ارتقاء پیدا نکرده است. یکی از دلایلی که رغبت دانش‌آموزان برای ورود به شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش کم شده این است که کار کیفی و عملی در ابتدایی و متوسطه اول کمتر انجام شده است. هدایت تحصیلی باید در متوسطه اول رخ دهد، اما ما به آن کمتر توجه کردیم. در اسناد تحولی مشخص شده باید دانش‌آموزان را با توجه به استعداد و علاقه و نیاز کشور در معرض مشاغل قرار دهیم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد که گرچه در حوزه آموزش ابتدایی کار‌های خوبی انجام شده است، اما کافی نیست و دست ورزی برخی مهارت‌ها را بچه‌ها باید از مقطع ابتدایی شروع کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای توضیح داد: نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای ما، پیشرو است. در آن برنامه ریزی که طی سه سال انجام شده است حدود ۳۰ شغل برای هر رشته آموزش داده می‌شود. این برنامه شامل دو دسته از دروس هستند، دسته فنی و حرفه‌ای که مربوط به آموزش شغلی است و دسته‌ای که مربوط به شایستگی‌های غیر فنی مثل اخلاق حرفه‌ای و آموزش فناوری و الزامات محیط کار و بحث‌های مربوط به کارآفرینی است.

دوراندیش ادامه داد: کتبی که برای این امر در نظر گرفته شده و برنامه درسی که تهیه شده به گونه‌ای است که دیگر نیاز نیست دانش آموزان با پایان رسیدن کتاب، کل کتاب را امتحان دهند. هر کتاب شامل پنج پودمان است و هر پودمان شامل یک شغل است. دانش آموزان پس از اینکه هر شغل را آموزش دیدند همان مهارت را امتحان می‌دهند. این امر از سال ۹۴ آغاز شده است؛ بنابراین می‌توان گفت گرچه برنامه درسی خوبی تهیه شده است، اما در مرحله اجرا مشکل وجود دارد. در مقطع ابتدایی مهارت لازم را آموزش نمی‌دهیم، کارگاه‌ها در متوسطه اول تجهیز نیستند. درحالی دانش آموزان به صورت کار عملی و انجام پروژه باید در محیط واقعی کار قرار گیرند که اتفاق نمی‌افتد. اگر این امر رخ دهد، هدایت تحصیلی خوبی برای آموزش فنی و حرفه‌ای خواهیم داشت، اما ما غفلت کردیم و باید بیشتر توجه کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی