تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

نعل وارونه

در پی اتفاقاتی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی رخ داده، نعمت الله فاضلی در یادداشتی، این رفتار شهرداری را نقد کرده است.

کد خبر: ۱۵۲۲۸۶
۱۴:۴۶ - ۱۶ تير ۱۴۰۲

نعل وارونه

 

دیدارنیوز ـ نعمت‌الله فاضلی*: شهرداری تهران در تسخیر خانه اندیشمندان علوم انسانی ساز عجیبی کوک کرده، سازی که هیچ طوره برازنده شان نیست.

دو ادعای شگفت دارند. یکم، خانه اندیشمندان فضا و امکاناتش به خوبی استفاده نمی شود و بخش زیادی از امکاناتش معطل مانده است و شهرداری می خواهد فعالیت های خانه اندیشمندان گسترش یابد و چیزی معطل نماند.

واقعا؟ اگر معطل مانده علل و دلایلش را جست‌وجو و اعلام کنید. ببینید چه کسانی و چگونه مانع فعالیت‌های خانه شده و می شوند. مبادا تنگ‌نظری‌ها و اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی شهردار و همفکرانش نمی‌گذارد فضای خانه بیش از این فعالیت کند. تردید نکنید اگر سایه شوم و ابر سیاه نگاه‌های امنیتی و سیاسی و ایدیولوژیک را از سر خانه و مملکت بردارید تمام ظرفیت های بالقوه خانه و مملکت بالفعل می‌شود.

دوم، می‌گویند خواهانه تکثر و دموکراتیک تر شدن فضای خانه اندیشمندان هستند. می گویند می‌خواهیم همه سلیقه های فکری در خانه فعالیت کنند. یا للعجب! زاکانی و تکثر؟!

می‌گویند در سال های جنگ سرد میان آمریکا و شوروی، چند آمریکایی جلو کاخ سفید علیه رییس جمهور آمریکا شعار می‌دادند. یکی از شهروندان شوروی هم آنجا بود. با دیدن معترضان و آزادی‌شان در ابراز مخالفت علیه کاخ سفید، گفت: در شوروی هم آزادی هست، ما هم می توانیم در مسکو جلو کاخ کرملین جمع شویم و مثل شما علیه کاخ سفید شعار دهیم!

جناب زاکانی می خواهید سد راه آزادی و آزاداندیشی شوید، چرا نعل وارونه می زنید؟!

اگر مقصودتان تکثر و باز کردن فضاست، آزادی دگراندیشان را گسترش دهید. آزادی یعنی آزادی مخالف و دگراندیش نه آزادی حامیان و همفکران.

این که خانه اندیشمندان را برای گسترش حضور همفکران‌تان تسخیر عدوانی کنید، اسمش تکثر و آزاداندیشی نیست، اقتدارگرایی است.

نعل وارونه می زنید تا ردپای اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی تان را گم کنید. حنای‌تان مدت هاست رنگی ندارد. این اداهای لوس و نچسب را بسیاری از همفکران شما در دیگر مراکز دانشگاهی و فرهنگی هم در می‌آورند.

نکوشید مفاهیم تکثر و آزادی و دموکراسی را در خدمت هدف‌های اقتدارگرایانه و تمامیت‌خواهانه‌تان قرار دهید. این مفاهیم به هر گروه و هر مسلکی نمی چسبند. همان شعارهای ایدئولوژیک تان را بدهید، این طور صادق ترید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی